וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף לחגיגה? ירידה חדה במספר הבקשות לתובענה ייצוגית

14.8.2024 / 13:23

מבדיקה שנערכה ע"י משרד עורכי הדין רביטל סבג, המתמחה בתביעות ייצוגיות, עולה שבמחצית vראשונה של שנת 2024 הוגשו כ-890 תביעות ייצוגיות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שבה הוגשו כ-1,400 תביעות - ירידה של כ-40%

פטיש בית משפט לצד סטטוסקופ. ShutterStock
ירידה חדה במספר ההגשות/ShutterStock

בדיקה שנערכה ע"י משרד עורכי הדין רביטל סבג, המתמחה בתביעות ייצוגיות, עולה שבמחצית הראשונה של שנת 2024 הוגשו כ-890 תביעות ייצוגיות לעומת התקופה המקבילה אשתקד בשנת 2023 שהוגשו כ-1,400 תביעות - ירידה של כ-40%.

עו"ד סבג מסבירה: "יש ירידה מתמשכת בהגשת תביעות ייצוגיות בשל קשיים שהמחוקק ובתי המשפט מערימים על הגשת תביעות אלה, ובין היתר חיוב בתשלום אגרה על הגשת התביעה, חיוב המבקש ועורך הדין בהוצאות הנתבע על תביעות סרק או תביעות שלא תרמו לציבור, והתערבות בתי משפט בהסדרי הסתלקות מתביעות ייצוגיות - בעיקר בהפחתת סכומי הגמול ושכר הטרחה שמשולמים לתובע הייצוגי ולבא-כוחו. כל אלו מצמצמים את האינטרס להגיש תביעות סרק, תביעות טורדניות ותביעות שאין עניין ציבורי לנהל אותן. הנתונים המצביעים גם על ירידה בתקופת המלחמה יכולים להעיד גם על כך שהלך הרוח הציבורי וגיוס המילואים הנרחב גרמו גם הם להפחתה ניכרת בהגשת תביעות.

על פי ההערכה, השווי הכולל של התביעות הייצוגיות במחצית הראשונה של שנת 2024 נותר עדיין גבוה והוא מוערך ב-1.8 מיליארד שקל. במחצית ראשונה של שנת 2024 למעלה מ-20% מהתביעות הייצוגיות היו בנושא נגישות לאור העובדה שבנושא זה אין תשלום אגרה, ומאידך מדובר בתביעות פשוטות למדי שפעמים רבות מוגשות כ"תביעות משוכפלות".

יש לציין שיוזמת חקיקה לאחרונה מבקשת להתמודד עם הגשת תביעות ייצוגיות בתחומי הפרת חוק קלות ערך, או שניתנות לתיקון באופן פשוט ומיידי, כשבחלקן לא נגרם נזק משמעותי לציבור (אם בכלל), כמו בתחום הנגישות, סימון אריזות מזון וסימון תזונתי, משקל אריזות ועוד. ביוזמת החקיקה מצוין כי מדובר בנושאים שכיום מסתיימים בעיקר בהסתלקויות ללא פיצוי לקבוצה, ומאידך הן ניתנות לתיקון פשוט ומיידי וללא הליך משפטי. תחומים נפוצים נוספים שבהן מוגשות תביעות ייצוגיות באופן תדיר הוא תחום התביעות הצרכניות, בשוק ההון, ובתחום התעופה בשל ביטולי טיסות.

מהבדיקה עולה עוד שבתקופה זו כ- 30% מהתביעות הייצוגיות הסתיימו בהסדרי הסתלקות עוד לפני דיון משפטי. ישראל, אגב, היא מהמובילות בעולם המערבי בהגשת בקשות לתובענה ייצוגית.

עו"ד רביטל סבג. יחצ,
עו"ד רביטל סבג/יחצ

עו"ד סבג מוסיפה: "למנגנון התביעות הייצוגיות יש חשיבות רבה לאכיפה אזרחית ולגרום לגופים במשק לקיים את החוק ולהימנע מפגיעה בציבורים כגון צרכנים, בעלי מניות, שהנזק של כל אחד מהם מהפרת חוק הוא קטן, אך במצטבר יכול להגיע לסכומים נכבדים.

"יחד עם זאת, בשנים אחרונות נעשה שימוש נרחב בכלי זה להגשת תביעות שלא תמיד הן מוצדקות, בסכומים מופרזים, ולעיתים קרובות גם נגד עסקים קטנים שעצם הגשת תביעה כזו נגדם עלול לאיים על עצם קיומם. תביעות כאלו מזיקות לא רק לגופים הנתבעים אלא לכלל הציבור".

  • עוד באותו נושא:
  • בית משפט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully