וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק ההסדרים מציע: בסיס הקריה יפונה תוך שש שנים

22.9.2024 / 8:45

טיוטת חוק ההסדרים מציעה לפנות עד 2030 שורה של בסיסים צבאיים שביניהם הקריה, לצד צמצום מספר ימי הלימודים ל-5 בשבוע, סגירת משרדי ממשלה, מיסוי נוסף על הבנקים ועוד. מה הסיכוי שהתוכניות הגרנדיוזיות ייצאו לפועל? אל תבנו על זה

סמוטריץ' תוקף את נגיד בנק ישראל אמיר ירון/מעריב

טיוטת חוק ההסדרים שהופצה בסופ"ש בין משרדי הממשלה מציעה תוכנית מרחיקת לכת ואופטימית במיוחד, במסגרתה יפונו שורת בסיסים במרכז הארץ בטווח של השנים הקרובות.

לפי הסעיף המדובר בטיוטת החוק, מחנה המכללות הצבאיות בגלילות יועתק ממקומו עד שנת 2026, ובטווח של חמש וקצת השנים הקרובות, כלומר עד 2030, תפונה קבוצת בסיסים מרכזיים שתכלול את הקריה בתל אביב (מחנה רבין), לצד צריפין, תל השומר ומחנה חיפה (מחנות מש"א - שיקום ואחזקה).

במסמך נכתב: "להעתיק את מחנה רבין ("הקריה"), מחנה המכללות הצבאיות בגלילות ואת מחנות מש"א (מחנה צריפין, מחנה תל השומר ומחנה חיפה), למיקומים חדשים, שיקבעו על ידי רשות מקרקעי ישראל, משרד הביטחון ואגף התקציבים במשרד האוצר".

לצד זאת מוצע להעתיק את הקריה החקלאית בבית דגן (מכון וולקני) ואת מקווה ישראל בסמוך לצומת חולון, על מנת לייצר עתודות קרקע לבניית עשרות אלפי יחידות דיור במרכז.

רשות מקרקעי ישראל תונחה לקדם את תכנון השטחים בתוך 45 יום ממועד ההחלטה, זמו קצר מאוד לתכנון משמעותי ורחב היקף כמו זה שנדרש. באותו הזמן יונחו רמ"י, יחד עם אגף תקציבים ומשרד הביטחון, לתכנן במקביל גם את תכנון בסיסי צה"ל המתפנים במקומם החדש, בתוך 45 יום ממועד ההחלטה.

הקריה בתל אביב. אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון, אתר רשמי
הקריה בתל אביב/אתר רשמי, אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

פינוי בסיס צה"ל לטובת בניית דירות מדובר מזה שנים כאשר בחלק מהמקרים גם נעשו צעדים אופרטיביים לכך, אך לוחות הזמנים המופיעים בטיוטת ההסדרים לא סבירים בעליל, שלא לומר מעוררי גיחוך, וקשה להאמין שיש אדם אחד במדינה ובוודאי באוצר שמאמין שבסיס הקריה יפונה עד 2030.

הטיוטה כולל גם לוח זמנים מפורט לקידום התכנון של העתקת הבסיסים: "להנחות את רשות מקרקעי ישראל, משרד הביטחון ואגף התקציבים במשרד האוצר לגבש סיכום מפורט לשם מימוש החלטה זו, לרבות עלויות העתקה ומיקום הקרקעות החלופיות שאליהן יועתקו המחנות, וזאת לא יאוחר מ-90 ימים ממועד החלטה זו, והכל בכפוף לקובץ החלטות מועצת מקרקעי ישראל. הסכם להעתקת מחנה רבין, יגובש בתוך 120 ימים".

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
פתיחת שנת הלימודים תשפ"ה, בי"ס האלה, כפר מנחם, 1 בספטמבר 2024. אבי רוקח
תלמידות בבית הספר. שבוע לימודים של חמישה ימים/אבי רוקח

טיוטת ההצעה הופצה לאחר עיכוב משמעותי בהכנת התקציב השנה, ושבועות בודדים לאחר ששר האוצר סמוטריץ' הכריז שיקדם אותו. מדובר בחוק הסדרים צר יותר מבשנים קודמות, אך הוא כולל מספר הצעות לרפורמות משמעותיות.

בין הצעדים הבולטים הנוספים שמוזכרים בטיוטה אפשר לציין את צמצום מספר ימי הלימודים במערכת החינוך ל-5 ימים בלבד, הטלת מיסוי מיוחד על הבנקים, סגירת חמישה משרדי ממשלה, הפרטת נמל אשדוד, תוכנית להתמודדות עם המחסור בכוח האדם במערכת הבריאות ורפורמה בשוק האשראי לעסקים קטנים.

עוד מתוכנן ביסוס תהליך חלוקת דיבידנדים בחברות הממשלתיות; זירוז שיווק יחידות דיור, שיביא להגדלת היצע הדיור ברשויות המקומיות; האצת השירות הדיגיטלי במגזר הציבורי על מנת לייעלו, חיזוק מערך בריאות הנפש ושירותי הטיפול ועוד.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בוועדת הכלכלה בכנסת

16 בספטמבר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בוועדת הכלכלה בכנסת 16 בספטמבר 2024/פלאש 90, יונתן זינדל

הצעה לסגירת משרדי ממשלה לא כוללת שום אזכור בנוגע לאיזה משרדים ייסגרו. יש לזכור כי הממשלה עד כה בחרה שלא לקצץ בכספים הקואליציוניים ובכל פעם שהדבר עלה על הפרק העדיפה לחתוך משירותים הניתנים לאזרחים ולא מכסף פוליטי, אז ספק גדול אם אכן תקצץ בפועל משרדים אשר יפגעו במפלגות החברות הקואליציה.

בטיוטה מוסבר בין היתר כי "לאחר ניתוח מבנה הממשלה, נמצא כ י סדר גודל של כ45%-35%- ממשרד ממשלתי הינו תפקידי מטה. איחוד משרדים יביא לאיחוד המטה וכיוצא מכך יביא לחיסכון תקציבי ניכר או להגדלת השירותים שהממשלה מספקת לאזרחים במסגרת המשאבים הקיימים. כמו כן, ישנו יתרון לגודל בפעילות ממשלתית. כך, הליכי רכש הינם יעילים יותר, כמו גם הליכי גיוס ועוד".

חוק ההסדרים הוא כינוי לאיגוד תיקוני חקיקה שהממשלה מעלה לחקיקה בכנסת מאז 1985. איגוד החוקים עוסק במגוון רחב של נושאים שהממשלה מעוניינת לקדם. חלק מהסעיפים הכלולים בו נועדו להקטין את ההוצאה התקציבית לשנה אליה הוא מתייחס, אך חלקם נועדו לקדם רפורמות שונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully