וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרישה למחוק רישום של עובדי מדינה ששבתו: "רשימות שחורות, מבחן נאמנות לשלטון"

עודכן לאחרונה: 5.9.2024 / 13:53

האגודה לזכויות האזרח והקליניקה לפרטיות באוניברסיטת ת"א פנו למשרד רוה"מ וליועמ"שית בדרישה למחוק מידע שנאסף על עובדי מדינה שלקחו חלק בשביתה השבוע: "חשש שהמידע נאגר ונרשם על ידי גורם במשרד ראש הממשלה. זו פגיעה בפרטיות בעלת אפקט מצנן"

שביתה בנתב"ג.2 בספטמבר 2024/ללא קרדיט

האגודה לזכויות האזרח והקליניקה לפרטיות בפקולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב פנו למשרד ראש הממשלה, ליועמ"שית ולרשות להגנת הפרטיות, בבקשה שיורו על מחיקה מיידית של כל המידע שאסף אגף הון אנושי במשרד ראש הממשלה על עובדי המדינה שלקחו חלק בשביתת ההסתדרות שהתקיימה ב- 2.9.

ב-1.9.2024, בעקבות רצח ששת החטופים, הודיעה ההסתדרות הכללית על שביתה כללית למחרת, 2.9. לקראת השביתה הופץ טופס אינטרנטי מטעם "אגף הון אנושי" במשרד ראש הממשלה, שכותרתו: "הודעה בדבר אי השתתפות בשביתה מלאה", מלווה בהנחיה לעובדים ולעובדות למלאו ובכך להצהיר שאינם משתתפים בשביתה. הטופס הופץ ברבים, לרבות ברשתות החברתיות ועל ידי גורמים לא רשמיים, תוך הפעלת לחץ פסיכולוגי על עובדי המדינה למלא אותו במהירות.

עורכי הדין גיל גן מור, נועה דיאמונד ופרופ' מיכאל בירנהק מבקשים במכתבם מחיקה מיידית של כל המידע שנאסף באמצעות הטופס, ואם נעשה במידע זה שימוש - לחדול מכך מיד. בפנייה נכתב כי "אין חולק כי מותר למדינה כמעסיקה לברר מי מבין עובדיה אינו שובת כדי שלא לנכות לו שכר עבודה, אך הדרך שנבחרה היא פסולה, פוגעת יתר על המידה בפרטיות ואף מייצרת אפקט מצנן ומרתיע על מי שמבקש לשבות".

שביתה, נתב"ג, 2 בספטמבר 2024. אבשלום ששוני, פלאש 90
השביתה בנתב"ג השבוע. לטענת האגודה, את הטופס מילאו גם עובדי מדינה שאינם עובדי משרד ראש הממשלה ושלמשרד ראש הממשלה אין כל סמכות לברר אם השתתפו בשביתה/פלאש 90, אבשלום ששוני

בפנייה פורטו הנוהל וההנחיות הקיימים לדיווח על אי-השתתפות של עובד או עובדת בשביתה: סמנכ"ל מינהל ומשאבי אנוש של המשרד הממשלתי או יחידת הסמך ישלח לעובד טופס פורמלי, בנוסח מסוים, והפנייה (במכתב, במייל או האמצעות הטלפון) צריכה להיות ישירה ואישית לכל עובד ועובדת במשרד.

בניגוד לכך, הטופס הופץ באמצעות קישור לעמוד אינטרנט, שהיה נגיש לכלל הציבור ופתוח למילוי ללא צורך בהזדהות. שימוש בפורמט הזה איפשר, עד מהרה, את הפצתו ברבים ויצירת אווירה של לחץ, בהלה ובלבול. כתוצאה מהבלבול מילאו את הטופס גם עובדי מדינה שאינם עובדי משרד ראש הממשלה, שלגביהם אין ל"אגף הון אנושי" במשרד ראש הממשלה כל סמכות לברר אם השתתפו בשביתה או לא.

האגודה והקליניקה עמדו על ההגבלות שמציב החוק על איסוף מידע פרטי ורגיש, וטענו כי הדרך שנבחרה למשלוח הטופס פוגעת יתר על המידה בפרטיות ועלולה "להוביל לאפקט מצנן על מימוש זכות השביתה".

לדבריהן, "דרך זו מעוררת בהלה, וחשש שהמידע על השתתפות בשביתה נאגר ונרשם על ידי גורם במשרד ראש הממשלה, שרשימה ריכוזית של מי שהשתתף או לא השתתף בשביתה עלולה להגיע לידיים פוליטיות, שהעובד מועמד במבחן נאמנות לשלטון, ושהוא עלול להיות 'מסומן' אם לא ימלא את הטופס ויצהיר על אי השתתפותו בשביתה. אופן משלוח הטופס גם מעורר חשש שהמידע לא יהיה מוגן כראוי, שניתן יהיה לעשות מניפולציות במידע, או להתחזות לעובד מדינה אחר, ועד לזליגתו ויצירת 'רשימות שחורות' שאליהן ייחשפו רבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully