וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוחות שיא לאלביט עם צבר הזמנות של 21 מיליארד דולר: "הקושי העיקרי הוא ייצור. אם היו לנו יותר היינו מוכרים יותר"

עודכן לאחרונה: 14.8.2024 / 14:48

יצרנית החימושים, המל"טים ומערכות הלחימה הציגה גידול של 22% ברווח הנקי ושל 31% בצבר ההזמנות למספר אדיר של 21 מיליארד דולר, ונערכת לפתיחת מפעלי החימוש והמל"טים החדשים בדרום במודיעין. המנכ"ל בוצי מכליס: "ממשיכים לפתח את הלייזר האווירי, זו תהיה בשורה דרמטית"

שיגור רקטת 122 מ"מ מונחית מתוצרת אלביט/אלביט

אלביט מערכות שוב מציגה דוחות שיא, הפעם ברבעון השני של 2024, עם הכנסות שעלו ב-12% ל-1.6 מיליארד דולר לעומת הרבעון המקביל אשתקד, רווח נקי שזינק ב-22% ל-78.2 מיליון דולר וצבר הזמנות שגדל דרמטית ב-31% ל-21.1 מיליארד דולר, הגבוה בתולדות החברה.

מכירות מל"טי ההרמס של החברה היו דומות למכירות ברבעון השני של שנת 2023. מכירות תקשוב וסייבר עלו ב- 11% ברבעון השני של שנת 2024 בהשוואה לרבעון השני של שנת 2023, בעיקר הודות למכירות של מערכות קשר. מכירות מודיעין ולוחמה אלקטרונית עלו ב- 9%, בעיקר לאור מכירת מערכות לחימה אלקטרונית ומערכות אלקטרו-אופטיות בישראל ובאסיה-פסיפיק. הזינוק הגדול הוא במכירות חטיבת היבשה, ב-37%, בעקבות גידול דרמטי במכירת תחמושת וחימושים למשרד הביטחון בעקבות המלחמה. מכירות אלביט אמריקה עלו ב- 11% בזכות מכירת מערכות לחימה ימיות.

אבל נתון אחר מספר על האתגר המתגבר של אלביט, כמו תעשיות ביטחונות אחרות בארץ: קושי גובר לרכוש חומרי גלם מול ניסיונות להטלת מגבלות על ייצוא ביטחוני לישראל על רקע המלחמה. תזרים המזומנים של אלביט ברבעון נחתך מ-211 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד ל-26 מיליון דולר השנה, בזמן של עלייה במכירות וברווחים.

"יש קשיים בשרשרת אספקה, ולכן הגדלנו מאוד את המלאים של חומרי הגלם, כדי להיות פחות תלויים בהזמנות לטווח קצר, במקביל למאמץ המשותף שלנו ושל משרד הביטחון להגדיל את תשתיות הייצור בארץ, גם בתחום הזה", אמר מכליס לוואלה.

לדבריו, "המגבלה העיקרית שלנו היא תשתיות ייצור. אם היו לנו יותר היינו יכולים למכור יותר. אני מקווה שההפעלה של המתחם החדש ברמת בקע שייצר חימושים, ומפעל המל"טים החדש במודיעין, לצד הרחבת תשתיות נוספות יאפשרו לנו לבנות פלטפורמה יותר גדולה של מכירות. הערכתי בעבר שב-2026 נגיע למכירות שנתיות של 7 מיליארד דולר, כעת אני מעריך שזה יקרה עוד קודם".

אלביט מערכות זכתה בחוזה בסך של 130 מיליון דולר לאספקה של מערכות הגנה אקטיבית מסוג חץ דורבן ל- BAE Systems Hägglunds עבור מדינה באירופה. BAE Systems Hagglunds, אתר רשמי
אלביט מערכות זכתה בחוזה בסך של 130 מיליון דולר לאספקה של מערכות הגנה אקטיבית מסוג חץ דורבן ל- BAE Systems Hägglunds עבור מדינה באירופה/אתר רשמי, BAE Systems Hagglunds

מכליס חשף כי המפעל החדש בדרום יתחיל לייצר חימושים רק ברבעון הראשון של 2025. ההשקעה ברמת בקע אדירה, גם עבור מכירות בארץ וגם בחו"ל. נתחיל לספק משם בתחילת השנה הבאה ונאיץ את הקצב. מפעל מודרני, אוטומטי ורובוטי, לעומת תשתיות מאוד ישנות במפעל שלנו ברמת השרון".

למרות זאת, כפי שנחשף בוואלה, אלביט תמשיך לייצר במקביל ברמת השרון עוד שנתיים, ותמסור את הקרקע למדינה רק ב-2026, שנתיים לאחר הזמן המתוכנן. רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הודיעה למשרד הביטחון שתטיל עליה קנס בסך 140 מיליון שקל בשל האיחור.

מכליס אומר כי: "הביקושים מאוד גדולים בארץ ובעולם ולכן משרד הביטחון ביקש שנשמר בינתיים את רמת השרון לעוד שנתיים. אני לא נכנס לעניין הקנס, זה המדינה בינה לבין עצמה".

קיבלתם ממשרד הביטחון חוזה לייצור מקומי של פצצות לחיל האוויר במשקל טון, כדי לא להיות תלויים באספקה מארה"ב. אפשר באמת להגיע לעצמאות מלאה בתחום החימוש?
"מאז פרוץ המלחמה אנחנו עושים מאמץ ביחד עם משרד הביטחון להגדיל את פורטפוליו המוצרים של אלביט והאספקות של מוצרים חדשים לצה"ל. עצמאות מלאה זה מאתגר, אבל אפשר להעלות את העצמאות".

מבצע מטורף למשפחה

חבילת סלוללר ל-4 מנויים -ב100 שקלים וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
בצלאל מכליס אלביט. באדיבות אלביט,
מכליס. "המגבלה העיקרית שלנו היא תשתיות ייצור. אם היו לנו יותר היינו יכולים למכור יותר"/באדיבות אלביט

בנוסף להצלחות במלחמה, של מערכת המרגמות המונחות עוקץ פלדה למשל, איבד חיל האוויר בלבנון חמישה מל"טי הרמס 450 ו-900, שהופלו בידי חיזבאללה. המל"טים הם כלי חשוב בצה"ל, גם לאיסוף מודיעין וגם לתקיפה, אבל הוא לא היחיד שנאבק ביכולת הגוברת של ארגוני הטרור להפיל אותם: החות'ים הצליחו להפיל במקביל 8 מל"טים אמריקאים בשמי תימן. האם מערכת הנשק המרכזית כיום בצבאות המערב נמצאת בבעיה?

מכליס אומר כי "אנחנו יודעים להגן על המל"טים שלנו. לא מדובר בבעיה טכנולוגית".

במקביל ממשיכים באלביט לעבוד ביחד עם רפאל על אספקת מערכת הלייזר ליירוט כטב"מים ורקטות לצה"ל, שמתוכננת ל-2025. רפאל היא הקבלן הראשי של הפרויקט, אבל אלביט מספקת לו את תותח הלייזר עצמו.

מכליס: "אנחנו עובדים קשה כדי לעמוד ביעדים שמשרד הביטחון העמיד לנו, ובמקביל ממשיכים לפתח את הלייזר האווירי במימון החברה. זאת אחת הסיבות לגידול בהוצאות המחקר והפיתוח שלנו, כי מדובר במערכת שתעשה שינוי בכל מיני מעגלים. זאת תהיה בשורה דרמטית, ויש כבר עניין גדול בחו"ל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully