וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכת החילון יוצאת לדרך: "הדת מחסלת את מדינת ישראל"

עודכן לאחרונה: 5.9.2024 / 19:26

נאור נרקיס, האיש שמאחורי קמפיין החילון "חוזרים בתבונה",לא מסכים שתקראו לו פרובוקטור, לא מסתיר את שאיפותיו הפוליטיות ולא נבהל מהאיומים על חייו. הוא מספר על טלפונים כשרים, עלונים בחדרי השירותים והמאבק מול ערוץ 14: "תקראו לי שר החילון"

חרדים פוצצו כנס הוקרה לפלוגת אבירי השחר שנערך בשכונת רמות בירושלים/מערכת וואלה

ביום שישי שעבר עלה שלט חוצות ענק שהשקיף על רחובות בני ברק והרעיד שם את האדמה: "חוזרים בתבונה - הקורס לחילון החברה החרדית ברוח תנועת ההשכלה", עם צילום של חוברת הקורס משמאל, תמונה של שני חרדים והפניה למתן תרומות. צילום השלט גרם למהומה בקבוצות הוואטסאפ החרדיות וברשתות החברתיות.

השלט החזיק מעמד יומיים בדיוק לפני שהושחת, אבל הבשורה הופצה: החילונים יוצאים למלחמה על זהותם ומשתמשים באותם כלים בהם משתמשת תנועת החזרה בתשובה: הפצת סרטוני הדרכה ל"חזרה בתבונה" ביוטיוב, דוכנים שמוצבים באזורים אסטרטגיים, וגם עיריית בני ברק קיבלה פניה - והשיבה בשלילה - לחלוקה והפצה של חוברות ומדבקות על ידי מתנדבים.

כדי להגיע לקהל היעד, וככל הנראה גם כדי לקבל סיקור תקשורתי מאסיבי, הוגשה לשידור בסוף אוגוסט פרסומת בערוץ 14, שנדחתה על הסף. בעקבותיה קיבלו בעלי הערוץ התראה לפני תביעה, שם נכתב, בין היתר: "סירובכם לשדר את הפרסומת עולה כדי הפליה אסורה באספקת מוצר או שירות ציבורי, מחמת השקפה. סירוב זה מנוגד בבירור לדין ומזכה את מרשי בפיצוי ללא הוכחת נזק. הערוץ המתלונן על חרם מטעם מפרסמים, נוקט כהרגלו בסטנדרט כפול, בהטילו חרם על מפרסם בשם השקפותיו".

נאור נרקיס. ביאנה ויתקין, באדיבות המצולמים
נרקיס. "חשוב לי לעזור לחרדים להתחלן. אנחנו מציעים להם חופש, אפשרות לחשוב על יחסי מין, למה שלא ירצו בזה?"/באדיבות המצולמים, ביאנה ויתקין
בבית ספר חרדי יש בממוצע 200 תלמידים, בעוד שבבית ספר ממלכתי יש 450. 40% מהנשים החרדיות עובדות במערכת החינוך החרדית וגם 24% מהגברים. זאת מערכת כלכלית לא חוקית"

מי שעומד מאחורי הקמפיין שרץ ברשת בשבועיים האחרונים ומעורר סביבו דיון סוער ולעיתים אלים, ושיצר את התכנים והסרטונים הוא רווק תל אביבי בן 34, בשם נאור נרקיס. ואם השם הזה נשמע לכם מוכר, זה כנראה משום שנרקיס פחח בשנת 2014 את קבוצת הפייסבוק "עולים לברלין", כשפרסם פוסט עם תמונת חשבונית שהראתה את הפער העצום בין מחיר המילקי בברלין, שעמד אז על 80 אגורות, לעומת עלות המילקי בישראל.

הקבוצה ההיא, שהתחילה כמחאה כלכלית נקודתית, מנתה בשיאה למעל מ-15,000 חברים והפכה לשנויה במחלוקת, כשפורסם שכוונת מקימיה היא לעודד הגירה מהארץ ולקדם עסקי נדל"ן בהם היה נרקיס מעורב (דבר אשר הוא מכחיש בתוקף גם היום). נרקיס התראיין באנונימיות ל"דר שפיגל", והציג את עצמו כקצין ישראלי שמתכוון לחזור לארץ ולהמשיך בה את מחאת המחירים. הוא נחשף בראיון לחדשות 10 והפך לדמות מוכרת במדינה ששאריות המחאה החברתית עדיין נותרו בה.

לאחר מכן הוא נעלם לכמה שנים טובות, עד שצץ שוב, במהלך הבחירות המקומיות האחרונות לכמה שבועות, ועכשיו, בכל הכוח, עם המהלך השנוי במחלוקת האחרון, המלווה גם באוצר מילים חדש, שבא להחליף את מושגים בעלי קונוטציה דתית ידועה: במקום "בעזרת השם" הוא אומר "בעזרת המדע", "חוזר בשאלה" הפך ל"חוזר בתבונה", "חד משמעית" הוא "חד מדעית", ו"להתחלן" שינה את שמו ל"להנאיר". את התנועה שהוא עומד בראשה הוא מכנה "השכלה 2.0".

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
הפגנת חרדים, לשכת גיוס ירושלים, 21 באוגוסט 2024. דוברות משטרת ישראל
הפגנת חרדים. "המדינה משתמשת במיליארדי שקלים מכיסנו כדי לבנות חומות. היא דואגת שמי שנולד למשפחה חרדית לא יוכל לצאת מהעולם הזה אף פעם"/דוברות משטרת ישראל

"סיכון ממשי לכלכלה"

את עבודת השיווק של "חזרה בתבונה" עושה נאור מתוך אמונה עמוקה, שלא הייתה מביישת את מחלקי נרות השבת ומבשרי בואו של המשיח מהצד השני של המתרס. למענה הוא מגייס את יכולותיו כאיש מכירות ורבלי ומיומן, שמתפרנס משירות הקמת קהילות דיגיטליות לתאגידים הגדולים במשק באמצעות חברה בבעלותו בשם "תוכניסט" ויודע איך להעביר מסרים בבהירות ולהניע לפעולה.

כצפוי, פעילותו גוררת תגובות ארסיות, פגעניות ואישיות, כמו חיטוט בחייו האישיים, העלאת פרשיות פליליות מעברו של אביו וכל מה שיכול לטנף אותו, כולל איומים על חייו. הוא טוען שהגיש תלונה במשטרה שכללה תמונה של שולח האיום מצולם עם אקדח. התיק, אם שאלתם, נסגר.

"הדת מחסלת את מדינת ישראל", קובע נרקיס, כשהוא פורס את משנתו בהתלהבות, משפט רודף משפט, כמעט בלי לקחת נשימה.

"23% מהילדים הבנים בכיתה א' לא לומדים לימודי ליבה והנשים מוסללות ללדת ולעבוד עבוד אברך שלומד בישיבה. האישה החרדית היא אישה מנוצלת. מדינת ישראל שהוקמה על ידי הנאורות, ההשכלה, אחד העם והרצל, שאמר ש'את הכוהנים צריך לכלוא בבית האלוהים בל ימשלו בנו'. המדינה משתמשת במיליארדי שקלים מכיסנו כדי לבנות חומות. היא דואגת שמי שנולד למשפחה חרדית לא יוכל לצאת מהעולם הזה אף פעם. זו מערכת של בורות שמנציחה את הבורות של חבריה.

"את מתארת לעצמך שזהבה גלאון או יאיר לפיד יקימו מערכת חינוך 'יש עתידית' או 'מרצית'? ורק מצביעים שלהם יוכלו להתקבל אליה, אחרי הכשרה בנאות סמדר על ידי שמאן?", מוסיף נאור בסרקזם. "יש לי חוקרת שגילתה שבבית ספר חרדי יש בממוצע 200 תלמידים, בעוד שבבית ספר ממלכתי יש 450. 40% מהנשים החרדיות עובדות במערכת החינוך החרדית וגם 24% מהגברים. זאת מערכת כלכלית לא חוקית, כי לא ייתכן שלמפלגות פוליטיות תהיה מערכת חינוך משלהן. שלא לדבר על ועדת הרבנים, שמחליטה עם מי ואיך הם יתקשרו. מתוך 10 מיליון אזרחים, 1.3 מיליון הם חרדים.

"עם הציונות הדתית אין לי בעיה, כי היא לא מטילה סנקציות על הילדים ומתגייסת לצבא. לעומת זאת, האוכלוסייה החרדית מהווה סיכון ממשי לכלכלה הישראלית. חשוב לזכור שהחילוניות היא זאת שהקימה את מדינת ישראל, הם רצו להכיר את המדע, את ההשכלה. אם נחלן 1.3 מיליון חרדים, הכלכלה שלנו תמריא".

רוב החרדים מרוצים מאורח החיים שלהם ולא מעוניינים בתחליף שאתה מציע להם.
"הם מגיעים אלינו לערים, מקימים גרעינים תורניים, כיסי החזרה בתשובה, חומות שנבנות בכסף כדי שלא יתערבבו בנו. למה שלא נפעל שיחזרו בתבונה? אפרסם סרטונים ביוטיוב, אקים דוכנים ואחלק עלונים, אנקוט בדרכים שלהם כדי להחזיר אותם בתבונה".

יגידו שאתה פרובוקטיבי, שאתה בא לתקוע להם אצבע בעין.
"אני מעורר דיון ועושה ברוח טובה, נועם ולב פתוח. גם שפינוזה היה פרובוקטיבי כשאמר שבני האדם כתבו את התנ"ך ולא אלוהים. חשוב לי לעזור לחרדים להתחלן. אנחנו מציעים להם חופש, אפשרות לחשוב על יחסי מין, למה שלא ירצו בזה?".

כי הם מתנגדים לדרך החיים שאתה מציע. תראה איך הם נלחמים בלשכות הגיוס נגד חרדים שבוחרים להתגייס.
"לצערי התבסס המשפט המעוות שמי שמתגייס כחרדי יצא כחרדי. לי הבטיחו שלא אפגוש ימניים, דרוזים, או כאלה שישפיעו עלי בצבא? אני בעד שהם יושפעו מהחילונים בצבא. לא צריכה להיות אפליה בין השיבוץ שלי לשיבוץ של אחרים. החרדים שמתנגדים לגיוס הם פיצ'ר של מערכת החינוך שאנחנו מממנים, שהיא נגד האתוס של המדינה ומטיפה לכך שצה"ל הוא צבא שמד. אם הייתי בין מקבלי ההחלטות, כל אחד היה מתגייס והמדינה הייתה מתחילה את הניתוק בין דת למזומן, כמו שלמדתי שכשהייתי בפריז".

בהגדרה, ישראל היא מדינה יהודית ודמוקרטית. זה ההבדל הגדול וההצדקה למימון מוסדות דת יהודיים.
"אפשר לדבר על הגדרות, אבל אין מדינה דמוקרטית בעולם שאינה מדינת כל אזרחיה. אנחנו מדינה אתנוקרטית שמפלה קהלים כמו דרוזים, ערבים, יוצאי ברה"מ. אמנם רוב התושבים פה יהודים, אבל לכולם צריכות להיות זכויות שוות".

טלפון כשר. נתי שוחט, פלאש 90
טלפון כשר. "הם מגיעים אלינו לערים, מקימים גרעינים תורניים, כיסי החזרה בתשובה, חומות שנבנות בכסף כדי שלא יתערבבו בנו. למה שלא נפעל שיחזרו בתבונה?"/פלאש 90, נתי שוחט
"אין מומחה אחד לתחבורה שהיה ממליץ לסגור את הרכבת הקלה בשבת, או שימליץ לא ללמד ליב"ה. מדינה שיש לה כל כך הרבה אויבים, לא יכולה להרשות לעצמה לעודד השתמטות המונית"

נרקיס הוא הבכור מבין ארבעה. נולד ברמת גן לאב נהג מונית שהסתבך בפלילים וישב במאסר, ולאם שמשמשת עוזרת למנכ"ל. הוריו התגרשו על רקע אלימות במשפחה, ואחותו חזרה בתשובה וגרה בבני ברק. הוא למד בתיכון בליך, התגייס לפרויקט "חבצלות" ושימש כקצין וחוקר בחטיבת המחקר של אמ"ן.

"בתיכון הייתי יו"ר מרצ ואני מנהל את קבוצת הוואטסאפ של השכונה בנווה צדק. בכל מקום אני מנסה להשפיע. יש לי דרכון צרפתי בזכות סבא ואני דובר צרפתית. אחרי השחרור עברתי לשם לכמה חודשים, למדתי את השפה והתרבות באופן אינטנסיבי ואז עברתי לברלין. עברתי לגור לבד בגיל 22 ושאלתי את עצמי, למה הנדל"ן אצלנו יקר פי שלושה והמזון בברלין כל כך זול. ב-50 יורו אתה ממלא עגלה בסופר. התחלתי להעלות תמונות של קבלות ועשיתי השוואה למחירים בארץ.

"אני חושב שהאיום האמיתי על מדינת ישראל הוא ששני מיליון בעלי אזרחות כפולה יעזבו בגלל שישראל מפסיקה להיות אטרקטיבית. בן גביר וסמוטריץ' מדברים על הגירה מרצון של פלסטינים. הסיכוי שישראלים יהגרו מרצון הוא מיידי הרבה יותר".

אחרי ההתקפות הקשות נגדו בעקבות "מחאת המילקי", כשהואשם שקידם מיזמי נדל"ן בתשלום וקרא לירידה מהארץ, הוא היה מותש. "הגעתי למצב שנשארו לי 500 שקלים בחשבון הבנק, כשכל החברים שלי עבדו בגוגל, פייסבוק, או הקימו סטארט-אפים מצליחים, הרגשתי כישלון מוחלט. פתחתי בלוג בשם 'תוכניסט', כתיבה ויצירת תוכן ובניית קהילות דיגיטליות. התחלתי לעבוד כפרילנס ואז פתחתי את החברה במנהלת קבוצות פייסבוק וקהילות לתאגידים.

"החברה צמחה, ולפני כשנתיים שכרתי מנכ"לית מוכשרת בשם שירי. העסק עובד מעצמו ואני בסוג של פנסיה. גר בנווה צדק, מנגן על פסנתר, גולש על סקייטבורד, טס לטיולי צלילה בעולם, קורא המון, מארח בלי סוף ונהנה מהחיים. אני גר בבית שכור, מהחלטה כלכלית קרה. הכסף שיש לי נמצא בהשקעות ואין לי ילדים שאני צריך לדאוג להם לירושה. לא עשיתי אקזיט, אבל החברה מייצרת הכנסות קבועות שמאפשרות לי להקדיש את עצמי גם לעשייה חברתית.

"הרגע שבו הבנתי שאני רוצה לעסוק בנושאים פוליטיים, היה בבחירות 2022, כשהבנתי שאנחנו בדרך למדינת הלכה בגלל שרוב חבריה בעלי השקפה אמונית. אם תשאלי אותם אם הם מאמינים באבולוציה תיעני בשלילה. הרי אין מומחה אחד לתחבורה שהיה ממליץ לסגור את הרכבת הקלה בשבת, או שימליץ לא ללמד ליב"ה. מדינה שיש לה כל כך הרבה אויבים, לא יכולה להרשות לעצמה לעודד השתמטות המונית".

זאת הממשלה שהציבור רצה.
"אחרי שנתיים של שר אוצר שמקבל החלטות לפי 'בחוקותי תלכו', תראו לאן הגענו. הכח שלנו הוא בשילוב. הלכתי כמה פעמים להפגנות בקפלן והגעתי למסקנה שאפשר היה לתעל את האנרגיות האלה לכיוון יותר פרודוקטיבי מרק לא מנהיג כזה או אחר. הרבה יותר אפקטיבי ש-100,000 איש מחלקים עלונים ופועלים לחילון החרדים".

איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. יונתן זינדל, פלאש 90
"בן גביר וסמוטריץ' מדברים על הגירה מרצון של פלסטינים. הסיכוי שישראלים יהגרו מרצון הוא מיידי הרבה יותר"/פלאש 90, יונתן זינדל

אחותו של נרקיס חזרה בתשובה בכיתה י"ב. מול בליך היה דוכן של מחזירים בתשובה, שהצליחו, לדבריו, להשפיע עליה ועל שתי חברות נוספות להתחרד. "ההורים שלי היו אז בתהליכי גירושים, והיא הייתה בדיוק הטרף שהם חיפשו, מישהי שנמצאת בנקודה שבירה בחיים. דרך הקשר איתה גיליתי שהחרדים לא רוצים את החשיפה למשפחה החילונית. כשאמא שלי באה לעזור לה עם שמונת ילדיה היא צריכה להתחפש לחרדית ולשים כפפות כדי שלא יראו שהיא מורחת לק. בעיני זה גזלייטינג".

הפעילות של "חזרה בתבונה" התחילה בהקמת "גמ"ח סמארטפונים", שחילק מעל 1,000 טלפונים חכמים משומשים שנרקיס אסף וחילק לחרדים - ואז הפיק את הסרטון הראשון וזכה לגל תגובות מהמגזר. הדבר הוכיח לו שלמרות כפיית הרבנים, החרדים הצעירים צורכים תכנים ביוטיוב. "התחלתי להיפגש עם חרדים שחזרו בתבונה והבנתי שיש צורך בתוכן דיגיטלי מאסיבי שמסביר את העולם החילוני", הוא מספר. "ישבנו יחד וניסחנו 50 שאלות, שהן הבסיס של הקורס, שאנחנו נותנים להם תשובות, סוג של 'טוני רובינס' לעולם הנאור. אומרים לכם שאתם 'פוזלים', אבל אתם יכולים לחיות חיים טובים יותר".

נאור נרקיס. ביאנה ויתקין, באדיבות המצולמים
נרקיס. "קיבלתי איום קונקרטי ברצח והמשטרה לא עשתה כלום. אני לא עונה לשיחות ממספר חסוי ופעם בשבועיים נחסם לי הוואטסאפ כי חרדים מתלוננים עלי""/באדיבות המצולמים, ביאנה ויתקין

גמ"ח סמארטפונים

נרקיס מספר עוד כי "אנחנו מסבירים למה זרע לבטלה זה לא אסון אלא הנאה ומצליחים להגיע אליהם. החשיפות שלנו היסטריות. אנחנו רק שבועיים באוויר עם הקמפיין בכל הפלטפורמות וכבר כתבו עלינו בעיתונות החרדית. מזהירים מפנינו בכל מקום".

לא מאיימים על הפעילים שלכם כשאתם מחלקים עלונים?
"עשינו על זה תחקיר שלם. החוזרים בתבונה לימדו אותנו לשים אותם בשירותים של ישיבות, במלתחות של בריכות בהפרדה, בתחנות אוטובוס ורכבת, ובפנים השארנו מספרי טלפון. רכשתי 20 טלפונים כשרים, והם יכולים להתקשר למספרים האלה ולבקש סיוע. יש לנו צוות של 25 מתנדבים. השקעתי יותר מ-75,000 שקל מכספי, לפני שהעזתי לפנות לגיוס תרומות מהציבור. פתחתי גיוס המונים והגענו כבר ל-350,000 שקל. זה המון".

הייתה ביקורת שמי שתורם לך שם את כספו על קרן הצבי, כי אין מאחוריך עמותה מפוקחת ואין ערובה שהכסף יגיע בסופו של דבר ליעדו.
"כשהתייעצתי אם לפתוח עמותה, אמרו לי שאף אחד לא ייתן לי סעיף 46 א' (אישור לפקודת מס הכנסה לעניין תרומה למוסד ציבורי, ל"ר). אני מבין את החשש, אבל אפשר לסמוך עלי, כמי שהשקיע כסף בעצמו, שאני מחויב לגמרי לעשיה".

היו גם טענות שהעתקת חלק מהסרטונים מיוצרים אחרים ברשת.
"לא גנבתי כלום מאף אחד. ואם אני משתמש במשהו, זה תמיד עם קרדיט".

התחנה הבאה היא פוליטיקה ארצית? תרוץ בבחירות הבאות בראשות מפלגה משלך?
"לא. יש מלא מפלגות בישראל, אם כבר, להיות במפלגה קיימת - וכן אני רוצה לרוץ בבחירות הקרובות. החלום שלי להיות שר החינוך. הייתי מפיק קורס חילון מאסיבי לחברה החרדית, אבל זה מה שאני עושה במילא. אני סוג של שר החילון כבר עכשיו".

בטח יש רגעים שאתה פוחד.
"יש כאלה. קיבלתי איום קונקרטי ברצח והמשטרה לא עשתה כלום. אני לא עונה לשיחות ממספר חסוי ופעם בשבועיים נחסם לי הוואטסאפ כי חרדים מתלוננים עלי. אבל בסך הכל, אני מרגיש יותר אהוב משנוא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully