וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הממונה על התקציבים: "הגירעון גדול פי 6 מהמתוכנן"

עודכן לאחרונה: 11.9.2024 / 13:43

הממונה על התקציבים בסקירה קשה בוועדת הכספים: "הגירעון המתוכנן ל-2023 ו-2024 יחד היה אמור לעמוד על כ-32 מיליארד שקל, במקום זאת אנחנו צופים חריגה של מעל 175 מיליארד שקל. הדבר שהכי מדאיג אותנו הוא שרוב הצמיחה מגיעה מהצריכה הציבורית, זה לא בר קיימא"

סמוטריץ' תוקף את נגיד בנק ישראל אמיר ירון/מעריב

הממונה על התקציבים יוגב גרדוס נשא סקירה קשה בוועדת הכספים, במסגרת דיון על פריצת מסגרת התקציב לטובת אישור תקציב להמשך פינוי תושבי הצפון ולתשלום לחיילי המילואים.

"אנחנו בתקופה חריגה, יש תקדימים אבל לא כאלה", אמר גרדוס בהתייחסו לפגיעה המשמעותית בצמיחה וברמת התוצר בישראל. לדבריו, "הצמיחה חלשה מאוד, המלחמה פגעה בצמיחה ב-23 וביתר שאת ב-24. מה שיותר מדאיג אותנו מהנתון, זה שאנחנו רואים היחלשות ברמת התוצר, וגם הרכב הצמיחה, שהוא הדבר הכי מדאיג אותנו, מראה שרוב הצמיחה מגיעה מהצריכה הציבורית, זה מלמד אותנו שהדבר לא בר קיימא".

על הגירעון אמר גרדוס כי "אנחנו בגירעון מאוד גבוה, סיימנו את 2023 בגירעון גדול כמעט פי 4 מהמתוכנן, ב-2024 נהיה בגירעון של כמעט פי 6 מהמתוכנן במקור. הדבר הזה ישפיע על הצמיחה. יש אפילו ירידה במגזר העסקי ברבעון השני של 2024. הגירעון המתוכנן ל-2023 ו-2024 יחד, היה אמור לעמוד על כ-32 מיליארד שקל לפי התקציב המקורי במאי, במקום זאת אנחנו צופים גירעון של מעל 175 מיליארד שקל מצטבר על שתי השנים, זו השפעת המלחמה".

יוגב גרדוס. דוברות האוצר, צילום מסך
גרדוס. "הצמיחה חלשה מאוד. אנחנו בתקופה חריגה, יש תקדימים אבל לא כאלה"/צילום מסך, דוברות האוצר

על החוב של המדינה וירידת דירוג האשראי שהביאה לייקור החוב, אמר גרדוס כי "להורדת הדירוג יש השפעות על ההלוואות שאנחנו לוקחים. אנחנו במשבר מקומי, חברות הדירוג כבר הורידו את הדירוג ויש גם אופק שלילי, זה מתגלם בעלויות ריבית מאוד גבוהות. הפרמיה שלנו מאוד גבוהה, היא לא תואמת לדירוג. כנראה שהשוק מתמחר את הסיכון גבוה יותר".

על רקע כך הציג הממונה על התקציבים כי תחזית ההוצאה על תשלומי הריבית עלתה דרמטית: "כבר בתקציב 2025 שיובא לפה בעוד מספר חודשים, אנחנו צופים עלויות ריבית גבוהות יותר בכ-7 מיליארד שקל לעומת התקופה שלפני המלחמה. החוב הגדול והיקר פוגש אותנו כבר בתקציב השנה בכ-3.8 מיליארד שקל".

נוכח הנתונים ציין גרדוס כי "אנחנו צריכים לעבוד בצורה מאוד זהירה ומדודה. ככל שאנחנו מגדילים את מגבלת ההוצאה, זו מוסיף עלויות חוב".

כן הוסיף גרדוס כי על רקע העלייה המשמעותית ביחס החוב תוצר, ישנו צורך בצעדי התאמה, כלומר קיצוציים: "בחוב תוצר אנחנו רואים אחד הפרמטרים המרכזים לחוסנו של המשק. החוב הוא המלאי שלנו לחירום, לכן אחד הדברים החשובים, הוא לשמור על יחס חוב תוצר נמוך ככל הניתן, כדי להגיב למשברים. הגבנו בצורה יפה מאוד למשברים בשנים האחרונות. אנחנו מסבירים לחברות הדירוג וכולם שמדינת ישראל ידעה תמיד לחזור ליחס חוב תוצר טוב, ואנחנו מתכננים לעשות זאת גם עכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully