וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכולל השתלט על המקלט הציבורי: "את לא יכולה להיכנס בלבוש כזה, תעמדי במדרגות"

17.9.2024 / 9:26

כמעט שנה למלחמה ומקלטים בצפת משמשים עמותות חרדיות לטובת כולל וגנים, מלאים בציוד ואף ננעלים: "התלוננתי לעירייה, לפיקוד העורף, למשטרה, ובסוף חקרו אותי כי אנשי הכולל אמרו שאיימתי עליהם"; העירייה מגבה: "חלק מהמקלטים משמשים מזה שנים כדו-תכליתיים"

צפת שריפה שריפות/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מתקפת המנע של חיל האוויר בלבנון התחילה ב-5:00 בבוקר. 45 דקות אחר כך, בעקבות השמדת עשרות משגרים, החל חיזבאללה בירי כבד לכיוון הצפון. שוקי אדרעי, שגר בשכונה הדרומית והישנה של צפת, התעורר ורץ בבהלה עם אשתו בפיג'מה למקלט הסמוך, תחת האזעקות הבלתי פוסקות.

"אין לנו ממ"ד בבית, אבל יש לנו מקלט אחד בשכונה", הוא אומר. "אלא שבאישור העירייה הפך לבית כנסת ומתחילת המלחמה משמש גם ככולל לחסידות צאנז. האברכים נמצאים שם משש בבוקר עד שמונה בלילה רצוף, עד אחרי תפילת ערבית. כשהגענו מתנשמים למקלט אני הייתי עם מכנסיים קצרים ואשתי עם כותונת. בכניסה עצר אותנו בחור ואמר, 'את לא יכולה להיכנס ככה לבית בלבוש הזה. זה לא מכבד. תעמדי במדרגות'. מה לעשות, היתה אזעקה ולא הספקנו להתלבש, אז אשתי צריכה להיענש על זה?

"מעבר לאבסורד של לגעור בנו על איך שבאנו לבושים למקלט, המרחב הציבורי הזה מלא עד אפס מקום בספריה עם ספרים, שולחנות, כסאות, מקררים, ואין מקום לכל הדיירים. פניתי לעירייה וכלום לא עזר, וכשפניתי למשטרה וביקשתי שיפנו אותם משם, כי בזמן חירום המקלט צריך לשמש את התושבים כמיגון, זומנתי לחקירה ונפתח לי תיק, כי בכולל אמרו שאיימתי עליהם.

"דיברתי עם האחראי על המקלטים בעירייה, והוא אמר לי, 'שוקי, קיבלתי הוראה מפורשת מראש העיר לתת את המקלט הזה לחסידות'. בצפת זה מערב פרוע. כל אחד עושה מה שהוא רוצה, גם ברכוש ציבורי. התקשרתי לפיקוד העורף וביקשתי שיתערבו, ושום דבר. במשך 50 שנים, תחזקנו אותו, ניקינו, טיפחנו והמפתח היה אצל שלושה דיירים. עכשיו הוא מלוכלך ומלא והעירייה לא עושה כלום".

מקלטים ציבוריים בצפת. ועד השכונה,
מקלטים ציבוריים בצפת/ועד השכונה
מקלטים ציבוריים בצפת. ועד השכונה,
מקלטים ציבוריים בצפת/ועד השכונה

אדרעי הוא לא היחיד שמתלונן על האופן שעיריית צפת מתחזקת את המקלטים שלה ומחלקת אותם למקורבים, משל היו נכסים עירוניים ולא אמצעי מיגון מצילי חיים. סיוון לב אייל, העלתה פוסט בפייסבוק, בו סיפר על אביה בן ה-89 שגר בעיר העתיקה, איזור לא ממוגן עם זמן התרעה של 30 שניות, עם מקלט ציבורי סמוך לביתו. "העירייה העבירה את השימוש במקלט לעמותה חרדית שנעלה אותו, כדי לשמור על הציוד שהכניסה. שוב היתה אזעקה והמקלט נעול".

על פי פיקוד העורף, מקלט דו-תכליתי הוא מקלט שמעבר לתכליתו העיקרית, מתן מחסה לאוכלוסייה בחירום, משמש בשגרה לשימושים שוטפים כמו בית כנסת או מועדון נוער. פיקוד העורף מעודד שימוש דו-תכליתי במקלטים, במטרה לתמרץ את הציבור לתחזק את המקלטים בשגרה. על מנת לאפשר שימוש תכליתי במקלט ציבורי, נדרש אישור הרשות המקומית.

עוד מדגישים שם, שהמקלט לא ישמש לאחסון, והציוד שיוכנס אליו לא יתפוס יותר מחמישית (20%) משטח המקלט, או לחילופין, שהציוד לא יהיה קבוע וניתן יהיה לפנות אותו בתוך 4 שעות ממתן הנחיה על ידי פיקוד העורף או הרשות המקומית. מי שאינו דואג לאחזקה תקינה של המקלט הציבורי, במקרה שלנו עיריית צפת, עובר עבירה פלילית ודינו שלושה חודשי מאסר או קנס. אם נעברה העבירה במצב מיוחד בעורף, דינו מאסר שנה אחת או קנס.

אבל מתברר שאיום הקנסות לא מזיז לעיריית צפת, שמפקירה את תושביה לאיומי חיזבאללה. תרז כהן, תושבת העיר, סיפרה בראיון לרדיו צפון 104.5, "יש לנו מקלט שב-30 שניות ריצה מגיעים אליו. כשאנחנו שומעים את האזעקה מיסוד המעלה או איילת השחר, וכל האזורים, אנחנו כבר אמורים להיות במקלטים, ולכן אנחנו מיומנים כבר ותמיד בהקשב. העירייה פתחה שם גן ילדים לפני כמה שנים טובות. אף פעם לא התלוננו, כי לא הייתה מלחמה, אבל כבר שנה שאנחנו במצב אחר.

"הגן פועל ולנו נעלו לנו את המקלט ואין לנו לאן ללכת כשיורים עלינו. פנינו לאחראי על המקלטים, למשטרה, לפיקוד העורף, והם אמרו לי, 'עשינו אינטרקום, ניתן לכם צ'יפ ונחלק לכל השכונה'. בזמן אזעקה נצטרך לרוץ למקלט להכניס את הצ'יפ ורק אז להיכנס למקלט".

מקלטים ציבוריים בצפת. ועד השכונה,
מקלטים ציבוריים בצפת/ועד השכונה
מקלטים ציבוריים בצפת. ועד השכונה,
מקלטים ציבוריים בצפת/ועד השכונה

תגובת העירייה: "דווקא המקלטים שלא פעילים בשגרה סובלים מוונדליזם ונזק"

מעיריית צפת נמסר בתגובה: "מראשית המלחמה המקלטים הציבוריים פתוחים לציבור. מתוך רצון לשמר על תקינותם ועל פי הוראות פיקוד העורף ובהתאם לחוק ההתגוננות האזרחית, חלק מהמקלטים משמשים מזה שנים כדו-תכליתיים, כך שבשגרה מתקיימת בהם פעילות בין השאר עבור קשישים וילדים. המקלטים הדו-תכליתיים הם במצב הטוב ביותר בשל פעילות המתקיימת בהם בשגרה.

"יודגש כי בצפת, בדומה ערים אחרות בצפון, דווקא המקלטים הציבוריים שאינם פעילים בשגרה, סובלים מוונדליזם ונזקים חסרי תקדים בשווי מאות אלפי שקלים. אנו עושים מאמץ ניכר לשמור על תקינות המקלטים הציבורים במשך כשנה שלמה ובמקומות בודדים בהם המקלטים סגורים בשל פעילות דו-תכליתית, מתבצע שימוש באמצעים טכנולוגיים לפתיחת המקלטים באופן מיידי. ננצל במה מיוחדת זו ונאמר לתושבים כי אם עדיין נתקלתם בבעיה, אנא פנו אלינו ונסייע באופן מיידי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully