וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבטיחו למילואימניקים החזר על טיפול זוגי ובייביסיטר. אז מה

18.8.2024 / 13:38

חצי מיליארד שקל הוקצו לטובת הטבות לחיילי מילואים, מטיפול זוגי ורגשי, דרך שיאצו ודיקור ועד טיפול לילדים. אלא שהקריטריונים והטיפולים לא ברורים ואף משתנים חדשות לבקרים ורבים נותרים ללא החזר: "לא מבין למה מטרטרים אותנו"; תגובת צה"ל: "הטענות ייבדקו ויטופלו"

פעילות גדוד "דולב" במהלך הכשרתם/דובר צה"ל

לפני תשעה חודשים הקצו משרד הביטחון והאוצר חצי מיליארד שקלים לטובת מימון טיפולים רגשיים וזוגיים למשרתי המילואים, כחלק מתוכנית הסיוע למילואימניקים. כל מילואימניק, ששירת 30 יום ומעלה בצו 8, יכול לקבל החזר של 1,500 שקלים על טיפול רגשי, נפשי ומשלים, ועוד 1,500 שקלים על טיפול זוגי, כנגד קבלות שהוא מגיש באתר "קרן הסיוע למשרתי המילואים". אלא שהכוונה הטובה נתקלת בלא מעט קשיים.

למרות ההצהרות שמדובר בהטבה נטולת בירוקרטיה, פשוטה ומאושרת כמעט אוטומטית, ההסברים לגבי מימושה באתר לא ברורים, ומילואימניקים רבים מוציאים כסף על טיפולים, ממלאים טפסים ומגישים קבלות, חלקם נדחים בגלל אי עמידה בקריטריונים, שלא כתובים באופן בהיר, או ממתינים להחזר חודשים ארוכים, ללא הועיל.

ש', ששירת שבעה חודשים בעזה, רצה לנסוע לטיפול זוגי ב"יער הסודי" בקפריסין. החברה שמוציאה לשם קבוצות לריטריט, הבטיחה לו שב"קרן המילואים" מכירים בטיפול והוא יקבל החזר כנגד קבלה. "אבל כששלחנו להם את הטפסים, ענו לנו שם, שהם לא מכסים טיפולים זוגיים בחו"ל, אלא רק אישיים. בשום מקום באתר לא כתוב דבר כזה. להפך. הם כותבים שם שהם מקבלים 'ריטריט', לדוגמא 'היער הסודי'. הגשנו ערעור, אבל אני לא מצליח להבין למה מטרטרים אותנו".

התרגיל החטיבתי של חטיבת המילואים כרמלי.24 באפריל 2024. דובר צה"ל
חיילי מילואים. בקבוצות הפייסבוק השונות מופיעות שוב ושוב שאלות כמו "אשמח להבין באלו מקומות אפשר להשתמש בטיפול הרגשי?"/דובר צה"ל

באתר "קרן המילואים" מפורטים הטיפולים שמשרתי המילואים, ששירתו בחרבות ברזל, בני זוגם וילדים עד גיל 14, זכאים להם כאמור, סיוע חד פעמי במימון טיפול בגובה של 1,500 שקלים, הכולל סוגי טיפול אישי, זוגי או משפחתי - טיפול רגשי, נפשי, פסיכותרפי, טיפול משלים, טיפול אלטרנטיבי, עיסוי, 'מיינדפולנס', טיפול באמצעות בעלי חיים, פסיכודרמה, הידרותרפיה וסדנאות אותם ניתן לממש עד 2026.

בהמשך מפורטות האופציות למימוש: פסיכולוג, פסיכיאטר, עו"ס, CBT, NLP, טיפול באומנות. ספא יחיד או זוגי, עיסוי יחיד או זוגי, ריטריט (לדוגמה: היער הסודי), קואוציינג, רפואה אלטרנטיבית או משלימה: דיקור, שיאצו, הידרותרפיה, נטורפתיה, הומאופתיה, רפלקסולוגיה, וואצו, טיפול בבעלי חיים, טיפולי ילדים - קלינאית תקשורת, קבוצות תמיכה, יוגה טיפולית, רכיבה על סוסים, אומנויות לחימה. בנוסף, יכולים המילואימניקים לקבל החזר על ייעוץ זוגי, מטפל זוגי, סדנה זוגית, גישור וכיו"ב (לשון האתר).

בגלל הניסוח הכללי, המילואימניקים שרוצים לממש את ההטבה, מבולבלים. בקבוצות הפייסבוק השונות מופיעות שוב ושוב שאלות כמו, "אשמח להבין באלו מקומות אפשר להשתמש בטיפול הרגשי? רק אנשים שקיבלו החזר על הטיפול הרגשי ולא הזוגי", או "רציתי לדעת לגבי העיסוי הזוגי. אני משרת במילואים 53 ימים (פעיל עדיין), האם אני זכאי? איפה ניתן לממש את זה? אם אני קובע תור לספא במלון זה תופס?".

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה פייבר ותהנו מאינטרנט וטלוויזיה במחיר שלא הכרתם

לכתבה המלאה
זוג צעיר במהלך פגישה אצל מטפל. ShutterStock
טיפול זוגי. "1,500 שקלים מספיקים, אולי, לשלושה מפגשי היכרות עם המטפל הרגשי או הזוגי. ומה הלאה?"/ShutterStock

"קרן הסיוע התחילה לזייף בצורה נוראית", אומר רותם אבידר מ"פורום נשות המילואימניקים, נלחמות על הבית". "הבטיחו לנו שהכל יהיה קל, נגיש ופשוט, אבל ממה שכתוב באתר לא ברור על מה מקבלים החזרים ועל מה לא, מה נחשב טיפול אישי ומה זוגי.

"מילואימניקים מגישים טפסים ומגלים שנכנסו פתאום קריטריונים שלא מופיעים בשום מקום ובגללם הבקשות נדחות. במקרים אחרים לא מטפלים בבקשת ההחזר כי הטופס לא תקין, אבל אף אחד לא מיידע את שזאת הבעיה. יש שם תחלופה גדולה של מילואימניקים, שמאיישים את הקרן, וכנראה שיש שחיקה גם שם.

"יזמנו בפורום שלנו סקר גדול, שערכה מור קיש, מנהלת המחקר באוניברסיטת אריאל, ואשת מילואמניק, והוא העלה קושי רגשי גבוה מאוד בקרב מילואימניקים ומשפחותיהם. 1,500 שקלים מספיקים, אולי, לשלושה מפגשי היכרות עם המטפל הרגשי או הזוגי. ומה הלאה? זה לא נותן מענה לשום דבר. אנשים נמנעים להתחיל טיפול רגשי בגלל זה. ואם הם הולכים לקבל מענה חירום, לפחות תחזירו להם את הכסף במהירות ובלי בירוקרטיה ולא למשוך את זה חודשים על חודשים עם טלפונים לא נגמרים".

"קרן הסיוע עושים ככל יכולתם למען המילואימניקים", אומר אופיר טל, מ"העמותה למשרתי המילואים". "הבעיה היא שיש פער בין התקנון שהם מפרסמים באתר, למה שקורה בשטח. קשה להבין מה אתה יכול לקבל. דיברנו על זה איתם כמה פעמים, גם במסגרת הוועדות בכנסת. העלינו את נושא ההנגשה והשקיפות, מה אפשר ומה אי אפשר לקבל.

"היה שלב שבו אפשר היה לקבל בייביסיטר לכלבים. כל הכבוד שהם חשבו על זה, אבל משום מה זה לא הופיע בשום מקום, אלא עבר מפה לאוזן. או ריטריטים בחו"ל שאישרו בעבר, ועכשיו פתאום החליטו שלא מאשרים, בלי להודיע. צריכה להיות הנגשה מלאה לציבור, אבל משום מה הם לא עושים את זה וחבל".

חיילי מילואים ברמת הגולן. איל מרגולין, פלאש 90
חיילי מילואים. "בעבר אישרו ריטריטים בחו"ל, ועכשיו פתאום החליטו שלא מאשרים, בלי להודיע"/פלאש 90, איל מרגולין

דובר צה"ל: "עשרות אלפי משרתות ומשרתי מילואים קיבלו מגוון מענקים בהתאם לזכאותם"

גורמים המעורים בפרטים אומרים לוואלה, שהסירובים להחזר נובעים מבלבול של מגישי הבקשות בין שני ערוצי ההחזר, האישי והזוגי, ובנוסף, הם מציינים, שאחוז הבקשות הנשללות, נמוך משמעותי ביחס לכמות הכללית.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מתחילת המלחמה ועד היום, עשרות אלפי משרתות ומשרתי מילואים קיבלו מגוון מענקים בהתאם לזכאותם. קבלת ההחזרים נעשית בהתאם לתנאי הזכאות בפקודות והגשת בקשה בערוצים המתאימים. בנוגע לטענות על אנשי מילואים שלא מקבלים את הסיוע הנדרש, כשיתקבלו פרטים נוספים אודות המקרים, הטענות ייבדקו ויטופלו כנדרש. צה"ל מוקיר את משרתי המילואים ואת עשייתם במלחמה, וימשיך לפעול למענם ולהוקרתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully