וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עוזבים את הארץ? כל מה שצריך לדעת לפני שיוצאים לרילוקיישן

רו"ח אריה רותם

24.9.2024 / 7:19

מסים, קצבאות, תושבות, משכנתא, חשבון בנק ועבודה מרחוק - כל הפינות והבירוקרטיות שאתם צריכים להיות מודעים אליהן לפני הרילוקיישן

בווידאו: טראמפ: מהגרים לא חוקיים מרעילים את הדם של ארצנו/רויטרס

הלמ"ס פרסם השבוע כי בשנת 2023 יותר ישראלים עזבו את הארץ לזמן ממושך, ולא חזרו. רוב היורדים הם גברים, רובם רווקים בגילאי 25-44.

אלה שעזבו ואלה שמתכננים לעשות זאת אולי לא יודעים כי הגירה מישראל לתקופה ארוכה נושאת משמעויות משפטיות וכלכליות בתחומים שונים כמו ביטוח לאומי, מס הכנסה, שירותי קופות חולים, זכויות רפואיות, עבודה מרחוק, אחזקת חשבון בנק והשכרת הדירה שברשותם בישראל.

בנוסף, יש לכך השפעה על מעמד התושבות לצורך חזרה לארץ. תושבות לצורך תשלום ביטוח לאומי היא המפתח להכרה בזכויות ביטוח לאומי. גם אם אדם עוזב את ישראל, אם הוא נחשב תושב ישראל, הוא מחויב להמשיך לשלם ביטוח לאומי.

מי שעוזב את הארץ לפרק זמן משמעותי ולא שומר על קשרים כלכליים וחברתיים עם ישראל, עשוי להפסיק להיות תושב ישראל, ובכך גם תסתיים חובת תשלום דמי ביטוח לאומי ומס בריאות.

מיהו תושב? מבחן "מרכז החיים"

תושב ישראל הוא אדם ש"מרכז חייו" בישראל. המרכז הזה נבחן על פי קריטריונים שונים, כולל מקום מגוריו, עיסוקו, משפחתו, והכנסותיו. מי שמפסיק להיחשב תושב, גם לא יהיה זכאי לזכויות מביטוח לאומי, כגון קצבאות.

אם אדם שחי בחו"ל רוצה לשוב לישראל, הוא יצטרך לחדש את זכאותו לשירותי ביטוח לאומי ולקופת החולים. במקרים מסוימים, יש תקופת המתנה של מספר חודשים או אף חצי שנה עד לקבלת הזכאות מחדש.

חשוב להדגיש כי תושב ישראלי שמתגורר בחו"ל לתקופה ארוכה עלול לאבד את הזכאות לשירותי קופת חולים, כולל ביטוח בריאות ממלכתי. ניתן לבטל תקופת המתנה על ידי תשלומי דמי ביטוח לאומי מיוחדים במהלך השהות בחו"ל.

שדה תעופה נתב"ג. ShutterStock
שדה תעופה נתב"ג/ShutterStock

מס הכנסה על הכנסות מחו"ל

כל עוד היורד מהארץ נחשב לתושב ישראל, הוא מחויב בישראל במס על הכנסותיו מכל רחבי העולם, גם אם הוא שוהה בחו"ל. כדי להפסיק את חבות המס בישראל, יש להוכיח למס הכנסה כי האדם אינו תושב ישראל עוד, על פי מבחן "מרכז החיים" כאמור לעיל.

במקרים מסוימים, בין ישראל למדינה שבה אדם מתגורר עשויה להיות אמנת מס שמסדירה את חלוקת המס על הכנסות בין המדינות. אמנות מס מונעות מיסוי כפול - גם בישראל וגם במדינה הזרה.

תושב חוזר

ישראלים ששהו בחו"ל במשך 6 שנים או יותר נחשבים לתושבים חוזרים ויכולים לקבל הטבות שונות, כמו הקלות במס על הכנסות מחו"ל, הנחות בייבוא אישי, והטבות אחרות ממשרד הקליטה.

מי ששהה בחו"ל לפחות 10 שנים ברציפות יכול להיות זכאי למעמד של "תושב חוזר ותיק" וליהנות מהטבות מס נוספות בעיקר לגבי דיווח ההכנסות והנכסים מחו"ל.

חשבון בנק לישראלים בחו"ל

תושב ישראל שמהגר לחו"ל יכול להמשיך להחזיק בחשבון בנק בישראל ולנהל אותו מרחוק, בתנאי שיש לו גישה דרך שירותים מקוונים, אפליקציות או נציגויות בנקים בחו"ל. חלק מהבנקים עשויים לדרוש עדכון פרטי התושבות של הלקוח במערכת. במקרים מסוימים, ייתכן שהבנק יבקש מסמכים המאשרים את מעמד התושב או המעבר לחו"ל וייתכנו השלכות מיסוי - כגון דיווחי מס בינלאומיים.

בנוסף הבנק מצידו עשוי לדווח לרשויות המס של המדינה שבה האדם מתגורר. רצוי לשקול פתיחת חשבון מט"ח וכדאי גם למנות מיופה כוח בישראל שיטפל בענייני הבנק והמשכנתא בארץ.

תשלומי משכנתא

מי שיש לו משכנתא בישראל נדרש להמשיך לשלם את התשלומים החודשיים גם אם הוא מתגורר בחו"ל. ניתן לשלם את המשכנתא מחשבון בנק ישראלי או דרך העברות בינלאומיות מחשבון בנק במדינה זרה.

יש לקחת בחשבון את שערי המט"ח והעמלות שיכולות להשפיע על סכום התשלום.

מיסוי על הכנסות מנכס מושכר בישראל

אם בזמן שהותכם לחו"ל השכרתם את דירתכם, יש חובת דיווח על הכנסות מדמי השכירות לרשויות המס בישראל ובמדינות מסוימות גם לרשויות המס במדינת התושבות החדשה.

רו"ח אריה רותם, בעל משרד לראיית חשבון וייעוץ מס. אלן צ'פלסקי,
רו"ח אריה רותם, בעל משרד לראיית חשבון וייעוץ מס/אלן צ'פלסקי

עבודה מרחוק כשכיר

חשוב להגיע להסכם ברור עם המעסיק לגבי תנאי העבודה מרחוק, במיוחד אם היא מתבצעת ממדינה זרה.

ההסכם צריך לכלול פרטים כמו שעות עבודה, שכר, וההסדרים לגבי חופשות ותנאי עבודה סוציאליים. ייתכן שהמעסיק יבקש לעדכן את תנאי העבודה בהתאם לחוקי העבודה של המדינה בה העובד מתגורר.

עובד שכיר שממשיך לעבוד עבור מעסיק ישראלי מחויב במס הכנסה בישראל, אם הוא נחשב עדיין תושב ישראל לפי מבחן "מרכז החיים".

אם העובד הופך לתושב של מדינה זרה, ייתכן שהוא יחויב במס באותה מדינה לפי חוקי המדינה והסכמים בינלאומיים בין ישראל למדינה זו (אמנת מס). במקרה של מיסוי כפול, לרוב יופעלו מנגנונים למניעת כפל מס.

עבודה מרחוק כעצמאי

עצמאים שעובדים מרחוק יכולים לספק שירותים ללקוחות בישראל או בחו"ל. עליהם לנהל את העסק בצורה שוטפת תוך שמירה על קשר עם הרשויות, כגון מס הכנסה, מע"מ וביטוח לאומי. כמו שכיר גם עצמאי שנחשב עדיין תושב ישראל, מחויב במס בישראל על הכנסותיו מכל העולם והוא חייב לדווח לרשות המסים על כל הכנסה, גם אם היא מגיעה מחו"ל.

במקביל, אם העצמאי עובד במדינה זרה ונחשב גם לתושב בה, ייתכן שהוא יחויב במס מקומי באותה מדינה.

כמו שכירים, עצמאים מחויבים בתשלום ביטוח לאומי כל עוד הם תושבי ישראל. אם הם מהגרים לחו"ל ואינם נחשבים עוד תושבי ישראל, הם עשויים להיות מחויבים בתשלומי ביטוח לאומי או מס דומה במדינה החדשה.

רגולציות מקומיות: יש לשים לב לרגולציות מקומיות - אם העצמאי מספק שירותים במדינה זרה, ייתכן שיש חוקים מקומיים שיחייבו אותו לרשום את העסק באותה מדינה, לשלם מיסים מקומיים, ולעמוד בתקנות המקומיות הנוגעות לעסקים.

ביטוח לאומי

העובד עדיין מחויב להמשיך לשלם דמי ביטוח לאומי בישראל כל עוד הוא נחשב תושב ישראל. אם הוא מאבד את התושבות הישראלית, ייתכן שהוא יידרש לשלם דמי ביטוח לאומי במדינה בה הוא מתגורר ולעדכן את סטטוס התושבות שלו מול הרשויות בישראל.

כדי לעבוד מחו"ל, או לבצע עבודה מרחוק מחוץ לישראל' חלק מהמדינות דורשות אישורי עבודה או ויזות ייעודיות.

הכותב רו"ח אריה רותם הוא בעל משרד לראיית חשבון וייעוץ מס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully