וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שר האוצר הוא טפט": סמוטריץ' ונתניהו ממשיכים לנהל את המדינה כמו חנות מכולת

20.8.2024 / 13:41

סמוטריץ' מחפש קופסה תקציבית כמו זו שהייתה בקורונה, ובינתיים מקיים פגישות סרק עם נתניהו. מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר מזהה את זה, אבל הרשימה ששרבט מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר היא ה"תוכנית" היחידה כרגע. פרופ' ירון זליכה: "המצב שלנו יהיה יותר גרוע"

סמוטריץ': "לו היתה התיישבות יהודית בגוש קטיף, הטבח לא היה קורה"/כנס קטיף לאחריות לאומית

שר האוצר רוצה קופסה. למרות שאנחנו כבר לקראת סוף אוגוסט, שיא עונת מעברי הדירות, בצלאל סמוטריץ', לא עסוק עכשיו באריזת ציוד, אלא במציאת פתרון זמני למצוקה התקציבית של מימון המלחמה והתושבים המפונים, שאוטוטו מסתיים מתווה הסיוע שנותנת להם המדינה ואין לו מאיפה להביא כסף להמשך שהייתם מחוץ לביתם. קופסה תקציבית, כמו אלה שהיו כאן בקורונה, יכולה לתת לו אוויר לנשימה, בלי לפרוץ את התקציב וכדי שיוכל להמשיך ולהשתמש במשפט האהוב עליו כל כך, שהוא נוקט ב"מדיניות פיסקאלית אחראית".

סמוטריץ' מחפש פתרונות זמניים. אין לו עניין לקדם תקציב מדינה לשנת 2025, כיוון ראש הממשלה והוא מתכוונים להעביר במקומו חוק שיאריך את מועד העברת התקציב מסוף דצמבר, עד לאלוהים יודע מתי, העיקר שהממשלה תשרוד. וכדי שזה יקרה, הם מושכים זמן, במיני טכניקות שקופות.

זה התחיל לפני חודש בצילום סטרילי. משני צדדיו של שולחן עץ כבד, בחדר ישיבות רשמי, ישבו ראש הממשלה, שר האוצר, נגיד בנק ישראל, יועצו הכלכלי של נתניהו, פרופ' אבי שמחון, ומנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, לישיבת תקציב ראשונה. השולחן היה ריק. לא היתה שם פיסת נייר, עט, או משהו שיעיד על כך, שהתקיים שם דיון אמיתי או התקבלו החלטות הרות גורל. חצי שעה אחרי שהתחילה, הישיבה ננעלה.

ביום ראשון בערב זה קרה שוב. הפעם, אחרי הביקורת הנוקבת של התמונה הביזארית, הסתפקו בלשכת רוה"מ בהודעה על עוד דיון תקציבי, שנערך הפעם בקריה בתל אביב. אפשר לשער שגם הפעם לא היו שם טיוטות עבות כרס, טבלאות, ותיקוני סעיפים, אבל שר האוצר היה שם, וככל הנראה גם אבי שמחון.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' בהצבעה על תקציב המדינה בכנסת
7 בפברואר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
אין כלום כי לא היה כלום ולא יהיה כלום. סמוטריץ' ונתניהו/פלאש 90, יונתן זינדל

מי שלא היו בשתי הפגישות החשובות האלה, הם בכירי האוצר, ראש אגף תקציבים, החשב הכללי, הכלכלן הראשי, היועץ המשפטי של המשרד, האנשים שאמורים לספק נתונים ותחזיות, לנתח אותם ולהפוך את החלטות שיתקבלו לפרקטיקה.

הדרת הדרג המקצועי של משרד האוצר לא מקרית. סמוטריץ' בז להם ונתניהו לא סופר אותם. שניהם יודעים היטב שקיום פגישות תקציב בלעדיהם היא הצהרה תקשורתית ריקה, נטולת תוכן אמיתי, ויריקה בפני הציבור, שמצפה מהם עכשיו לשנס מותניים, ולהקדיש ימים ולילות לעבודה על תקציב 2025, כדי ליצר תכנית אסטרטגית חכמה, שתסייע למשק להתאושש מהמלחמה וההאטה שכבר נראית בשטח.

נוסח ההודעה שפורסם, העיד על הכלום שמאחורי המילים: "בפגישה נידונו מסגרות התקציב והחלופות לבנייתו, במטרה לתמוך במאמצי המלחמה בחזית ובעורף ולהביא לקידום המשק. כמו כן, סוכם כי התקציב יאושר עד סוף שנת 2024". מסגרת התקציב ידועה, כ - 600 מיליארד שקלים, החלופות לבנייתו ידועות גם כן, צמצום של כ - 35 מיליארד שקלים בהוצאות הממשלה, והגדלת ההכנסות. מה הם מתכוונים לעשות עם זה? כאמור, כלום ושום דבר.

הדבר היחיד שיש כרגע, היא רשימה ששרבט בכתב יד על פתק צהוב מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, שמאוד מוטרד מהעובדה שהבוסים שלו לא רוצים תקציב ואין דיוני הכנה בכלל, וכוללת רפורמות ותיקוני חקיקה, כדי לצמצם את הוצאות הממשלה, בלי שאף אחד ביקש את זה ממנו ובלי להתייעץ עם בכירי האוצר, שהופתעו לשמוע עליה.

עוד בוואלה

חווית גלישה וטלוויזיה איכותית בזול? עכשיו זה אפשרי!

לכתבה המלאה
שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר. ניאו מדיה,
מוטרד, ויש לו ממה. שלומי הייזלר/ניאו מדיה

"תכנית ההתכנסות" של הייזלר באה לקצץ כ - 25 מיליארד שקלים, שהם 1.25% מהתוצר. היא כוללת, בין היתר, איחוד של מדרגות המס, כך שבעלי הכנסות נמוכות ישלמו מס גבוה יותר, הקפאת נקודות הזיכוי, ביטול הפטור ממע"מ על יבוא בסך 75 דולר, הטלת מע"מ על לינות תיירים, הקפאת הצמדת קצבאות הביטוח הלאומי, הקפאה של הצמדת השכר הממוצע ושכר המינימום והקפאה של מדרגות המס על מקרקעין. צעד נוסף הוא השוואת סכום קצבאות הילדים, כך שילד שישי ושביעי לא יקבלו סכום גבוה יותר מהילדים האחרים, וגם ביטול המשרדים המיותרים, קיצוץ רוחבי במשרדי הממשלה
.
הפתק הצהוב של הייזלר, הזכיר לפרופ' ירון זליכה, נשיא המועצה האקדמית העליונה וראש בית הספר לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו ולשעבר החשב הכללי באוצר, את "הפתק הצהוב" המיתולוגי. הכוונה היא לדף מתוך בלוק צהוב, עליו נכתבו ההסכמות בין שר האוצר, בייגה שוחט, ויו"ר ההסתדרות, עמיר פרץ, להשוואת שיטת החישוב של קרן "מקפת" לזו של קופת הפנסיה "מבטחים", והפך, בחלוף השנים, משל להסכם חסר ערך.

"זה הפתק הצהוב של 2024", צוחק זליכה. "לא התקדמנו במילימטר מאז, הכול ממשיך להתנהל פה כמו חנות מכולת. מה כתוב בפתק הזה? שורה של העלאות מיסים. גם 'ההקפאות' הן מיסים. וכש - 50% מהתוצר בא מהצריכה הפרטית, אי אפשר לצמוח כשאתה מדכא אותה. מה גם שחלק מהמהלכים של הייזלר תורמים ישירות ליוקר המחיה. למשל ביטל הפטור ממע"מ על יבוא עד 75 דולר. אנחנו נמצאים בכלא ויש חור קטן, שאפשר לשאוף ממנו קצת אוויר, וגם אותו רוצים לסתום".

לפחות הוא מנסה לעשות משהו, כשאין דיוני תקציב בכלל.

"שר האוצר וראש הממשלה עושים כאילו הם עובדים על התקציב. שר האוצר הרי לא בקי בהרכב שלו. הוא טפט. אין לו יכולת לעשות שינויים בלי אנשי האוצר, וגם שר אוצר יותר רציני ממנו היה מתקשה לפעול בלעדיהם. ובואי נניח שיתקבלו החלטות. מי יישם אותם? דרך מי? סמוטריץ' ישלח פקס לכותל?"

פרופ' ירון זליכה. ראובן קסטרו
מה סמוטריץ' יעשה, ישלח פקס לכותל? זליכה/ראובן קסטרו

"כשהייתי החשב הכללי, שר האוצר היה הירשזון. הוא החרים אותי, כי סירבתי לעשות העברות לא חוקיות. הוא אמר שהוא לא מזמין אותי לישיבות ואני אמרתי שמישיבות שאני לא מוזמן אליהם, הכסף לא יוצא. מי נשבר ראשון? הוא, בדרכו לכלא. אני מאחל לסמוטריץ' כמובן שלא ילך לכלא, אבל מבקש שישחרר אותנו מהכלא ומעצמו. ה'דיון' הזה בא לעזור לסמוטריץ' לכופף את הפקידות. הוא חיסל אותם במהלך הכהונה שלו, אבל גם הם בעצמם לא סיפקו תוכניות פורצות דרך.

"התקציב יעבור, כי אין להם ברירה, אחרת הממשלה תיפול. אם הוא ייראה כמו התקציב הקודם, עם גזירות והטלת מיסים, המצב שלנו יהיה הרבה יותר גרוע וגם שנת 2025 תהפוך לשנה אבודה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully