וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה אי פעם התקציב נפתח פעמיים: "מנסים לרמות את כל העולם"

25.8.2024 / 20:30

הממשלה אישרה את פריצת מסגרת התקציב לשנה זו בעוד 3.4 מיליארד שקל, בעוד היא נמנעת מקיצוץ משרדי ממשלה מיותרים וכספים קואליציוניים: "סוכנויות הדירוג והמשקיעים הזרים לא מטומטמים. הם רואים שמדובר בליצן שלא יודע לנהל כלכלה"

סמוטריץ': "לו היתה התיישבות יהודית בגוש קטיף, הטבח לא היה קורה"/כנס קטיף לאחריות לאומית

לראשונה אי פעם נפרצה מסגרת התקציב פעמיים: בניגוד לעמדת הדרג המקצועי החליטה הממשלה היום (א') להגדיל את מסגרות התקציב לשנת 2024 בכ-3.4 מיליארד שקל.

הגדלת המסגרת נועדה לממן את הארכת משך פינוי האוכלוסיה מאזורי העימות עד סוף השנה, לרבות מענקים נלווים בתחום התעסוקה, בעלות של כ-2.2 מיליארד שקל, החזרת הקיצוץ הרוחבי במשרדי הממשלה בשווי 525 מיליון שקל וכן תקציב לצורך הסכמי שכר בשווי של 193 מיליון שקל שהופחתו בחודש יולי עבור מימון הארכת משך הפינויים לחושים יולי ואוגוסט, המשך מתן מעטפת לאנשי המילואים בעלות של 200 מיליון שקל והגדלה של 255 מיליון שקל לצורך יישום המלצות הוועדה לבחינת מענים לנפגעי ה-7 באוקטובר שהוגשו לאחרונה לשר האוצר.

ממשרד האוצר נמסר כי המשרד "יפעל להבאת תיקוני החקיקה הנדרשים לצורך הגדלת התקציב לאישור הכנסת בהקדם".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ בכנס קטיף לאחריות לאומית ה-10 " שערי עזה" .. קרדיט תמונות: יוסי זליגר, אתר רשמי
סמוטריץ'. "בניגוד לנהי ולתחזיות הקודרות בתקשורת, כלכלת ישראל חזקה"/אתר רשמי, קרדיט תמונות: יוסי זליגר

אישור הממשלה יצא לפועל לאחר שאתמול בלילה הודיע שר האוצר כח תקציב המדינה ייפתח בפעם השנייה ב-2024. לפי הודעת השר הגדלת ההוצאה נעשית ללא הגדלת יעד הגירעון. אך במצב הפינויים ממומנים באמצעות קיצוצים של כספים קואליציוניים, ולא מיוצר כסף חדש - הגדלת מסגרת התקציב משמעותה הגדלת הגירעון.

ואולם הצורך לפרוץ שוב את מסגרת התקציב הוא בין היתר על חוסר אי הרצון של הממשלה לקצץ משרדים מיותרים וכספים קואליציוניים וכן ומצעדי התאמה כמו העלאת מיסים, אף כי גורמי המקצוע הצהירו מספר פעמים כי אלה צעדים נדרשים.

סמוטריץ' המשיך לטעון אתמו שכלכלת ישראל חזקה, גם לאחר הורדות הדירוג על ידי החברות הבינלאומיות והצפי כי הדירוג ימשיך לרדת, ואזהרותיהם של בכירים רבים אשר קוראים לצעדי קיצוצים אחראיים. יש לציין כי הורדות הדירוג התרחשו לא רק בגלל המלחמה אלא בגלל המענה הגרוע של הממשלה לצד הכלכלי, ואי הצגת תוכנית ארוכת טווח או ביצוע קיצוצים משמעותיים שיאפשרו לעמוד במסגרת.

תחת זאת הגירעון ממשיך לעלות בקצב מהיר ומדאיג: הוא עמד בחודש שעבר על 8.1% - מהגבוהים שנרשמו אי פעם, כאשר תקרת הגירעון שנקבעה בתקציב עומדת על 6.6% תמ"ג.

השר מסר אמש בעניין פתיחת התקציב כי "אנחנו עושים זאת באחריות תקציבית עליונה. בניגוד לנהי ולתחזיות הקודרות בתקשורת, כלכלת ישראל חזקה והמדדים מצביעים על כך, ובשל גידול בהכנסות החקיקה הנוכחית אינה מגדילה את הגירעון השנתי הצפוי, העומד עדיין על 6.6%. אנחנו נוהגים באחריות כלכלית ונמשיך לנהוג כך ולדאוג שכל אזרחי ישראל יקבלו את המעטפת הכלכלית והביטחונית המקסימלית עד הניצחון".

sheen-shitof

עוד בוואלה

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקל

בשיתוף כללית
בני נוער מפונים מהעוטף מתארחים במלון מעלה החמישה. משרד הרווחה, אתר רשמי
מפונים. מיועד לממן את המשך השהייה של מפוני הצפון/אתר רשמי, משרד הרווחה

ח"כ ולדימיר בליאק, מרכז הקואליציה בוועדת הכספים, אמר כי "הממשלה אישרה היום את הצעת שר האוצר להגדיל את תקציב 2024 ב-2.7 מיליארד שקל, למטרה לממן את המשך פינוי תושבי הצפון (כולל פינוי עצמי), עד סוף השנה. 'ללא הגדלת הגרעון'. כן, אה.

"הממשלה הייתה יכולה לקצץ בכספים הקואליציוניים (בסך הכל כ-5 מיליארד שקל) או לסגור משרדים מיותרים (לפחות עשרה במספר). לחלופין, כאופציה, ניתן לומר את האמת - טעינו. לא חישבנו נכון את הגירעון בתקציב. הוא לא יהיה 6.6%, הוא כבר עומד על 8.1%, וכרגע אנו נאלצים להגדיל אותו בעוד כ-0.2%.

"במקום זה סמוטריץ' התחפש ל-"קוסם" והחליט כי "כאילו" הוא מוסיף לתקציב עוד 3 מיליארד שקל, ו"כאילו" זה לא חלק מהתקציב, ו"כאילו" יש כנגד זה הכנסות ב-3 מיליארד שקל וכאילו זה "לא מגדיל את הגירעון".

בליאק ביקר את שר האוצר ואמר שהתנהלותו תוביל להמשך ירידת הדירוג האשראי של המדינה: "בקרקס של סמוטריץ' הוא בטוח שהוא קוסם. אבל סוכנויות הדירוג והמשקיעים הזרים לא מטומטמים. הם רואים כי מדובר בליצן שלא יודע לנהל כלכלה, לא יודע לנהל תקציב ומנסה לרמות את כל העולם.

"על כן בעקבות ההחלטה הזאת, שהתקבלה בניגוד מוחלט לחוו"ד של הדרג המקצועי במשרד האוצר, בקרוב סוכנויות הדירוג שוב יורידו לנו את דירוג האשראי. והגיוסים יעלה עוד. ונשלם בשנים הקרובות עוד מיליארדים רבים על חשבון הריבית. ואזרחי ישראל יקבלו הרבה פחות מהמדינה - בבריאות, בחינוך, ברווחה, בתשתיות. השקל ייחלש. התעשיות המתקדמות יברחו. המחירים שוב יזנקו. רמת החיים תמשיך לרדת".

כזכור, הממונה על התקציבים באוצר, יואב גרדוס, הזהיר את סמוטריץ' בשבוע שעבר מפתיחת מסגרת תקציב השנה הנוכחית, וקרא לממן את המשך הפינויים באמצעות קיצוצים ממקומות אחרים. לדבריו, הדבר עלול "לשדר חוסר אחריות פיסקאלית לשווקים" ולפגוע "באמונם בממשלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully