וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשובה ישראלית לחרם הטורקי? "מביך, מצעד איוולת שכולו רוח וצלצולים"

עודכן לאחרונה: 12.8.2024 / 14:58

הממשלה עתידה לאשר שבוע הבא איסור יבוא גורף מטורקיה, אלא שלא ייאסר יבוא של מוצרים טורקיים דרך מדינות שלישיות, והיבואנים טוענים שמדובר בטריק גרוע: "מוצרים טורקיים יגיעו דרך יוון ויעלו יותר, אז למי החזרתם פה? לפחות שיגידו את האמת לציבור"

נשיא טורקיה, ארדואן, עם בניו של הניה באיסטנבול מנחם על מות אביהם מנהיג חמאס/לפי סעיף 27א לחוק זכויות היוצרים

בישיבת הממשלה שתתקיים בשבוע הבא, אמורה לעלות להצבעה החלטה שתאסור כליל יבוא מטורקיה ב"נתיב ישיר" לישראל. שלושה חודשי איומים קשים ששגרו מיטב שרינו הפגועים חלפו, מאז הטיל עלינו נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, חרם סחורות מקיף. אבל מי שמבסוט עכשיו מהתגובה הציונית ההולמת לצורר היהודים, צריך לחשוב שוב האם לצעד הזה פיללנו.

אמנם, המל"ל, שהתנגד בתוקף להטלת חרם נגדי על ארדואן משיקולים אסטרטגיים הגיוניים, הסיר את התנגדותו, מתוך הבנה ששיקום היחסים עם טורקיה רחוקה מתמיד, בטח על רקע התבטאויותיו האנטישמיות ואיומיו של הנשיא לפלוש לכאן, אבל למרות הכותרת הבומבסטית על "חרם כולל", בפועל, מעט מאוד ישתנה וגם זה יהיה לרעה.

גם אחרי הצבעת הממשלה הגורלית, שלכאורה אמורה למנוע מסחורות "מייד אין טורקי" להגיע למדפים שלנו, ימשיכו לזרום לכאן סחורות טורקיות למכביר דרך הפתח הרחב שנשאר פתוח בנוסח שיובא להצבעה, שכן האיסור הוא על יבוא ישיר מטורקיה לארץ ולרשות הפלסטינית - משם מגיעות הסחורות לכאן, אבל לא על יבוא "עקיף" דרך מדינה שלישית. כל זה הופך את "האיסור הכולל" לסוג של בדיחה לא מוצלחת, שתגרום לעוד עליית מחירים.

רג'יפ טייפ ארדואן. רויטרס
ארדואן. "אנחנו 2% מהיצוא שלהם עם כל הכבוד לנו, זאת מכה קלה בכנף"/רויטרס

"זה מצעד איוולת", אומר שחר תורג'מן, נשיא "איגוד לשכות המסחר" ויו"ר קבוצת "בריל". "הממשלה פועלת בניגוד לאינטרסים של עצמה. מתחילת המשבר אני מאמין שאנחנו צריכים להתנהג כמו מבוגר אחראי. נכון ש'הם התחילו', אבל זה לא מעניין מי התחיל. מה שמעניין זה מה שטוב למדינת ישראל. יש כאלה שהכבוד הלאומי הכי חשוב להם ואני אומר, שלי חשוב מה יקרה לגברת כהן מחדרה, שגם ככה קשה לה להתמודד עם יוקר המחיה.

"התלות שלנו בטורקיה היא בגלל הקירבה, הזמינות והמחיר. המחירים של כל מה שנביא מהמדינות הבלטיות, מסין, או מכל מקום אקזוטי אחר, יעלה ב-20%-30% יותר. אנחנו רוצים להעניש את הטורקים? בואו נשמור על צניעות. אנחנו 2% מהיצוא שלהם עם כל הכבוד לנו, זאת מכה קלה בכנף. מי שחסר לו עם מי לריב, יש לו הרבה זירות פתוחות אחרות, חות'ים, איראן, עזה, חיזבאללה. הדבר האחרון שאנחנו צריכים זה להיגרר למלחמת סחר עכשיו".

לזה אי אפשר לסרב

וואלה מובייל במבצע מוגזם! 4 מנויים ב-100 שקלים וגם חודש חינם

לכתבה המלאה
שחר תורג'מן, נשיא איגוד לשכות המסחר. עופר חגייב,
תורג'מן. "גם הדם שלי רותח כשאני שומע את ארדואן, אבל כעס וזעם הם לא תכנית עבודה"/עופר חגייב

הטורקים גוררים אותנו לשם ובכוח.
"אז החוכמה היא לחשוק שפתיים ושיניים, ולהניח שמדובר באירוע זמני, בר חלוף, של שבועות, לא לשנים ולא מחרימים. גם הממשלה הגיבורה שלנו, שרוצה להעניש אותם, לא מחרימה את התוצרת מטורקיה, אלא מה שמגיע מטורקיה. התוצרת הטורקית תמשיך להגיע לכאן מצדדים שלישיים, אז על מי עושים פה רוח וצלצולים? החזרתם למי?

"היבואנים ישלמו עמלה לצד שלישי והם יעלו יותר, כי זה יתגלגל אל הצרכן. הם רוצים להרגיע כעס ציבורי ובדרך נותנים רעיונות למדינות אחרות מה לעשות לנו. גם הדם שלי רותח כשאני שומע את ארדואן, אבל כעס וזעם הם לא תכנית עבודה. אני מצפה מפוליטיקאים ומדינאים להתעלות ולהתאזר בסבלנות".

לא היתה להם סבלנות לחכות למסקנות הועדה שהוקמה כדי לבחון את יחסי הסחר שלנו עם טורקיה. הם מעבירים את ההחלטה מעל הראש שלה.
"והתוצאה מביכה. בסוף המוצרים הטורקיים יגיעו לשוווקים הישראלים דרך צדדים שלישיים, לא דרך הרשות הפלסטינית, אבל כן מיוון. נשארנו עם אותה צרה מטופשת ומטומטמת, לפחות תגידו את האמת לציבור. המוצרים ימשיכו להגיע לכאן, רק לא דרך הרשות הפלסטינית. מי שחושב שככה אנחנו מחזירים לטורקים באותו מטבע, שיהיה לו יום טוב, באמת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully