וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שם קוד "חוסן אנרגטי": המפתח לעצמאות הרשויות המקומיות

עו"ד עדי מוטולה ספיר, טור אורח

8.9.2024 / 17:01

בעידן של שינויי אקלים, אי-ודאות אנרגטית ומצב גיאופוליטי מורכב, בו קצב גידול הביקוש לחשמל עומד על כ- 2.7% בשנה בממוצע, רשויות מקומיות נדרשות לפעול באופן אקטיבי כדי לדאוג למקורות האנרגיה שלהן

עירוב שימושים פרויקט פרדס מושלין רחובות - אורבך הלוי. הדמיה - משרד אורבך הלוי,
ערים חכמות חייבות אנרגיה חכמה/הדמיה - משרד אורבך הלוי

בעידן של שינויי אקלים, אי-ודאות אנרגטית ומצב גיאופוליטי מורכב, בו קצב גידול הביקוש לחשמל עומד על כ- 2.7% בשנה בממוצע, רשויות מקומיות נדרשות לפעול באופן אקטיבי כדי לדאוג למקורות האנרגיה שלהן והרבה מעבר לכך. רשויות שלא ישכילו לפעול לשם כך, עלולות למצוא את עצמן במצב כאוטי.

חוסן אנרגטי אינו רק מושג תיאורטי, אלא הכרח קיומי לערים ויישובים המבקשים להבטיח את עתידם.
כבר בשנים האחרונות ועוד לפני מלחמת חרבות ברזל, רשויות מקומיות רבות סבלו מהפסקות חשמל יזומות אשר פגעו בתושבים ובעסקים רבים. כתוצאה ממחסור צפוי ביכולת הייצור, בעיות ברשת ההולכה וכמובן אירועי חירום, אספקת חשמל אמינה וזמינה כבר אינה דבר שיכול להלקח כמובן מאליו.
בהעדר אנרגיה שגרת החיים צפויה להיפגע וכך גם האפשרות להטעין ולהתנייד ברכבים חשמליים; בהיעדר אנרגיה- אין ערים חכמות ושירות מיטבי לתושב; בהעדר אנרגיה- מקור ההכנסה של רשויות מקומיות מארנונה של מסחר ותעסוקה יפגע (מפעלים וחברות ינדדו אל מרחבים שבהם קיים חוסן אנרגטי); בהעדר אנרגיה במצב לחימה מערכות חיוניות עתידות להיפגע (רפואה, תקשורת, מים); ואלו דוגמאות בודדות.

אז מה עושים? מצטרפים למהפכת האנרגיה. במרכז המהפכה הזו ניצבת טכנולוגיית אגירת האנרגיה וייצור חשמל מבוזר. ישראל הציבה יעד של 30% אנרגיה מתחדשת לשנת 2030, וכן מעבר הדרגתי לייצור חשמל מבוזר ומעבר לשוק תחרותי ומשוכלל במקטע האספקה. האגירה ממלאת תפקיד מפתח בהשגת אבני הדרך והיעדים הלאומיים, האפשרות לאגור חשמל בשעות שמחירו נמוך ולספקו לרשת המקומית בשעת הצורך מחולל מהפיכה של ממש. היקף האגירה בישראל צפוי להגיע עד למעלה מ-15 ג'יגה-וואט שעה עד שנת 2030.

רשויות חלוציות לא מעטות התחילו לאחרונה את צעדיהן הראשונים ולומדות לאגור אנרגיה ומעודדות את ביזורה. ובכך הן לא רק יוצרות חוסן, הן גם חוסכות (שילוב אגירת אנרגיה יכול להפחית עד 20% מעלויות החשמל של רשויות מקומיות!), וממותגות כרשויות מקיימות.

טיפים לרשויות: איך מתחילים?

1. מיפוי צרכים ותחזית ביקושים: בצעו סקר צריכת אנרגיה מקיף של המצב הקיים ובחינה של צפי הגידול בביקוש לחשמל שיביאו איתן הקמה של שכונות חדשות ואזורי תעסוקה בעשור הקרוב. השתדלו לאפיין ולחשוב על חברות ומפעלים טיפיקליים למרחב, כדי להבין את הצרכים העתידיים של האזור. בסופו של תהליך ניתן יהא להסתכל בעיניים פקוחות על הנתונים שיתגלו בפניכם - עובדות שיאפשרו לקיים שיח אקטיבי עם הרשויות הרלוונטיות בתכלול המערכה כולה.

2. תכנון ואיפיון המערכת: לאחר מיפוי הצרכים והביקושים, חשוב לתכנן ולהתאים את המערכת הנכונה. בשלב הזה חברות אגירה כדוגמת BLEnergy נכנסת לתמונה. במסגרת האיפיון מתבצעת חשיבה מקיפה ונלקחים בחשבון גורמים שונים, לדוגמא: קיבולת האגירה, קצב הטעינה והפריקה המקסימאלי של המערכת, תנאים סביבתיים כגון טמפרטורה ולחות אשר משפיעים על ביצועי המערכת, תקציב, איתור שטח זמין ומתאים להתקנה, מתן מענה לסוגיות בטיחותיות, אינטגרציה עם מערכות חשמל קיימות ומערכות ניהול אנרגיה ועוד. לצד אלו, מוצגת לרשות יעילות המערכת, אורך חיים צפוי, עלויות תחזוקה, אחריות ואפשרויות שדרוג עתידיות.

תכנון מדויק ומותאם יבטיח מערכת יעילה, חסכונית ובת-קיימא שתענה על צרכי הרשות לטווח ארוך. וודאו שהמערכת עליה מבססים את הפתרון היא מערכת מדורגת ,TIER 1 אשר מהווה סנן ותג איכות עבור הפרויקט ורכיביו.

3. תכנון ארוך טווח: אתרו קרקעות מתאימות ואפשרו גמישות תכנונית וטכנולוגית לצורך הקמת מערכות אגירה: עקבו אחר העדכונים השונים של תמ"א 1 (שינוי 19 עוסק במתקני אגירת אנרגיה). פעלו להטמעה של הוראות רלוונטיות בתוכניות בניין עיר שיאפשרו הקמה של מערכות.

4. שיתוף ציבור: אתרו את הפונקציות הרלוונטיות במרחב ושתפו אותם בתהליך מההתחלה. השלם גדול מסך חלקיו, וביחד אפשר לרוץ למרחקים ארוכים ולהשיג הישגים גדולים! מכאן הדרך ליזמות ויוזמות קצרה.

5. למידה מתמדת: תחום האנרגיה, והאגירה בפרט, הוא תחום שמתחדש ומתעדכן מהר. הכירו חוקים, תקנות, החלטות ממשלה, תוכנית הפיתוח של נוגה וכיו"ב. השקיעו בהכשרות כח אדם ייעודי ברשות, הקימו מחלקה שתהיה חוד החנית בתחום האנרגיה או הקימו תאגיד אנרגיה מקומי.

6. גיוס משאבים: חפשו מקורות מימון מגוונים, כולל קרנות ממשלתיות ובינלאומיות, השיבו לקולות קוראים, הקימו פרויקטי פיילוט, הגישו בקשות למענקים. פרויקטי אנרגיה הם פרויקטים עתירי תקציב, ולכן לא מן הנמנע כי מכרזי B.O.T ושותפויות עם המגזר הפרטי הן פתרון מתאים לצורך הוצאת הפרויקטים אל הפועל.

הדמיה: מתחם משולב למגורים תעסוקה ובית ספר חדש בצפון מערב גבעתיים. ויופוינט עבור כנען שנהב אדריכלים,
גמישות תכנונית וטכנולוגית/ויופוינט עבור כנען שנהב אדריכלים

לסיכום, חוסן אנרגטי אינו מותרות עבור רשויות מקומיות, אלא הכרח. הוא מבטיח לא רק עצמאות אנרגטית, אלא גם חיסכון כלכלי ושמירה על הסביבה. רשויות שישכילו להטמיע מערכות אגירת אנרגיה ולפתח חוסן אנרגטי יזכו ביתרון משמעותי בעשורים הקרובים. זה הזמן להתחיל לחשוב על העתיד - כי העתיד, בתחום האנרגיה, כבר כאן.

BLEnergy היא חברה מובילה בתכנון, אספקה, הקמה ותפעול של מערכות אגירת אנרגיה למגוון צרכים על בסיס טכנולוגית האגירה והסוללות של CATL, יצרנית הסוללות המובילה בעולם בתחום האגירה. הכותבת היא דירקטורית פיתוח עסקי BLEnergy , סמנכ"ל פיתוח עסקי וראש מנהלת אזורי תעסוקה לשעבר בחברה הכלכלית רחובות

  • עוד באותו נושא:
  • אנרגיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully