וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקימים עסק עם שותף? זה ההסכם שאתם חייבים להכיר

עוה"ד אלי דורון ותמיר שנהב

עודכן לאחרונה: 19.8.2024 / 7:14

מדי שנה נסגרים בישראל עשרות אלפי עסקים, ורבים נקלעים לסכסוכים עסקיים ואחרים בין שותפים. מצב כזה יכול להביא לנזק כלכלי עצום, שלא לדבר על המועקה הנפשית ובזבוז הזמן. איך ניתן למנוע זאת ועל מה צריך לשים דגש?

טקס חנוכת מבנה חדש לבית משפט השלום בצפת. 27 בספטמבר 2023/פול 12

אנחנו הישראלים "עם של יזמים". אחת השאיפות הנפוצות ביותר שלנו היא לפתוח עסק רווחי ולהגיע לעצמאות כלכלית. עם זאת, להקים עסק לגמרי לבד זה מהלך שמרתיע רבים מאיתנו, ולכן אנו נוטים לעשות זאת יחד עם שותפים. אלה יכולים להיות בני משפחה, חברי ילדות או חברים מהצבא, או "סתם" אנשים שהכרנו בדרך כזו או אחרת ואנו חשים שניתן לסמוך עליהם בעסק המשותף.

במקרים רבים, הקמת עסק עם מכרים גורמת לנו ל"תחושת ביטחון", ולמחשבה ש"אנחנו מכירים, נסתדר, לא צריך חוזים או הסכמים". זו שגיאה, והמציאות מגלה לנו תמונה שונה. מדי שנה נסגרים בישראל עשרות אלפי עסקים, ורבים נקלעים לסכסוכים עסקיים/סכסוכים בין שותפים. חלק מהסכסוכים העסקיים מגיעים לדפי העיתונים; אבל רבים נוספים אינם זוכים לתהודה ולמערכת המשפט מגיעים לא מעט בעלי עסקים שנקלעו לסכסוכים.

סוף מעשה במחשבה תחילה. אף אדם שמקים או מצטרף לעסק קיים אינו חושב על הרגע בו חלילה יצטרך לפרק אותו, אבל בדיוק כפי שיש 'הסכם ממון' טרום נישואין, יש גם 'הסכם מייסדים' שמסדיר מראש את כל ההסכמות והמנגנונים במידה ומגיעים למצב של סכסוך בעסק או פירוקו.

הסכם כזה, אגב, לא מיועד רק למצב של מחלוקת; הוא גם אמצעי למניעת סכסוכים ומונע אותם לפני שהם קורים, מסייע מראש בניית מנגנוני עבודה מסודרים, בקבלת החלטות ובמניעת בעיות הקשורות לתפעול היומיומי של העסק, ועונה על שאלות כמו כיצד מתקבלות החלטות בחברה, מבנה החברה, הכנסת שותפים ובעלי מניות אחרים, מי מושך משכורת מהחברה - וכמה, מי רשאי לחתום בשם החברה וכיצד ניתן לשנות זאת, מה כל אחד אמור להביא לחברה המשותפת, מה קורה אם רוצים לצרף לחברה משקיע נוסף, האם יש לשותפים זכות וטו ועוד.

אז מהו "הסכם מייסדים"? האם החוק מחייב אותו לחתום עליו? לאילו נקודות חשוב להתייחס כדי למנוע חילוקי דעות עתידיים? יצרנו מדריך מפורט בנושא.

שני שותפים עסק. ShutterStock
שותפים לעסק. אדם שמקים או מצטרף לעסק לאחושב על הרגע בו חלילה יצטרך לפרק אותו, אבל בדיוק כפי שיש "הסכם ממון" לנישואין, יש גם "הסכם מייסדים" שמסדיר מראש את כל ההסכמות והמנגנונים/ShutterStock

מהו "הסכם מייסדים" (נקרא גם "הסכם שותפים")?
הסכם מייסדים זהו הסכם הנעשה בין יזמים המבקשים להקים עסק/חברה בשותפות. לרוב נהוג כי הסכם מייסדים נחתם על ידי היזמים בתחילת הדרך ואף לפני הקמת החברה, אולם ניתן גם לחתום על הסכם מייסדים גם לאחר הקמת החברה.

הסכם המייסדים נועד להסדיר את מערכת היחסים בין השותפים, תחום הפעילות של החברה, הקצאת הון המניות, סוגי המניות והזכויות שהן מעניקות, דרך קבלת ההחלטות בחברה, זכויות חתימה, מבנה ופעילות הדירקטוריון, מימון הפעילות, חלוקת רווחים, הגבלה על העברת מניות ומנגנון היפרדות או פירוק, זכויות קניין רוחני, אי תחרות, ועוד.

האם החוק מחייב חתימה על הסכם מייסדים?
החוק אינו מחייב חתימה על הסכם מייסדים. אולם מניסיוננו, הסדרת מערכת היחסים בין השותפים בהסכם מייסדים חשובה ביותר, ויכולה למנוע סכסוכים עתידיים ופגיעה בפעילות החברה.

מה הוא צריך לכלול? לאילו נקודות מרכזיות חשוב להתייחס כדי למנוע חילוקי דעות עתידיים?
הסכם מייסדים צריך "לעגן" ולהעלות על הכתב כמה שיותר נקודות והיבטים מקצועיים; ככל שהוא מקיף יותר, הוא מייצר "תיאום ציפיות" ברור בין השותפים, ומבטיח התנהלות עתידית נכונה. אין למעשה "ספר חוקים", אבל בראייתנו - חשוב שהוא יכלול את הסוגיות הבאות: תחום הפעילות של החברה; הגדרה מראש בין השותפים את תחומי האחריות בעסק; מה כל אחד אמור להביא לחברה וכיצד מחלקים את הרווחים; מה עושים אם אחד המייסדים לא ממלא את התחייבויותיו במסגרת השותפות; מה עושים במקרה של מחלוקת; מי הבעלים של קניין רוחני (כמו פטנטים או סודות מסחריים); הקצאת מניות; מנגנון לפירוק השותפות; מנגנון להכנסת שותפים נוספים; מה קורה אם אחד מהשותפים בעסק מאבד כושר עבודה או הולך לעולמו; יצירת מנגנון במקרה שבעל מניות רוצה לצאת מהחברה או למכור את מניותיו; כיצד מתקבלות החלטות שם החברה; מי וכמה ערב להתחייבויות החברה; האם ולמי בחברה יש זכויות "וטו"; הסכמות בנוגע לאנשי המקצוע שהחברה נעזרת בהם (רואי חשבון, יועצי מס, אנשי פרסום, משרד יחסי ציבור שמלווה את העסק וכיוצ"ב) או מי קובע/אחראי להעסיק אותם; מי רשאי לחתום בשם החברה וכיצד ניתן לשנות זאת; כיצד להגן על זכויות המיעוט; שיקולי מס בעת ייסוד החברה; ועוד.

כמובן שלא כל הסעיפים רלוונטיים בהכרח לכל עסק, ולכן חשוב לפנות לאנשי מקצוע (עורכי דין) המתמחים תחום הזה כדי שיבנו הסכם שיהיה רלוונטי לכם. זה עשוי לחסוך לכם הרבה מאוד כסף, משאבים ומאבקים משפטיים בהמשך.

חבילת סלוללר בזול

למבצע הזה אי אפשר לסרב! 4 מנויים ב-100 וגם חודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
עו"ד אלי דורון. סיגל סבן,
עו"ד אלי דורון/סיגל סבן
עו"ד תמיר שנהב. סיגל סבן,
עו"ד תמיר שנהב/סיגל סבן

כיצד עושים אותו, וכמה זה עולה?
מניסיוננו, הדרך הנכונה היא שהסכם מייסדים ייערך על ידי עורך דין הבקיא בתחום ובעל ניסיון, אשר יוכל לשמוע את רצון הצדדים ולהעלותן בדרך משפטית על הכתב בהסכם המייסדים, יוכל להציע הוראות ומנגנונים בהסכם המייסדים בהתאם לרצון הצדדים, יסביר את מגבלות החוק ואף ייעץ לצדדים על הוראות שנכון להכניס להסכם על סמך ניסיון העבר.

עלות עריכת הסכם מייסדים יכולה לנוע מאלפי שקלים בודדים ועד לסכומים גבוהים יותר, זאת בהתאם למורכבות ההסכם והפרטים שיש להתייחס אליהם בהסכם.

אני חושש שהשותף שלי יזניח את העסק. האם יש דרך להבטיח מראש כמה זמן ישקיע כל אחד?
ניתן להכניס סעיף אי-תחרות בהסכם המייסדים, לרבות סנקציה במקרה של הפרה.

מה קורה בזמן של מחלוקת עסקית? האם ניתן להחליט מראש האם פונים לבית משפט, בוררות, גישור וכד'?
כן. ניתן לקבוע בהסכם המייסדים מנגנון לפתרון מחלוקות וסכסוכים, זאת בכפוף כמובן להוראות החוק.

סיכמנו שאת הרווחים נחלק בינינו חצי-חצי. האם ההסכם צריך להביא זאת לידי ביטוי?
ראשית, נכון להביא את הדברים לידי ביטוי בהסכם המייסדים, כדי למנוע מחלוקות עתידיות. בנוסף, ישנן דרכים יצירתיות שבאמצעותן ניתן להבטיח את חלוקת הרווחים בדרך שהוסכמה בין הצדדים, למשל הרכב הדירקטוריון והזכות למנות דירקטור. הדירקטוריון הוא אשר מקבל החלטות בקשר עם חלוקת הרווחים.

עוה"ד אלי דורון ותמיר שנהב, מומחים לטיפול בסכסוכים עסקיים ממשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, עמית גרוס ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully