וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיוסי העובדים בהייטק נעצרו: "ישראל פחות אטרקטיבית"

עודכן לאחרונה: 23.9.2024 / 11:20

דוח רשות החדשנות מראה על האטה בגיוס כוח אדם וירידה של 60% בהשקעות לעומת 2022. נקודת האור היא תחום הסייבר אשר מושך את השוק למעלה

בווידאו: מחאת עובדי הייטק בעד ישראל דמוקרטית ובית משפט עצמאי/יותם רונן

גיוסי כוח האדם בהייטק מאיטים, תמהיל עובדי הענף השתנה, והאטרקטיביות של ישראל למשקיעים נמצאת במגמת ירידה. רשות החדשנות מסכמת שנה למלחמת חרבות ברזל ומעלה מספר סימני קריאה למקבלי ההחלטות.

דו"ח "תמונת מצב ההייטק הישראלי" של הרשות שפורסם היום (ב') ומסכם את מצב הענף מאז ה-7 לאוקטובר, מעלה כי מאז מחצית שנת 2022 סך המועסקים בהייטק כמעט שלא השתנה ועומד על כ-400 אלף איש.

המשמעות היא האטה בגיוסי כוח האדם לענף. הדו"ח מציין כי בשנת 2023 כולה, שהינה השנה האחרונה לאיתור נתוני השוואה במישור הבינלאומי, מספר המועסקים בהייטק הישראלי עלה בכ-2.6%, בעוד בארה"ב ובאירופה שיעורם עלה ב-2.8% ו-5%, בהתאמה.

תקופת המלחמה, עם זאת, לא הייתה הגורם העיקרי שהשפיע על ההאטה. הרשות אף מציינת בדו"ח, כי "החל מהרבעון הרביעי של 2023 ועד סוף מחצית 2024 מספר המועסקים בהייטק עלה בכ-3.8% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. התעסוקה בשאר ענפי המשק בתקופה זו צמחה בכ-11%."

ברשות גם מדגישים כי העלייה האמורה לא נבעה מפעילות החברות הביטחוניות "שהנתונים, לפי שעה, לא מצביעים על עליית תעסוקה" בהם, אלא "לאור ירידה משמעותית בתעסוקה בהייטק ברבעון השלישי של 2023, כך שמספר המועסקים בהייטק בשנה האחרונה ירד."

כלומר עיקר הירידה השנתית בתעסוקת הענף מיוחסת לתקופה בה הביקורת הציבורית על הרפורמה המשפטית הייתה בשיאה, ומאז המלחמה מצב הענף דווקא החל להשתקם.

עובדים צעירים מרוצים במהלך פגישה. ShutterStock
עובדים צעירים מרוצים במהלך פגישה/ShutterStock

בדיקה מעמיקה יותר, עם זאת, מחדדת כי מספר המועסקים בתפקידי מוצר ומטה בענף ההייטק נמצא בירידה רצופה מזה 6 רבעונים רצופים אחרונים, בעוד שיעור עובדי המו"פ נמצא במגמה הפוכה וממשיך לעלות.

שיעור האחרונים עמד על 52% נכון לסוף המחצית הראשונה של השנה לעומת 37% בסוף המחצית הראשונה של 2012. יש המפרשים זאת במעבר חלקים מפעילות מטות החברות לחו"ל, לצד עצירת התפתחות החברות הנמצאות בשלב חייהן הראשוני בשל חוסר יכולת לגייס כספים.

מהנתונים עולה עוד, כי במחצית הראשונה של השנה עמד היקף ההשקעות בענף על כ-4.75 מיליארד דולר, הנמוך בכ-60% מכ-12 מיליארד הדולר שהושקעו בו ב-2022, אך גבוה מההיקף שהושקע בו במחצית השנייה של 2023 אז הושקעו בו כ-3.9 מיליארד דולר.

הרשות אף מציינת, כי בהשוואה בינלאומית עמדו סך גיוסי ההון בישראל מאז ה-7 לאוקטובר על כ-8.8 מיליארד דולר, שהינו "סכום הנמוך רק מסך הגיוסים (ב-Hubs) בסן פרנסיסקו וניו יורק".

הנתון, עם זאת, מטעה, שכן העלייה כוונה לתחום אחד עיקרי - הסייבר, לצד עלייה בהשקעות בתחומי התוכנות הארגוניות והפינטק, בעוד שאר התחומים בענף לא חוו עלייה בהיקף הגיוסים.

נתוני הרשות מעלים כי חברות הסייבר נגסו ב-35% מסך גיוסי ההון מאז ה-7 לאוקטובר, בעוד סך שיעורם הממוצע מסך הגיוסים בענף בעבר עמד על כ-17%-18%.

sheen-shitof

עוד בוואלה

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אסף קובו, הכלכלן הראשי של רשות החדשנות. חנה טייב,
אסף קובו, הכלכלן הראשי של רשות החדשנות/חנה טייב

אסף קובו, הכלכלן הראשי של רשות החדשנות, אמר לוואלה כסף, כי "הנתונים מעידים בעיקר על הקושי הישראלי ביצירת אטרקטיביות בזמן שכסף יתחיל לצאת לשוק ולחפש בית לאחר הורדת הריבית הצפויה בארה"ב, שכנראה תרד גם באירופה.

"מדינת ישראל חייבת להישאר אטרקטיבית עבור המשקיעים, בעיקר לאור עליית פרמיית הסיכון שלנו בעקבות המלחמה והורדות הדירוג (אשראי). אנו פחות אטרקטיביים (למשקיעים) מאשר היינו לפני שנתיים. וצריך להבין שיש כבר מקומות בעולם שמתחילים לצאת מהשליליות של 2022 (בעקבות עליית הריבית) ומתחרים בנו.

"כשמשלבים את הורדות הריבית עם עליית התיאבון של המשקיעים בעולם, אנחנו רוצים להיות מוכנים להעלות את ההייטק המקומי על גל ההון הבא.

"הובלנו מהלך בחוק ההסדרים הנוכחי להעלות את רמת הודאות של מיסוי בינלאומי למשקיעים לצד הכנסת מוסדיים ישראליים להשקעות הון סיכון ישראליות, כדי לייצר סימן ביטחון למשקיעים זרים.

"הקרנות הזרות אמנם לא ברחו מישראל, והקרנות הישראליות המשיכו להשקיע, אבל חשוב להבין שההייטק הישראלי חי על הון זר שחייב לגדול, ועל הממשלה לתת התמיכה ברגולציה ובחקיקה. ההשקעה בהייטק היא הכרחית".

לגבי ההאטה בגיוסי כוח האדם בענף אמר קובו, כי "אם מסתכלים על המספרים מלמעלה, נתוני הגיוס לא שונים מהשנה שלפני כן. לכולנו היו הנחות מוקדמות לגבי מה המלחמה צפויה לעשות, ונראה שלמלחמה אין השפעה מהותית בטווח הזמן שבחנו.

"עם זאת, יש לשים לב כי תמהיל המועסקים השתנה וכי יותר עובדים נכנסו לתפקידי מו"פ ופחות לתפקידים עסקיים ומטה. יכול להיות שחלק מהעניין הוא חברות המעבירות משרות לחו"ל כדי לשמור על פעילות החברה. אך אין דאטה שיתמוך בכך.

קובו התייחס גם להיקף השקעות ההון בענף ואמר, כי "הגיוסים נשארו בשיעור יחסית דומה אבל רואים שהרבה יותר כסף זורם לחברות גדולות, וסכומים קטנים לחברות הקטנות. עם זאת, שליש מהכסף זרם לתחום הסייבר בתקופה הזו ובכך השאיר לכלל התחומים האחרים פחות."

למרות כל זאת, סקר הלמ"ס מיולי האחרון הראה כי המעסיקים בענף אופטימיים יותר מאז ה-7 לאוקטובר בהשוואה למדד האופטימיות שלהם ביולי 2023. מהנתונים בהקשר זה עולה, כי 23% מהמעסיקים בענף צפו שגיוס העובדים בשנה הבאה יהיה גבוה יותר מהשנה הקודמת, לעומת 4% בלבד בתקופה המקבילה אשתקד.

קובו: "לצד כל זאת, אנו מזהים חברות בשלבי Early growth הנמצאות בשלבי גיוס B ו-C הזקוקות לכסף לטובת המשך התפתחותן והענף זקוק לחיזוקים נוספים. אלו נדרשים לטובת המשך התחזקותו, ובתורו הוא יחזק את כלכלת ישראל וביטחונה. לטובת כך יש לחזק גם את הרשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully