וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצור ימי על ישראל עוד לפני הטיל הראשון: "חוסר תפקוד בנמלים במקרה של מלחמה"

עודכן לאחרונה: 14.8.2024 / 7:17

יותר ויותר בעלי ספינות מסרבים לשלוח אותן לנמלים ישראליים, ולשכת הספנות מתריעה מהידרדרות מהירה בעת מלחמה: "אוניות מפליגות במהירות 25 קמ"ש, לא יבואו להיות מטרות במטווח של חמאס או חיזבאללה"

טיל שנורה לכיוון נמל חיפה/מעריב

בלי שירו טיל אחד לעומק ישראל מאז חיסול רמטכ"ל חיזבאללה פואד שוכר בביירות וראש הלשכה המדינית של החמאס איסמעיל הנייה בטהרן, מביאה איראן למצור ימי סביב ישראל, על רקע ההמתנה למתקפת תגובה.

לאחר שנמל אילת מושבת למעשה מאז נובמבר בגלל מתקפות החות'ים בים האדום ומטענים שהיו מגיעים אליו מופנים לנמלי חיפה ובשבועות האחרונים בעיקר לאשדוד, יותר ויותר בעלי ספינות מסרבים לשלוח אותן גם לנמלים הישראלים בים התיכון: נמל חיפה הוותיק שהשליטה בו נמכרה לידי קבוצת אדאני, ונמל המפרץ החדש שבנתה ומפעילה SIPG הסינית, ונמלי אשדוד הוותיק ונמל הדרום הצמוד אליו, שבנתה ומפעילה חברת TIL משוויץ.

"40% מאוניות המטען הכללי לא מוכנות להפליג כעת לישראל, בגלל עלויות הביטוח שזינקו, או עקב סירוב הצוותים שלהן להגיע לכאן. במיכליות דלק 15% כבר לא מגיעות. גם חלק מאוניות המכולות גדולות שפקדו את נמלי ישראל לפני המלחמה לא מגיעות עוד, והמכולות מגיעות לישראל לאחר שטעון לאוניות קטנות יותר, בעלויות גבוהות", כך אומר לוואלה יורם זבה, יו"ר לשכת הספנות.

נמל חיפה. ורהפטינג ונציאן,
נמל חיפה. "40% מאוניות המטען הכללי לא מוכנות להפליג כעת לישראל, בגלל עלויות הביטוח שזינקו, או עקב סירוב הצוותים שלהן"/ורהפטינג ונציאן

זבה פנה אתמול לשרת התחבורה מירי רגב ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ', בדרישה להתערב ולשפר את מוכנות הנמלים למלחמה. "אנחנו, חברי לשכת הספנות הישראלית, מתריעים על חוסר בתפקוד הצפוי בחלק מנמלי ישראל בפרוץ מלחמה. בשעה קשה זו - אין פנינו לביקורת או התנצחות, אלא לפעולה דחופה בתחומים המצויים בסמכות שניכם".

זבה מזהיר כי "תחום נמל חיפה נמצא כבר היום במספר מגבלות בשל הקרבה ללבנון. אנו מקווים שאלו לא ייהפכו לכדור שלג שיפגע קשות בכושרו לשרת את הסחר הישראלי. כלומר, כל העומס יועתק לתחום נמל אשדוד. כמעט 100% מהסחר של ישראל ו-60% מהתוצר שלה עובר דרך הנמלים. אוניה מפליגה במהירות של 25 קמ"ש, ומרגע שהיא נכנסת לתחום המים הכלכליים של ישראל היא לא יכולה לברוח. צריך לוודא שבעלי האוניות והצוותים יסכימו להמשיך להגיע לכאן, על ידי הבטחת טיפול מהיר באוניות שלהם. אם הם יצטרכו להמתין שבועות לפריקה כמו שהיה עד לא מזמן ולהיות מטרות במטווח של חמאס או חיזבאללה, הם פשוט לא יבואו".

זבה קורא לרגב וסמוטריץ' לאפשר לנמל אשדוד לגייס עובדים נוספים כדי לטפל ביעילות במטעני הייבוא והייצוא. לדבריו מורגש מחסור בעובדים בנמל, לאחר שרבים מאנשיו גויסו למילואים.

בנוסף דורשת לשכת הספנות לפתוח את רציף 28 בנמל הדרום באשדוד, הנמל הפרטי שהוקם לצד הנמל הוותיק, לטיפול באוניות מטען כללי, באמצעות הרשאת חרום זמנית לחצי שנה

sheen-shitof

עוד בוואלה

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יורם זבה 4. דורון גולן,
זבה. "כמעט 100% מהסחר של ישראל ו-60% מהתוצר שלה עובר דרך הנמלים"/דורון גולן

בחודש שעבר הכריזו רגב וההסתדרות על סיכום להעברת 30 מעובדי נמל אילת המושבת, שנקלע לקשיים כלכליים בשל המצור החות'י, לעבודה בנמל אשדוד. אולם בפועל הדבר טרם אירע, לאחר שלא הושגו סיכומים לגבי מימון הסעת ולינת העובדים מאילת באשדוד.

נמל הדרום, כמו נמל המפץ בחיפה, קיבלו בימי מרב מיכאלי כשרת התחבורה אישור זמני לטפל באוניות מטען כללי, בגלל הפקק האורך שנוצר אז בכניסה לנמלים, והגיע בשיאו ל-70 אוניות שהמתינו לחופי ישראל, תוך תשלום קנסות בידי יבואני המטענים, שבתורם יקרו את המוצרים שהביאו תוך דחיפה נוספת של יוקר המחייה בארץ. אולם ב-13 באפריל האחרון פג תוקף האישור, ולמרות תמיכת משרד האוצר, מעכבת רגב את הארכת האישור, בלחץ הוועדים בנמלים הוותיקים, המקורבים לליכוד, וחוששים מזליגת עבודה לנמלים החדשים על חשבון הכנסות הוותיקים.

לפי נתוני רשות הנמלים המתינו אתמול בכניסה לאשדוד לפריקה 17 אוניות, מהן 14 לנמל הוותיק ו-3 לנמל המפרץ החדש.

מנמל אשדוד נמסר בתגובה, כי "חברת נמל אשדוד אישרה קליטת 30 עובדי תפעול מנמל אילת והשלימה את ההיערכות לקליטתם לפני כחודש ימים. העיכוב בקליטת העובדים אינו קשור כלל לחברת נמל אשדוד, אלא להליכים של חברת נמל אילת וההסתדרות. אין כלל 17 אוניות ממתינות, אלא 8 לשני הנמלים גם יחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully