וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכספים אישרה את "מס הפחמן", ותעריפי החשמל והגז בדרך למעלה

עודכן לאחרונה: 11.9.2024 / 15:47

התעריפים החדשים צפויים להיכנס לתוקף ב-2025 כאשר מחיר החשמל יעלה באופן מתון ואילו מחיר הגז לבישול וכלי רכב יקפוץ דרמטית; מרבית הנטל ייפול על משקי הבית ולא על התעשייה שתזכה למענקי פיצוי

שריפת ארון החשמל/דוברות כבאות דרום

ועדת הכספים אישרה את "מס הפחמן", והתוצאה תהיה עלייה בתעריפי החשמל והמים. העלייה תצא לפועל החל בינואר 2025 ובאופן הדרגתי, כאשר מחיר החשמל אמור לעלות בכ-1% ב-2025 ובכ-5% עד 2030.

עלייה דרמטית בהרבה צפויה בגז הבישול - אם כיום הבלו ומס הקנייה עבור טון גז עומד על 124 שקל, החל מ-2025 יהיה מחירו 176 שקלים, ב-2026 יעלה ל-239 שקלים, ב-2027 ל-318 שקלים ועד 2030 יעלה המחיר ל-658 שקל.

המשמעות היא שההעלאה בגובה המס עומדת על כ-30% כבר בשנה הבאה ועד לפי חמש ב-2030.

מדובר בגזירה משמעותית לאוכלוסיות חלשות שכן גז בישול הוא מוצר בסיסי שכולם צורכים, למעט מי שיש להם כיריים מסוג אינדוקציה שהן יקרות יותר.

הדבר ישפיע גם על עשרות אלפי בעלי רכבים שעברו הסבה לשימוש בגז. על פי נתוני משרד התחבורה, בישראל יש כ-22 אלף מכוניות שעברו את ההסבה שאושרה בארץ לראשונה ב-2005, אך לפי ההערכות מספרן בפועל יותר מכפול, שכן נהגים רבים שהסבו את רכבם לא שינו זאת ברישיון כדי לא לסבול מאיסור חניה תת-קרקעית.

גבר מבואס מחזיק בחשבון חשמל. ShutterStock
גבר מבואס מחזיק בחשבון חשמל/ShutterStock

את החוק אישרה הוועדה לפני כחודש, והצווים והתקנות מסדירים את כניסתו הצפויה של המיסוי לתוקף בינואר 2025.

במסגרת החוק יינתנו מענקים לתעשייה על מנת לפצות את העסקים הגדולים על העלייה במחיר, כאשר המשמעות היא שמי שיספוג את עיקר הנטל הם משקי הבית.

האישור נוגע ל-4 צווים, שניים מעלים את המיסוי על דלקים מזהמים בגובה הפחמן בהדרגה במשך 6 שנים, כאשר המדרגה הסופית תיכנס לתוקף ב-2030, וכן את חובת משרד האוצר לפרסם את מתווה המענקים לתעשייה עד חודש דצמבר, על מנת שהצו ייכנס לתוקף. צו נוסף מעגן פטור למתקני התפלה על הגז שמשמש אותם לצורך הליך התפלת המים, וכן צו פטור ממע"מ למענקים הניתנים במסגרת המיסוי לתעשייה.

בשבוע שעבר פרסמה רשות המסים את הצווים הרלבנטיים, וכעת אישרה אותם הוועדה. בשל הפגרה הצווים יידרשו לאישור מליאת הכנסת בעוד שבועיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully