וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד כי חברת האנרגיה BP ניפחה רווחיה בעסקות סיבוביות

סוכנויות הידיעות

28.3.2003 / 14:44

החשדות מתמקדים בחטיבת הסחר באנרגיה שלכאורה ביצעה סדרה של עסקות פיקטיוויות עם חברת רילאיינט אנרג'י שנועדו לנפח את רווחיה



פרשיית חשדות חדשה כי BP, חברת הנפט השלישית בגודלה בעולם, היתה מעורבת בסדרה של עסקות סיבוביות נוסח אנרון מטלטלת את השוק. היום דווח כי חוקרים פדרליים בודקים האם חטיבת הסחר של BP גרפה רווחים מעסקות מזויפות שביצעה.



מהחקירה עולה כי אותה חטיבה רכשה בשנת 2000, בשלוש הזדמנויות שונות, אנרגיה מחברת רילאיינט אנרג'י, ומיד מכרה זאת חזרה באותו מחיר בדיוק. עסקה מסוג זה נועדה בדרך כלל לעשות מניפולציות במחירים ולנפח את שורת הרווח באופן מלאכותי.



הממצאים עד כה מספקים עדות ראשונה לחשדות לניפוח רווחים, ולא רק הכנסות, מעסקות סיבוביות. חברות מתחרות, כגון דינג'י, הודו בניפוח שורת ההכנסות שלהן מעסקות בעלות אותו גוון.



העסקות שעשתה החברה היו במסגרת חוק שאיפשר לחברות לאמוד את עסקותיהן על פי "mark-to-market". חוק זה, שלחקיקתו הוביל לובי חזק של אנרון בשנת 1998, מאפשר לחברות העוסקות בסחר באנרגיה להשתמש במחירי שוק על בסיס יומי בכדי לאמוד את היקפי העסקות שלהן. כל תוספת ערך בשורה זו נרשמה כרווח, וירידה נרשמה כהפסד. חוק זה בוטל באוקטובר האחרון לאחר שנמצא שמחירי השוק נקבעו באופן סובייקטיווי על ידי החברות עצמן, וכך למעשה כל חברה יכלה לרשום מחיר שיספק לה רווח.



חטיבת הסחר של BP ניפחה רווחיה דרך קביעת מחירי שוק מלאכותיים שדרכם ניתן היה לבצע הערכות שווי לעסקות שנעשו עם חברות אחרות.



באחד המקרים באפריל 2000, כך עולה מהחקירה, סוחר ב-BP התקשר לסוחר בחברת רילאיינט וביקש ממנו טובה. סוחר BP אמר כי יציע למכירה חשמל באמצעות פלטפורמת המסחר האלקטרונית של בלומברג. סוחר של רילאיינט היה אמור לרכוש את אותו חשמל ולהציע עבורו מחיר גבוה יחסית ולאחר מכן להציב אותו שוב למכירה באותו מחיר וכך הסוחר מ-BP ירכוש זאת חזרה. מהלך זה הוביל לניפוח רווחי BP וריליאיינט כאחד.



מאז נחשפה פרשת אנרון בדצמבר 2001 קרסו מניות חברות הסחר. דינג'י, דיוק ומיראנט נפלו בעשרות אחוזים והן נסחרות כעת בשבריר משוויין בשיא. אנרון עצמה התפרקה לרסיסים והיא כעת בעלת שווי מזערי.



BP מסרה כי פתחה בחקירה פנימית לאחר שקיבלה פניה מנציבות האנרגיה הפדרלית.



BP, אחת מעשר החברות המובילות הסוחרות בגז טבעי ובאנרגיה בצפון אמריקה, היתה אחת מחברות רבות שהואשמו על ידי נציבות האנרגיה הפדרלית במניפולציות על מחירי הגז הטבעי בשנים 2000-2001. אם אכן תימצא BP אשמה בעניין זה - היא יכולה לאבד את רישיון הסחר שיש לה באנרגיה על ידי נציבות האנרגיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully