וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ' מקצץ 35 מיליארד שקל: "הקפאת קצבאות והקפאת שכר במגזר הציבורי"

עודכן לאחרונה: 3.9.2024 / 15:06

שר האוצר הציג את עקרונותיו לתקציב המדינה - קיצוץ של 35 מיליארד שקל ויעד גירעון של 4%: "אף אחד לא יראה בנטו שלו פחות ממה שהיה, אבל כן יש הקפאות - של מדרגות מס, של קצבאות, אני רוצה הקפאות שכר במגזר הציבורי. תהיה שחיקה של הכסף כי המלחמה עולה כסף"

סמוטריץ' תוקף את נגיד בנק ישראל אמיר ירון/מעריב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הציג היום את מסגרת התקציב ל-2025. ואת עקרונותיו לתקציב המדינה הקרוב, זאת אחרי עיכוב גדול בהכנת התקציב ודאגה במשק בנושא.

סמוטריץ' אמר על תוכנית הקיצוצים כי "הולכים לעשות צעדים מורכבים ולא נעימים אבל אין ברירה".

לדברי סמוטריץ יעד הגירעון יהיה לא יותר מ-4%, וצעדי התכנסות פרמננטיים - כלומר קיצוצים - של כ-35 מיליארד שקל.

התכנית הכלכלית הנלוות לתקציב כוללת ארבע רגליים עיקריות: צעדי האצה בתחום ההייטק, התייעלות המגזר הציבורי, מאבק בהון השחור וגיוון מקורות ההון של הכלכלה הישראלית.

סמוטריץ' הבהיר כי קיצוץ במגזר הציבורי יהיה משמעותי: "המגזר הציבורי יהיה חייב להיכנס מתחת לאלונקה, אני בכוונה לא מפרט אכי זה ייעשה יחד עם ההסתדרות בשיח". לדברי סמוטריץ' "כל הקצבאות יוקפאו, שכר הבכירים לא יעלה - אנחנו במלחמה".

על הקיצוצים אמר סמוטריץ' כי "הוגשו פה הצעות בהרבה מאוד כסף והרבה מאוד תחומים. במובן הזה עשו לי חיים קלים. אלה העקרונות: כולם נכנסים מתחת לאלונקה. כשאמרתי שאביא תקציב של אחדות צחקו עלי. כולם יישאו בנטל באופן שווה. במלחמה שמים בצד את האינטרסים של אופוזיציה-קואליציה ומשרד האוצר הוא של כולם". עוד אמר כי "95% מהצעדים המוצעים יכולים להיות מיושמים במהירות".

"בחנו את המצב שתהיה מינימום פגיעה בכל משק בית. אף אחד לא יראה בנטו שלו פחות ממה שהיה, אבל כן יש הקפאות - של מדרגות מס, של קצבאות, אני רוצה הקפאות שכר במגזר הציבורי. אף אחד לא יקבל במספרים מוחלטים פחות אבל כן זה נכון תהיה שחיקה של הכסף כי המלחמה עולה כסף".

מבחינת לוח הזמנים אמר סמוטריץ' כי התקציב יגיע לממשלה בתחילת אוקטובר, באמצע נובמבר יאושר בקריאה ראשונה ובסוף דצמבר בקריאות שנייה ושלישית.

על הכספים הקואליציוניים אמר כי "לא יודע מי מחליט מה זה קואליציוני ומה לא, יש תקציבים טובים וכאלה שלא. אני עיוור להגדרות האלה". על הקיצוצים אמר - "זה יהיה לא נעים אבל זה לא גזירות. אין ברירה".

סמוטריץ' הרחיב בנוגע לסגירת משרדי ממשלה: "הכל על השולחן. אבל אין תועלת גדולה בלסגור משרדים קטנים. הכסף הגדול הוא במקומות אחרים. במציאות אופטימלית תמיד יכול לקחת את משרד התחבורה והכלכלה והתשתיות ולהפוך את זה למשרד ענק".

על העלאות מסים אמר "אני לא חושב שנכון להעלות מסים במלחמה, בטח לא מס הכנסה או מס חברות. אנחנו מטפלים ברווחים כלואים, נייעל את מערכת המס באופן שיאפשר לנו לגבות יותר, אבל לא העלאת מסים".

בצלאל סמוטריץ'. צילום: אורן בן חקון/פלאש 90, עיבוד תמונה
סמוטריץ'. "החברה הישראלית מגלה יכולת עמידות"/עיבוד תמונה, צילום: אורן בן חקון/פלאש 90

לדבריו, "אנחנו במלחמה הארוכה והיקרה ביותר בתולדות מדינת ישראל, עם הוצאות ישירות של 200-250 מיליארד שקל. המלחמה הזאת נפתחה במשבר אמון ענק בין המדינה לבין האזרחים. לא היינו כמדינה להרבה מאזרחינו שנרצחו ונשחטו.

"אנחנו צריכים לבנות מחדש את האמון ולבנות קו ביצורים שני של כלכלה - יש מדינה ויש על מי לסמוך.

"אני גאה באפן שאנו מובילים את הכלכלה ב-11 חודשים המורכבים האלה והתוצאות טובות, בחוסן הלאומי, בעמידות של העסקים, של המילואימניקים, המפונים. יש וקטורים שליליים כמו פרמיית סיכון. ככה זה. אבל זה חורג לטובה מההערכות הריאליות. תסתכלו על השקל והבורסה וההשקעות בהייטק".

לדברי סמוטריץ', "האינפלציה עלתה קצת יותר ממה שחשבנו, לערכתי זה מקומי וזמני ובעיקר בגלל ההיצע - כי אין טיסות ואין ידיים עובדים בנדל"ן, אין פועלים בחקלאות. זה מקומי ולא נראה התפרצות גדולה לדעתי בנושא הזה. אנחנו בתוך המסגרת ההגיונית והמתבקשת והמשק מגיב הרבה יותר טוב ממה שניתן לצפות. החברה הישראלית מגלה יכולת עמידות".

על תקציב 2025 אמר כי "העקרונות יהיו קודם כל תמיכה בניצחון במלחמה ולהחזיר את האמון של התושבים וגם של המשקיעים.

"הקיצוצים יהיו או בהוצאות אזרחיות או הגדלה של הגירעון או יצירת הכנסות חדשות. כמה כסף יהיה, מה יהיו המקורות ולאן הוא יילך?".

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה

סמוטריץ' נשאל על חזרתה של הרפורמה המשפטית כי "אני חושב שהיא קריטית למדינה אבל במלחמה עוזבים הכל. אבל זה מחייב שני צדדים. שמעתי את הנשיא היום - למה אתה מפנה את זה רק לצד אחד? למה הנשיא לא הזהיר גם את הצד השני - שלא תעיזו למנות נשיא לעליון שלא בהסכמה ושלא תעיזו לבטל חוקי יסוד? צריך שני צדדים והצד השני לא מפסיק לרגע, ואנחנו מסתכלים למעלה ואומרים שיורד עלינו גשם".

שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר. ניאו מדיה,
מנכ"ל משרד האוצר שלומי הייזלר. במשרד מנסים להבין מה העיר את סמוטריץ' מתרדמתו/ניאו מדיה

ההודעה על מסיבת העיתונאים שכינס היום שר האוצר ודנה בתקציב, יצאה מיד בסיום זו של רוה"מ בנימין נתניהו אתמול בלילה, וכמה שעות אחרי שבכירי האוצר, כונסו בבהילות לישיבה כדי לשמוע לראשונה משר האוצר מה הוא יכלול, בלי שהתייעץ איתם כמקובל. ספק אם רוה"מ עצמו עודכן מראש על תוכן דבריו, מכיוון שהישיבה הראשונה בנוכחותו של נתניהו נקבעה רק ליום חמישי.

באוצר ניסו להבין, מה קרה ששר האוצר התעורר לפתע מ"תרדמת התקציב" שבה היה שרוי בחודשים האחרונים, שהיו אמורים להיות שיא העבודה לקראת העברתו בכנסת. למרות שראשי האגפים, ובראשם ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס, הזהירו והתריעו שיש לקדם את העבודה עליו, כדי לעמוד בלוחות הזמנים ולמנוע עוד הורדה בדירוג האשראי, למעט שתי פגישות מצולמות וחסרות משמעות שקיים סמוטריץ', לא נעשה דבר בעניין.

גורמים המעורים בפרטים אמרו לוואלה, שככל הנראה החשש מהורדת דירוג נוספת, השנייה במספר, שתרשם על שמו, הצליחה להניע אותו לפעולה, אבל גם זה רק למראית עין. "התכנית שהציג השר כוללת סעיפים שבחיים לא יעברו את ראש הממשלה, ההסתדרות והכנסת, כמו הקפאת הקצבאות, הקפאת השכר במגזר הציבורי וביטול הפטור ממע"מ עד 75 דולר. זה נראה שהשר עושב 'כאילו' הוא עובד על התקציב, כדי שחברות הדירוג לא יוכלו להאשים את הממשלה שלא עושה כלום כדי להדק חגורה ולהעביר תקציב.

"זה שהפקידות באוצר לא מעורבת בכלל במה שהוא עושה, למרות שחלק הצעדים שהוא מציע מקובלת עליה, זה לא תקין. עם כל הכבוד לו, הוא וטובים ממנו, לא מסוגלים להכין תקציב בעצמם וזה גם נראה ככה. עולה השאלה אם סמוטריץ' התייעץ בכלל עם ראש הממשלה. כמו שהתוכנית שלו נראית, זה לא קרה. הסיכוי שהאנליסטים מחברות הדירוג יקנו את ההצגה הזאת, הוא קטן מאוד. זה לא מה שימנע את הורדת הדירוג שנמצאת מעבר לפינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully