וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם כל הכבוד לביפרים, בינתיים הכלכלה קורסת

עודכן לאחרונה: 21.9.2024 / 7:30

כשהכלכלה קורסת אז עם כל הכבוד לאירוע הביפרים בלבנון נתניהו חייב לכנס מיידית את הוועדה ליוקר המחייה ולא להסתפק בדיוני הוועדה להבטחת עתידו

ראש הממשלה בנימין נתניהו:נחזיר את תושבי הצפון בבטחה לבתיהם.18 בספטמבר 2024/לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו

בעיצומו של דיון השבוע על פריצת מסגרת התקציב התרברב שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כשאמר: "אני אוהב בקבוקי וויסקי. אני מוכן להמר על בקבוק ויסקי שהגרעון ב-2024 לא יחצה את ה-6.6% מהתוצר".

הנוכחים טענו ששר האוצר מהמר על כלכלת ישראל. האמת היא שסמוטריץ' התבדח אבל במצב המשק כפי שהשתקף השבוע מנתוני הצמיחה השליליים והמדד הגבוה הבדיחה על חשבוננו. במקום להתבדח עדיף לנטוש את הקזינו ולצטט דבר תורה מאחת מפרשות השבוע (כי תצא למשל) ולעזוב.

אבל הוא ממאן להקשיב. בעוד שלשר האוצר מצב רוח טוב אזרחי ישראל עצובים כי יוקר המחייה חונק אותם ואת אף אחד בממשלה זה לא מעניין. דיבורים כמו חול ואין מה לאכול. אינפלציה העולה ב-3.6% בשנה האחרונה אינה מכה משמיים.

נכון שהעגבניות ושאר ירקות זינקו ב-13% (כן, כבר האשמנו את טורקיה), אבל מה עושה שר האוצר חוץ מהחרמת הטורקים? מה בכלל עושה בנידון שר החקלאות אבי דיכטר שמשתוקק להפוך לשר הביטחון?

ויש מה לעשות. כל חקלאי פיקח יודע שניתן להגדיל משמעותית את התוצרת המקומית דרך גיוס פועלים זרים ובתוכם גם פלסטינאים (סליחה על המילה הגסה). בנוסף ניתן למצוא מדינות יבוא נוספות.

מחירי הטיסות לחו"ל זינקו כאילו המדובר בטיסת אילון מאסק לחלל. הטיסות הוסיפו 0.4% למדד אוגוסט ומה עושים בממשלה? שר הכלכלה זימן לפני כחודש את הנהלת אל על לשיחה נזיפה, אל על נאלצה להוריד מחירים במספר יעדים פופולריים ומאז כלום.

תהיו בטוחים שדוחות חברת התעופה הלאומית לרבעון השלישי (יולי-ספטמבר) יהיו טובים לא פחות מהרבעון השני. אז מה אפשר לעשות? תציעו לחברות התעופה הזרות אופק מדיני. ספרו להם מה הולך להיות ביום שאחרי. אולי חברות כמו ויזאייר, בריטיש ועוד יודיעו על תאריך חידוש הטיסות.

סעיף אחרון ומטריד במיוחד במדד הם מחירי הדיור או ליתר דיוק מחירי השכירות. ממשלה נתניהו עצרה משיקולים פוליטיים בלבד את אפשרות לכניסת עובדים פלסטינאים לענף בניגוד מוחלט להמלצת גורמי הביטחון.

כשאין עובדים, אתרי הבנייה נזנחים, בונים פחות ובעלי הדירות מעלים מחירים. ככה פשוט. כמובן שניתן לשנות את הנוסחה, אבל בממשלת נתניהו פוחדים. כשיש מצוקת עובדים הביקוש לכוח אדם גדל ושכר העבודה מזנק.

שכר עבודה גבוה הוא מנוע לתדלוק הביקוש על היצע סחורות מצומצם. תוסיפו את מיליארדי השקלים שהממשלה משלמת לתחזוקת המפונים (שבינתיים לא תורמים למשק) ואת עשרות המיליארדים לאנשי המילואים שתורמים רק לביטחון, ותקבלו מתכון אינפלציה נפלא לחג.

מה עושים השרים בינתיים? שר הכלכלה שוקל לשנות את חוק סימון המחירים ולעבור לצגים אלקטרוניים. וזה בדיוק ביקור בסופרמרקט ולקנות מוצרים בעיניים עצומות. ובינתיים משרד האוצר והחינוך מקצצים 17 מיליון שקל מתקציב שנת השירות למתנדבים. טוב זה לא ישיבות.

במצב דברים זה לנגיד בנק ישראל אין ברירה אלא להיות הילד הרע שבשכונה הנלחם באינפלציה דרך ריבית גבוהה, מזהיר מפריצת מסגרת התקציב ומאיץ בממשלה לאשר את התקציב. נתניהו שהצהיר בביקור בסופרמרקט של רמי לוי ובתחנת דלק על כוונתו להילחם ביוקר המחייה נעלם.

בעצם לא. הוא עסוק בפוליטיקה על מלא כשבראשה הניסיון להדיח את יואב גלנט על מזבח הישרדותו דרך קידום חוק ההשתמטות. יוקר המחייה הפך למשעמם עד לבחירות הבאות. אז עם כול הכבוד לאירוע הביפרים בלבנון אני שולח לו מכאן את הביפר הבא:

"עמוד בהבטחתך וכנס את קבינט יוקר המחייה לדיון דחוף במיגור האינפלציה והורדת מחירים. האם אין לך לב? חשוב לרגע שלאשתי קוראים שרה ולבני יאיר. הרי פעם היית 'קפטן קרדיט' ומאז נעלם הקרדיט ונותר הקפטן. קח פסק זמן מהוועדה לענייני הישרדותך האישית וטפל באזרחים".

ולאן נעלמו שרי המפלגה החרדית חברתית ש"ס? האם אחד מחברי הכנסת מוכן להתנדב ולאחוז בדש בגדו? קבינט יוקר המחייה כונס בפעם האחרונה בתחילת יולי כשנדרש להשלים את רפורמת הייבוא מה שטוב לאירופה טוב לישראל. בסוף פברואר נערך דיון באותו הנושא ומאז כלום.

אבל מי בכלל מעוניין בטיפול ביוקר המחייה כשהממשלה מתנהלת לפי הכלל מה שטוב לביבי טוב לישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully