וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רטוב פה: כולנו מזיעים, אבל 10% ממש סובלים! קבלו פתרונות מתקדמים

עודכן לאחרונה: 8.9.2024 / 9:47

אם משהו אחד משותף לכולנו בקיץ, ללא הבדלי גיל, דת מגזר ומגדר, היא בעיית הזיעה בקיץ הישראלי שנמשך כ-6 חודשים בכל שנה ומגיע לשיאו בחודשים יולי ואוגוסט. מספר הפונים השנה לקבלת טיפול בהזעת יתר והביקושים לתכשירי מניעה וטיפול עולים משמעותיים משנה לשנה

כתמי זיעה בבית השחי. ShutterStock
רטוב פה: כולנו מזיעים, אבל 10% ממש סובלים! קבלו פתרונות מתקדמים/ShutterStock

הקיץ הישראלי הגיע לשיא תפארתו בחודשים יולי ואוגוסט ומדיווחים של צרכנים ניכר כי היה חם מתמיד. ניראה שכולנו מזיעים אבל כ-10% מהאוכלוסייה מזיעים אפילו יותר וממש סובלים.

הזעת יתר ממוקדת פוגעת בכל רבדי החיים: בפרנסה, בקריירה, בזוגיות, ברווחה הנפשית ועוד. תופעה זו עלולה להוביל לתסכול, מבוכה, חוסר ביטחון, אי נוחות והשפעה משמעותית על איכות החיים של הסובלים ממנה. מראה הרטיבות, הניחוח הלא נעים וחוסר היכולת לגעת בחפצים או באנשים בלי להרטיב אותם בזיעה, עלולים לגרום לסובלים מהזעת יתר להסתגר ולהימנע מאינטראקציות עם אנשים אחרים או מפעילויות הדורשות אחיזת חפצים לאורך זמן. פעולות פשוטות כגון לחיצת יד בעבודה, או חיבוק עם בן/בת הזוג, גורמים לחוסר בטחון ואף לחרדה.

עוד ניראה כי הזעת יתר פוגעת באופן משמעותי באורח החיים של הסובלים ממנה, ומחקרים הוכיחו כי, ההשפעה שלה חמורה יותר מהשפעת בעיות עור קשות כגון אקנה או פסוריאזיס.

כיוון שכ-10% מהאוכלוסייה סובלים מהתופעה במהלך השנה כולה אך יותר ויותר בעונה החמה, בדקנו עם מומחים מה הגורמים לה, איך מתמודדים ומהם הפתרונות המוצעים כיום בתחום.

מגיעים מוכנים לקיץ

ממחלקת השיווק של המרכז הרפואי VIV, נמסר כי: "הביקוש העיקרי נחלק לשניים: קבוצת המזיעים הרגילים, אוכלוסייה רגילה שמזיעים כל השנה, ובואו של הקיץ מזכיר להם שהם מעוניינים לטפל בזיעה או בריח הזיעה ולהגיע מוכנים לקיץ אלה מגיעים כבר מחודש מרץ-אפריל עד סוף הקיץ. הקבוצה השנייה, הסובלים מהזעת יתר, שהביקוש שלה הוא יציב כל השנה, משום שהם מזיעים לאורך כל השנה, גם בעונת החורף".

טיפול mira-dry שמטפל בזיעה ובריח שלה לצמיתות וללא ניתוח ומתאים כבר מגילאי העשרה, הוא נחשב לטיפול המבוקש ביותר אצלנו וזכה בדירוג ראשון בכמות הטיפולים: provider diamond.

"בשנה האחרונה, ה-FDA האמריקאי אישר שני טיפולים חדשים לטיפול בהזעת יתר בבתי שחי", מסבירה המומחית ד"ר מרינה לנדאו, בעלת קו המוצרים MAHUT ובעלת קליניקה מצליחה בהרצליה פיתוח: "הראשון הוא מדבקה הנקראת Brella sweat control patch. הטיפול מתבצע במרפאה ולא צורך בהזרקות; השני, ⁠Sofdra - ג'ל לבתי שחי להקטנת הזעת יתר, המוצר מאושר לשימוש מעל גיל 9.
"אבל ללא ספק הטיפול הכי נפוץ בהזעת יתר בבתי שחי היה ונשאר בוטוקס. מדובר בזריקות קטנטנות לעור בתי השחי, ההשפעה מתחילה אחרי שבועיים ונמשכת כחצי שנה. הטיפול חייב להתבצע על ידי רופא!".

ד"ר מרינה לנדאו. שרון לוין,
ד"ר מרינה לנדאו: "טיפול בהזעת יתר חייב להתבצע על ידי רופא!"/שרון לוין

כ-10% מהאוכלוסייה סובלים מהזעת יתר

ד"ר סיון מרסר, מומחית ברפואת עור, אסתטיקה ולייזר, מסבירה: "הזעה הנה תופעה טבעית וחיונית לגוף האדם, המשמשת לו לוויסות חום הגוף. בלוטות הזיעה מפזרות נוזל על פני העור, אשר מתאדה וגורם לקירור הגוף. לעומת זאת, הזעת יתר היא מצב רפואי שבו אדם מזיע באופן מוגבר בהרבה מהנדרש לוויסות חום הגוף.

ההזעה המוגברת אינה קשורה לפעילות גופנית או לטמפרטורת הסביבה. מחקרים מראים כי עד 10% מהאוכלוסייה סובלים מהזעת יתר ממוקדת, שמופיעה בדרך כלל באיבר מסוים או במספר אזורים כגון: בתי השחי, כפות ידיים, כפות רגליים, פנים או מפשעות".

ד"ר סיון מרסר מומחית ברפואת עור אסתטיקה ולייזר. יח"צ,
ד"ר סיון מרסר מומחית ברפואת עור אסתטיקה ולייזר/יח"צ

הזיעה מורכבת ממים אבל מה עושים עם הריח?

הזיעה מורכבת בעיקר ממים, והיא למעשה נטולת ריח. אולם, כאשר היא מופרשת, היא מתערבבת עם החיידקים המצויים על העור שלנו, הם מפרקים את הזיעה ומשחררים חומרים כימיים עם ריח חזק ולא נעים.

ד"ר חן פרדו, מתמחה בכירורגיה כללית במרכז הרפואי-אסתטי VIV מוסיפה: "הזעת יתר ממוקדת הינה מצב רפואי שבו אדם מזיע יותר מהכמות הנדרשת לוויסות חום הגוף. היא יכולה לבוא לידי ביטוי בכל אזור בגוף אולם לרוב תתרחש במקומות ספציפיים כגון: כפות ידיים ורגליים, בית שחי, מפשעות או פנים. הזעת יתר ממוקדת נקשרת למצב לחץ או מתח, וגם מצבי התרגשות או מחשבה על ההזעה, עלולים להגביר את ההזעה המוגזמת, או להתחיל את התהליך".

ד"ר חן פרדו מתמחה בכירורגיה מרכז רפואי viv. באדיבות viv,
ד"ר חן פרדו מתמחה בכירורגיה במרכז הרפואי viv/באדיבות viv

עיגולי זיעה בבית השחי? גם אצל כוכבי הוליווד

חשבתם שרק האנשים הרגילים נתפסים עם עיגולי זיעה בציבור? אז זהו שלא. גם כוכבים בינלאומיים וזוהרים מזיעים מדי פעם, ואם זה לא מספיק מביך, אז הם גם נתפסים בעין העדשה עם עיגולי זיעה בבית השחי, בטקסים נוצצים, הופעות או על השטיח האדום.

בין סלבריטאי הוליווד ראינו כבר מככבים עם עיגולי זיעה את קמרון דיאז, ניקול קידמן, טום קרוז ואפילו האלי ברי, אשר סובלים מתופעה זו ולא פעם נתפסו על חם עם חולצות רטובות גם שמזג האוויר לא היה חם. התיעוד של הסיטואציה מביך כל אחד, ובמיוחד כשמדובר בכוכבים הוליוודיים במעמד שכזה.

ד"ר אלכס אלטס, מומחה ברפואת עור, מסביר מהם הגורמים להזעת יתר:

מצבים רפואיים: מצבים רפואיים מסוימים כמו מחלת פרקינסון, סוכרת, בעיות בבלוטת התריס וכו' יכולים להוביל לייצור יתר של זיעה באזורי גוף שונים. גם תרופות מסוימות יכולות להשפיע על מנגנון ההזעה של הגוף, כולל תרופות נוגדות דיכאון ותרופות ללחץ דם.

גנטיקה: כמו תכונות פיזיות ופסיכולוגיות רבות אחרות, הזעת יתר עלולה להיות גנטית - הסבירות לחוות הזעת יתר עולה אם גם בן משפחה סובל ממנה.

מין וגיל: הזעת יתר שכיחה יותר אצל גברים, אם כי נשים רבות מתמודדות עם בעיה זו. נתון זה אינו כולל נשים במהלך גיל המעבר אשר כמעט תמיד חוות הזעה מוגברת בגוף.

מתח וחרדה: תחושות ממושכות של מתח או חרדה עלולות להגביר את רמות האדרנלין בגוף, להשפיע על בלוטות הזיעה ולהוביל להזעת יתר בכפות הידיים או בחלקי גוף אחרים במהלך או לאחר מצבי לחץ.
עם זאת, הזעת יתר מסוגים שונים אינה גזרת גורל וכיום אפשר לעבור טיפוליים יעילים ומשוכללים נגד התופעה.

ד"ר אלכס אלטס מומחה ברפואת עור. יח"צ,
ד"ר אלכס אלטס מומחה ברפואת עור/יח"צ

גם ד"ר להבית אקרמן, מומחית ברפואת עור, מתייחסת בהרחבה לתופעה המציקה ומסבירה שהזעת יתר (היפרהידרוזיס) היא מצב שבו יש ייצור מוגבר של זיעה מעבר למה שנדרש לוויסות חום הגוף. לדבריה, קיימות מספר דרכי טיפול כאשר הטיול היעיל ביותר ייבחר לאחר אבחון בהתאם לחומרת המצב והאזור בגוף.

כדי להתמודד עם תופעת ההזעה המוגברת, ממליצה אקרמן לעשות שימוש בתכשירים אנטיפרספירנטים (חוסמי זיעה), המכילים מלחים של אלומיניום שמפחיתים את הזיעה על ידי סתימת בלוטות הזיעה. ניתן להשיג אותם ללא מרשם, אך ישנם גם תכשירים מרוכזים יותר שניתנים ע"י רופא ומסופקים רק באמצעות מרשם.

בנוסף, כדי להקל על ההתנהלות, רצוי ללבוש בגדים מתאימים שעשויים מבדים נושמים כמו כותנה שיכולה לסייע בהפחתת הזיעה ובתחושת הנוחות.

לגבי מעורבות תרופתית / טיפולית היא מציגה את השיטות הבאות:

טיפולים תרופתיים - באמצעות תכשירים אנטיכולינרגיים, תרופות אלו פועלות על מערכת העצבים ומפחיתות את הפעילות של בלוטות הזיעה. הן יכולות לגרום לתופעות לוואי כמו יובש בפה, עצירות או טשטוש ראייה. או בטא-בלוקרים ותרופות אנטי-חרדתיות שיכולות להיות יעילות בהפחתת הזעה הקשורה ללחץ וחרדה.

טיפולים מקומיים - בוטולינום טוקסין (בוטוקס): הזרקת בוטוקס לאזור המזיע (כמו בית השחי, כפות הידיים או הרגליים) יכולה לחסום את העצבים שמפעילים את בלוטות הזיעה. הטיפול יעיל למשך מספר חודשים ויש לחדש אותו.

טיפולים פולשניים - טכניקה של זרם חשמלי חלש (יונטופורזה) כדי להפחתת הזיעה בעיקר בכפות הידיים והרגליים. יעיל מאוד אך צריך לקחת בחשבון שגוזל לא מעט זמן. וכאשר הטיפולים האחרים אינם עוזרים, ניתן לשקול טיפול כירורגי (ניתוח) שבו מסירים או מנתקים את העצבים שמפעילים את בלוטות הזיעה (סימפטקטומיה), אך שימו לב, הניתוח עשוי לגרום להזעה מפצה באזורים אחרים בגוף.

טיפולים מתקדמים - מיקרוגל/טכנולוגיית לייזר: טיפולים אלו מכוונים ישירות לבלוטות הזיעה במטרה להרוס אותן.

"הכי חשוב", טוענת ד"ר אקרמן, "הוא להתייעץ עם רופא עור מומחה כדי לקבוע את הדרך המתאימה ביותר למטופל, בהתאם למיקום וחומרת הזעת היתר.

ד"ר להבית אקרמן מומחית לרפואת עור. אלון שפרנסקי,
ד"ר להבית אקרמן מומחית לרפואת עור/אלון שפרנסקי

"הדרך הפופלארית ביותר לטיפול בבעיה בימנו", טוענת ד"ר אקרמן, "היא באמצעות הזרקת בוטולינום טוקסין שנחשבת לטיפול יעיל ביותר לטיפול בהזעת יתר, במיוחד באזורים ממוקדים כמו בתי השחי, כפות הידיים והרגליים. מנקודת מבט שלי כרופאת עור, ישנם כמה יתרונות וחסרונות לטיפול זה".

יתרונות הטיפול:
יעילות גבוהה: בוטולינום טוקסין יכול להפחית משמעותית את כמות הזיעה באזור המטופל, ולעיתים אף להפסיק את ההזעה כמעט לחלוטין למשך כמה חודשים.

טיפול ממוקד: הזרקת בוטולינום טוקסין מאפשרת טיפול ממוקד באזורים בעייתיים, מה שמאפשר פתרון מדויק ומקומי לבעיה.

טיפול לא פולשני: הזרקת בוטולינום טוקסין היא פרוצדורה פשוטה יחסית, שנעשית במרפאה ואינה דורשת זמן החלמה.

תוצאות זמניות: היתרון בכך שהשפעת בוטולינום טוקסין זמנית, היא שניתן להתאים את הטיפול אם המטופל אינו מרוצה או אם התוצאות לא היו כפי שציפה.

החסרונות:
זמניות: השפעת בוטולינום טוקסין נמשכת בין 3 ל-6 חודשים, ולכן יש צורך בטיפולים חוזרים לשמירה על התוצאה.

עלות: הטיפולים בוטולינום טוקסין עלולים להיות יקרים, במיוחד אם יש צורך בטיפולים חוזרים כל כמה חודשים.

תופעות לוואי: למרות שהטיפול בטוח באופן כללי, עלולות להיות תופעות לוואי כמו כאב באזור ההזרקה, חולשה זמנית בשרירים סמוכים, ולעיתים רחוקות תגובות אלרגיות.

הזעה מפצה: חלק מהמטופלים עלולים לפתח הזעת יתר באזורים אחרים בגוף בעקבות הפחתת ההזעה באזור המטופל.

בסך הכל, בוטולינום טוקסין הוא טיפול בטוח ויעיל להזרקה במקרים של הזעת יתר ממוקדת. חשוב לבחור ברופא מנוסה כדי למזער סיכונים ולהבטיח תוצאה מוצלחת. כמו בכל טיפול רפואי, חשוב לבצע ייעוץ מקיף ולשקול את כל האפשרויות לפני קבלת החלטה.

גבר מזיע. ShutterStock
זיעה מוגברת יכולה להופיע באזורים שונים בגוף ותופיע בכל עונות השנה/ShutterStock

כך תטפלו בבעיית הזיעה

ד"ר מרסר מסבירה כי לפני הטיפול חשוב לאבחן את סוג ההזעה: הזעה כבעיה ראשונית, בפני עצמה או שניונית, כסימן של מחלה גופנית כלשהי ומספרת על הטיפולים הרפואיים הקיימים:

טיפול תרופתי: הטיפולים התרופתיים שנועדו לסייע בטיפול בהזעת יתר ממוקדת, הינם תכשירים ממשפחת אנטי-פרספירנטס, המכילים אחוז גבוה של מלחי אלומיניום. אנטי-פרספירנטים למעשה חוסמים את הבלוטות מהזעה, בדרך כלל משתמשים באלומיניום לשם כך.
קרמים וחומרים נוספים: כגון טלק או חומצה בורית, מכילים חומרים שונים ומסייעים בספיגת הזיעה ו הפחתת הלחות.

טיפול באמצעות הזרקת בוטוקס (בוטוליניום טוקסין): טיפול קל וזמני, המיועד לסובלים מהזעת יתר כמעט בכל אזורי הגוף, ובעיקר בבית השחי, כפות הידיים, הפנים והמצח. זהו פתרון מרפאתי, נגיש ופופולרי בתחום הזעת יתר והזעה בכלל. הטיפול מאפשר הפסקת הזיעה במקום ההזרקה, ומשך ההשפעה מחזיק מספר חודשים, כאשר השפעתו פגה בהדרגה. החיסרון המרכזי של הטיפול: היותו זמני. היתרון המרכזי של הטיפול: קל, נגיש, ללא החלמה, יעיל מאוד, וניתן לשימוש כמעט בכל חלקי הגוף.

miradry-fresh-system. יח"צ,
miradry-fresh-system, טיפול טכנולוגי לטווח ארוך בהזעה מוגברת, מאושר FDA/יח"צ

טיפול miradry: שמבוצע גם במרכז הרפואי VIV, הינו טיפול טכנולוגי לטווח ארוך / לצמיתות, מאושר FDA, הראשון מסוגו בעולם, המאפשר טיפול ללא ניתוח, עם תוצאות לצמיתות, להזעת יתר בבית השחי. מירה-דריי פועל באמצעות אנרגיה אלקטרו-מגנטית, אשר גורמת להרס בלוטות הזיעה בבית השחי, על ידי חימום סלקטיבי בשכבה שבה נמצאות בלוטות הזיעה. אלו שנהרסו בטיפול, לא יגדלו בחזרה. הטיפול מפרק את 2 סוגי הבלוטות בבית השחי, ועל כן משפר גם את היבט הריח הרע.

מחקר של ה-FDA הוכיח כי אחרי 2 טיפולים שיעור ההצלחה עומד על 89-93% בהפחתת הזיעה.
מתאים גם למטופלים אשר סובלים מריח זיעה חריף ורוצים לטפל בו לצמיתות.

palmadry של מרכז רפואי אסתטי viv לטיפול בהזעת יתר בכפות ידיים ורגליים. מכשיר ביתי. יח"צ,
המכשיר הביתי palmadry לטיפול בהזעת יתר בכפות ידיים ורגליים, מרכז רפואי אסתטי viv/יח"צ

מכשור ביתי palmadry - טיפול ביתי המיועד להפחתה משמעותית של ההזעה בכפות הידיים והרגליים, נושא אישורי משרד הבריאות הישראלי, ו CE האירופאי. הוא מיוצר בגרמניה ופותח בשיתוף פעולה עם המרכז הרפואי VIV. מכשיר ביתי קל מאוד לתפעול, מתאים לכל הגילאים ואינו כרוך בכאב. הוא מתאים לטיפול כבר בילדים מגיל 7!.

המכשיר מבוסס על שיטת יונטיפורוזיס, המייצרת זרם חשמלי. כאשר המטופל מניח את כפות ידיו או רגליו, המים במכשיר מעבירים זרם חשמלי אשר משבש את פעילות בלוטות הזיעה וגורם לייבושן.

המחשת טיפול במכשיר הביתי palma dry להזעת יתר בכפות ידיים ורגליים. מרכז רפואי אסתטי viv. יח"צ,
המחשת טיפול במכשיר הביתי palma dry להזעת יתר בכפות ידיים ורגליים. מרכז רפואי אסתטי viv/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully