וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל האג: יצרנית כיפת ברזל בארה"ב על הכוונת של הנורבגים

עודכן לאחרונה: 4.9.2024 / 13:12

קרן העושר הנורבגית, הגדולה בעולם בשווי של 1.7 טריליון דולר, שוקלת למכור מניותיה בחברות מארה"ב שמוכרות לצה"ל, אחרי שבית הדין בהאג אסר על נוכחות ישראל בשטחים. על הכוונת: RTX ששותפה לייצור כיפת ברזל וספקיות רכיבים לנגמ"ש הנמ"ר ומנועים לחיל האוויר

ניסוי במערכת "קלע דוד"/דובר צה"ל

בעקבות פסיקת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג: קרן העושר הנורבגית, הגדולה בעולם בשווי של 1.7 טריליון דולר, עלולה למשוך השקעותיה מחברות שיוגדרו כמי שמסייעות לישראל במלחמה בעזה - כך מדווחת סוכנות ברויטרס.

על פי הדיווח, לאחר פסיקת בית הדין בחודש שעבר עודכנה מדיניות האתיקה של הקרן, והפרשנות המחמירה יותר בנוגע להגדרת "התנהגות תאגידית לא אתית" הועברה על ידי מועצת האתיקה של הקרן למשרד האוצר הנורבגי. קרן העושר מנהלת את סכומי העתק שצברו הנורבגים ממכירת נפט.

ההגדרה האתית המעודכנת מתבססת על חוות דעת של בית הדין הבינלאומי לצדק מיולי אשר קבע כי נוכחות ישראל בשטחים אינה חוקית. בית הדין מסר בהחלטתו כי הנוכחות של ישראל בשטחים אינה חוקית, והיא צריכה לצאת מהם בהקדם האפשרי ולפצות את הפלסטינים. עוד קבע בית המשפט שמדינות העולם וארגונים בינלאומיים צריכים לפעול על פי ההחלטה.

הקרן כבר מכרה בעבר מניות של תשע חברות אשר סללו כבישים ובנו בתים בהתנחלויות. כעת היא שוקלת למכור את מניותיה בחברות המסייעות לטענתה לשליטת ישראל בשטחים.

קלע דוד .29 במאי 2024. משרד הביטחון
מערכת קלע דוד. אחת החברות שייבחנו מייצרת יחד עם רפאל את המיירטים/משרד הביטחון

בין החברות שעשויות להיבדק נמצאות שלוש יצרניות אמריקאיות גדולות: RTX Corp, General Electric ו-General Dynamics.

ג'נרל דיינמיקס מייצרת רכיבים עבור טנק המרכבה ונגמ"ש הנמר, חברת RTX (לשעבר ריית'און) היא שותפה של רפאל בייצור מיירטי כיפת ברזל וקלע דוד, נשק הגנתי אשר מיועד ליירוט ולא משמש להתקפה.

חברת ג'נרל אלקטריק מייצרת רבים ממנועי מסוקי ומטוסי חיל האוויר: אפאצ'י, בלק הוק, וחלק מהאף-16. חטיבת האנרגיה המתחדשת שלה סיפקה את טורבינות הרוח בגולן, אשר לפי הנורבגים נחשב גם הוא שטח כבוש.

נכון ל-30 ביוני, הקרן החזיקה השקעות בשווי 16 מיליארד קרונות (1.41 מיליארד דולר) בישראל, ב-77 חברות שונות.

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
נגמ"ש נמר, עוטף עזה, 13 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
נגמ"ש נמר. קרן העושר הנורבגית מחזיקה ב-1.5% ממניות העולם ב-8,800 חברות/ראובן קסטרו

קרן העושר הנורבגית מחזיקה ב-1.5% ממניות העולם ב-8,800 חברות, ונחשבת למובילה עולמית ומשפיעה בתחום ההשקעות. מאז תחילת המלחמה בעזה באוקטובר, ועדת האתיקה של הקרן בוחנת פעילותן של חברות הקשורות לישראל והאם הן חורגות מהנחיות ההשקעה המותרות.

יש לציין כי ההחלטות הסופיות על מכירת מניות מתקבלות על ידי דירקטוריון הבנק המרכזי הנורבגי, ולא תמיד מתקבלות המלצות ועדת האתיקה. שמות החברות שייתכן ויימכרו לא יפורסמו עד לאחר המכירה בפועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully