וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגיד בנק ישראל: צריך לקצץ 30 מיליארד מהתקציב

עודכן לאחרונה: 29.8.2024 / 7:01

הנגיד אמיר ירון מבקר בחריפות את החריגה ממסגרת התקציב ואת אי אישורו במועד, סבור שהריבית לא תרד לפני סוף השנה, מודה שרווחיות הבנקים מוגזמת ומספר על דאגת חברות הדירוג: "המשק הישראלי תמיד ידע לחזור לתפקד. אבל הפעם זה אירוע יותר גדול"

מסיבת עיתונאים, נגיד בנק ישראל אמיר ירון העלאת ריבית/בנק ישראל

המבוגר האחראי: על רקע הדרך שבה מתנהלת בימים אלה כלכלת ישראל אין ספק שהנגיד פרופ' אמיר ירון הפך בעל כורחו למבוגר האחראי. בתוקף תפקידו כנגיד הוא נהנה מעצמאות כמעט מוחלטת.

למרות זאת בתפקידו החוקי כיועץ הכלכלי של הממשלה נתניהו סופר אותו פחות ויותר מתחשב בפתרונות הקסם של יועצו פרופ' אבי שמחון. למען האמת נתניהו לא היה מעוניין להאריך בסוף 2023 את כהונתו לחמש שנים נוספות.

אלא שהמלחמה פרצה ואז נאלץ בפועל להאריך את המינוי לקדנציה נוספת בזכות ההסכם להקפאת המינויים שנחתם עם בני גנץ. פרופ' ירון הדיח את נתניהו כמבוגר האחראי, אם לא בעיני הממשלה אז בעיני משקיעים בינלאומיים וחברות דירוג האשראי.

הם בהחלט סופרים את הנגיד הרבה יותר מנתניהו ובוודאי הרבה יותר מסמוטריץ'. את תובנותיו הכלכליות בדבר הצורך באישור דחוף של תקציב 2025, ואי חריגה ממסגרת הגרעון הוא הדהד במכתב בהול אך לא דיסקרטי שוגר בשבוע שעבר לראש הממשלה.

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. שגיא שלפר,
ירון. "צריך לבצע מידית את תקציב 2025 עם כל ההתאמות בשיתוף גורמי המקצוע וזה ייתן ודאות ואמינות לחברות דירוג האשראי"/שגיא שלפר

בתחילת השבוע שב הנגיד מהכנס היוקרתי בג'קסון הול שבארה"ב שם דנו בעיקר בנושא האתגרים המוניטריים של הבנקים המרכזיים.

מה התובנות שלך מוועידת ג'קסון הול בארה"ב שממנה חזרת בתחילת השבוע?
"ברור שמה שיו"ר הפד האמריקאי שידר הוא שיש שינוי בתוואי הורדת הריבית והוא נתן גם פרספקטיבה על מה שקרה בשנתיים האחרונות כולל התוספת של המלחמה באוקראינה רוסיה. הוא דיבר על החשיבות הנחישות במלחמה באינפלציה ולשדר שהבנק יעשה את כל יכולתו שהאינפלציה תחזור ליעדה".

"היה דיבור באיזה שלב המשק עבר מראייה של אינפלציה זמנית לאינפלציה קבועה. ברור שהנגידים באירופה בעמדה דומה לתהליך של הורדת ריבית והם רואים את עצמם כבנקים עם עצמאות ללא קשר למדיניות הבנק האמריקאי".

ואצלנו מתי זה יקרה? מתי הריבית תרד?
"הקורונה הייתה אירוע כלל עולמי והיה סנכרון במדיניות המוניטרית הבינלאומית, ישראל נמצאת במצב שונה. יש מלחמה מתמשכת ואי ודאות בתקציב. אנחנו מטפלים בחשיבות היציבות בשווקים ובאינפלציה. לכן תהיה זהירות בהורדת הריבית".

"האינפלציה מעל היעד ועלולה לעלות במהלך הרבעון הראשון של 2025. לכן החזרה לתהליך הורדת הריבית אמורה להתרחש לקראת רק במחצית השנייה של 2025 אבל אנחנו פועלים רק לפי הנתונים בשטח".

"תוואי הריבית ייקבע בהתאם להתכנסות האינפלציה ליעדה (1%-3%). המשך היציבות בשווקים הפיננסיים, הפעילות הכלכלית והמדיניות הפיסקלית".

כיצד נתפסת הכלכלה הישראלית בעיני משקיעים בינלאומיים?
"יש התעניינות במשק אבל חשוב להדגיש: מצד אחד אני מדבר עם משקיעים וכלכלנים שהיו בכנס בארה"ב על החוזק של המשק הישראלי ועל זה שבעבר הוא תמיד ידע לחזור לתפקד. אבל הפעם זה אירוע יותר גדול ויש אתגרים. המשקיעים כמובן עד היום אנחנו מתמחרים להם את חוזק המשק".

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
בנקים. פלאש 90: אוליבייה פיטוסי, יוסי אלוני, יונתן זינדל, שלומי גבאי
בנקים. "הרווחיות של הבנקים אכן גבוהה אבל היא תתמתן בטווח הקרוב. הדרך הנכונה היא להגדיל את התחרות ולא דרך הגבלות רגולטוריות"/שלומי גבאי, פלאש 90: אוליבייה פיטוסי, יוסי אלוני, יונתן זינדל

ירון מבקר את התנהלות ההממשלה בנוגע לתקציב המדינה. הוא אומר כי "אי הוודאות סביב תקציב המדינה לשנת 2025, ואי ביצוע ההתאמות הנדרשות להקטנת הגירעון באופן מתמשך, תורמת לעלייה בפרמיית הסיכון ועלולה להקשות על חזרת האינפלציה ליעדה".

"מאז פרוץ המלחמה גברו אי הוודאות הגיאופוליטית והשפעותיה על המשק. אלו, לצד אי הוודאות הפיסקלית, משתקפות גם בפערי התשואות הגבוהים בין אג"ח ממשלת ישראל לאג"ח ארה"ב ובמרווחי ה-CDS שקרובים לרמות שיא".

האם אתה תומך פריצת מסגרת התקציב כפי שהמליץ שר האוצר בגלל אילוצי המלחמה?
"אין ספק שצריך לתמוך במפונים וזה כרוך בעלויות וזה חצי אחוז מהתקציב. היה ראוי למצוא מקורות פנימיים לטפל בנושא בהנתן אי הוודאויות. זה היה מסייע באמינות פיסקלית וצריך היה לבצע סמוך לתקציב 2025 עם התאמות של 30 מיליארד שקל".

מה אתה אומר לצוותי מוד'יס שמגיעים לישראל לבחינת דירוג האשראי?
"אני לא מדבר על פגישות ספציפיות עם גורמים שאני נפגש איתם אבל כולם עוברים דרכנו. אנחנו מדברים על זה שההייטק עדיין ממשיך לפעול אבל מדברים על אתגרים כמו מלחמה ארוכה והם רוצים לראות תקציב ולהוריד את אי הוודאות. אבל זאת תקופה קצת שונה.

"זאת הסיבה שצריך לבצע מידית את תקציב 2025 עם כל ההתאמות בשיתוף גורמי המקצוע וזה ייתן ודאות ואמינות לחברות דירוג האשראי. הן עצמן דיברו על הצורך בהתנהלות תקציבית ראויה. החברות מבינות שיחס חוב תוצר יעלה אבל שהוא יהיה על תווי אמין שיורד בהמשך הדרך".

האם רווחי הבנקים לרבעון השני ולמחצית 2024 נורמליים בעינך?
"הרווחיות של הבנקים אכן גבוהה וזה תופעה ידועה בתקופה של העלאות ריבית אבל היא תתמתן בטווח הקרוב. הדרך הנכונה היא להגדיל את התחרות ולא דרך הגבלות רגולטוריות. הדרג הוא על כניסת שחקנים חדשים והכנסנו לשוק הישראלי שחקן בינלאומי.

"אנחנו עובדים על הגברת התחרות על ידי שיפור השירותים. גם הצרכנים חייבים להבין שיש חלופות והם חייבים להיות יותר אקטיביים. אנחנו מנגישים את הנתונים לצרכנים ומכניסים גורמים פיננסיים נוספים. בסופו של דבר התחרות תגבר וזה תהליך שימשך ובסופו של דבר יביא לתחרות טובה יותר.

"אבל יש ערך בכך שהמערכת הבנקאית נותרה יציבה וזה מאפשר לסייע ללקוחות בתקופת הקורונה ובתקופות אחרות. היו דחיות תשלומים של כמעט עד שנה ללא עמלות וזה התאפשר בזכות חוזקה של המערכת. אנחנו מחויבים לשמור על היציבות ולהגביר את התחרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully