וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב שכולו הפקר: מכונת הכביסה החרדית עברה למוד סחיטה

14.9.2024 / 11:05

"או שאתה מעביר חוק גיוס או שאין לך תקציב", אומרים החרדים לנתניהו בפומבי, בלי חשש או בושה. סמוטריץ' אינו השר הראשון שנאלץ להזיע כדי להעביר תקציב, אבל הוא בטוח שהוא יותר חכם ופיקח מכולם. הוא ונתניהו עברו מזמן למוד הישרדות ויעשו הכל לרצות את השותפים

גפני נגד לזימי: "תסתמי כבר"/ערוץ הכנסת

בשבוע שעבר הציג שר האוצר במסיבת עיתונאים חפוזה את עיקרי תקציב 2025 אבל דומה שבימים הספורים מאז הוא הספיק לעבור מריטת נוצות. כך נראית עיסה פיננסית ולא תקציב אפוי.

סמוטריץ' התרברב בצעדים לצמצום הגרעון בהיקף 35 מיליארד שקל, אבל לנוכח ההתנגדויות שהוצגו ספק אם ישיג את מחצית הסכום. הצגת יעד גרעון של 4% מהתוצר ב-2025 נראה פנטזיונרי כמו חיסול החמאס.

הצגת התכלית שנעשתה בעיקר למען חברות דירוג האשראי נכשלה. כך נראית תכנית עבודה המבוססת על רחמי שמים. ככה נראה תקציב הבנוי על ב"עזרת השם" אלא שספק אם הפעם השם יתגייס לטובת סמוטריץ'.

בצלאל סמוטריץ'. צילום: אורן בן חקון/פלאש 90, עיבוד תמונה
סמוטריץ'. גפני מחכה לו בפינה כבר חודשים/עיבוד תמונה, צילום: אורן בן חקון/פלאש 90

שר האוצר ידע או שהיה צריך להבין שחלק מהמלצותיו לא יאושרו במעלה הדרך. לכן במסיבת העיתונאים הסתיר שורה של צעדים בעייתיים. למשל הסתיר את ההמלצה להטלת מע"מ על שירותי תיירות נכנסת שהייתה מטורפדת על ידי שר התיירות חיים כץ.

למשל הוא לא גילה שאין כוונה להטלת מע"מ על שידורי נטפליקס או לבטל הטבת המע"מ על קניות באתרי אינטרנט בחו"ל. גם ההצעה להגדלת ההפרשות לפנסיה תקציבית הנחשפת כאן הייתה זוכה לבוז ממזכ"ל ההסתדרות.

אבל זה כסף קטן. האתגר האמיתי של שר האוצר הן המפלגות החרדיות ובראשן יהדות התורה שמבחינתן תקציב 2025 הוא פוגרום. סמוטריץ' מדבר על הבנות עם משה גפני יו"ר ועדת הכספים אבל לא ברור על איזה הבנות. גפני מחכה לסמוטריץ' בפינה כבר כמו חודשים.

יש לו בטן מלאה עליו. כדי להתמצא בשפת האיומים מומלץ לשמוע הסיפור הבא. שר השיכון יצחק גולדקנופף (יהדות התורה) התפרץ השבוע באמצע דיון ובמהלכו הטיח לעבר ראש הממשלה את האולטימטום הבא: "או שבמהלך השבועות הקרובים אתה מעביר את חוק הגיוס או שאין לך תקציב". בהמשך איים להחרים את הצבעות התקציב. מה יותר ברור משפת המאפייה?

עוד בוואלה

המהפכה של וואלה Fiber שתחסוך לכם בעלויות הטלוויזיה והאינטרנט

לכתבה המלאה
רה"מ בנימין נתניהו. צילום: יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
נתניהו. מזיע/עיבוד תמונה, צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

נתניהו מזיע והשיירה עוברת. תחילה איימו החרדים השבוע לטרפד את הצעת האוצר לאשר חריגה של 3.4 מיליארד שקל בתקציב 2024 למימון שהותם המופנים. הם הצביעו בעד רק לאחר שהאוצר התחייב לכסות 50 מיליון שקל מהחובות רשת החינוך של אגודת ישראל לרשות המיסים.

וזוהי רק ההתחלה. מכונת הכביסה החרדית תעבור למוד של סחיטה על מלא במהלך אישור תקציב 2025 שיגיע אחרי החגים. על הפרק עומד עדין קיצוץ של מאות מיליוני שקלים בתקציב החינוך החרדי בתכנית אופק חדש שאם לא יבוטל החרדים יצביעו נגד.

בנוסף הם דורשים להתעלם מחוות הדעת המשפטית השוללת את המשך סבסוד מעונות היום לילדי תלמידי ישיבות שלא התגייסו. לסמוטריץ' גם ברור שמרבית חברי הכנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה יתנגדו לשחיקת הקצבאות.

יושב ראש ההסתדרות -ארנון בר דוד ומשפחות החטופים בהצהרה- השבתת המשק .2 בספטמבר 2024. ההסתדרות, אתר רשמי
בר דוד. לא יסכים לשחיקת השכר/אתר רשמי, ההסתדרות

מזכ"ל ההסתדרות גם לא יסכים כאמור לשחיקת השכר. מה שנותר בינתיים מתכנית התקציב הוא "קיצוץ טיפש" של 6 מיליארד שקל מתקציבי משרדי הממשלה.

מי שיסבלו הם מוטבי תקציבי הבריאות, הרווחה, החינוך ומשרדים נוספים שהינם חסרי לובי פוליטי. אבל הקיצוץ לא יעבור את איתמר בן גביר ששם קצוץ. השר לביטחון לאומי מביט ימין ושמאל ורואה רק חול וחול. הוא דורש עוד 1.3 מיליארד שקלים למשטרה לשב"ס ולכבאות. ואיך מדברים על קיצוץ אם לשר המורשת עמיחי אליהו הוסיפו 160 מיליון שקל לפיתוח תשתיות המורשת בעוטף עזה?

שר האוצר ניצב בפני תמרון קרקעי מורכב. בחזית ניצבות מולו מפלגות החרדים, ראש הממשלה, משרד הביטחון, חברות דירוג האשראי, הדרג המקצועי באוצר והייעוץ המשפטי.

סמוטריץ' אינו שר האוצר הראשון שנאלץ להזיע כדי להעביר תקציב, אבל בניגוד לקודמיו הוא בטוח שהוא יותר חכם ופיקח מכולם. הוא ונתניהו עברו מזמן למוד הישרדות ויעשו הכול כדי לרצות את שותפי הקואליציה. החרדים בטוחים שדרישותיהם תענינה בלי או עם עזרת השם כי בלעדיהם לביבי אין ממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully