וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הפסדים של מיליונים": כבר שבוע שלא ניתן להוציא תעודות כשרות

עודכן לאחרונה: 24.9.2024 / 11:02

בשל פקיעת כהונת מועצת הרבנות הראשית לא ניתן להוציא תעודת כשרות למוצרים מיובאים מזה יותר משבוע; היבואנים זועמים: "נגרמים לנו הפסדים עצומים, מוצרים שיובאו במיוחד לחגים לא יגיעו לחנויות בזמן"

בווידאו: התוכנית וואלה פתרנו במהדורה מיוחדים לחגים 2024 בהגשת ליאת רון/צילום: אולפן וואלה

מזה למעלה משבוע לא ניתן להנפיק תעודת כשרות למוצרי מזון מיובאים, והיבואנים מתריעים כי הדבר יעכב הגעת מוצרים שהוזמנו במיוחד לחג ואף גורם להם נזק של מיליונים.

הסיבה לכך היא פקיעת כהונתה של מועצת הרבנות הראשית, ועיכוב בהליך החקיקה להאארכת כהונת הרבנים או לחילופין קיום בחירות לרבנים הראשיים, אשר נקבעו לתאריך 29 לחודש זה.

לפי מכתבו של היועץ המשפטי של הרבנות, עו"ד הראל גולדברג, שנשלח ב-15/9, "החל ממחר לא ניתן להמשיך ולממש את מכלול הסמכויות המופעלות באמצעות הדרגים המקצועיים ברבנות, בכלל זאת הנפקת החל ממחר לא ניתן יהיה להנפיק תעודת הכשר למוצרי מזון מיובא ולבשר מיובא".

המשמעות היא שמאז ה-16/9 לא מונפקות תעודות כשרות למוצרי מזון מיובאים ואף לבשר, והמוצרים נתקעים בשרשרת האספקה בלי יכולת לספק אותם לחנויות.

כך למשל אושר בחודש שעבר יבוא של מכסת דבש על מנת שלא תחסר בשולחנות החג, אך אין אפשרות אמיתית לספק את המוצר כי יבואנים שהביאו דבש לארץ לא יכולים להוציא לו תעודת כשרות ולשווק אותו בפועל.

תעודת כשרות. ShutterStock
תעודת כשרות/ShutterStock

היבואנים, אשר מצאו את עצמם עם מלאי שחלקו בעל חיי מדף מוגבלים, מתריעים על נזקים של מיליוני שקלים לצד חשש לפגיעה באספקה. "אי הנפקת תעודות הכשר פוגעת אנושות ובאופן בלתי הפיך ביבואנים רבים אשר נדרשים לשירותי מחלקת היבוא באופן שוטף. נוכח המצב, יבואנים לא מעטים נאלצים לאחסן סחורה בשווי רב במחסנים, מבלי יכולת לשווק את הסחורה בהיעדר תעודת כשרות", נכתב בפנייתה של גילית רובינשטיין, מנכ"לית איגוד לשכות המסחר, למנכ"ל הרבנות יהודה כהן.

לדבריה, "יבואני המזון לא יכולים להשלים עם מצב זה. הדבר גורם להם להפסדי מכירה עצומים בהיקף של מיליוני שקלים, כתוצאה מקיצור ואף איבוד טוטאלי של חיי מדף, כמו גם אובדן של לקוחות בשל אי יכולת לספק סחורה בזמן, מלבד העובדה שיש בכך גם משמעויות משפטיות בשל הפרת הסכמים והתחייבויות".

על תקופת החגים בעלת המאפייניים הייחודיים היא אומר כי "תקופה זו מהווה עונה קריטית עבור יבואני המזון והקמעונאים. מוצרים שיובאו במיוחד עבור תקופה זו כמו דבש, מגווני עוגות ועוגיות חגיגיות ועוד, עלולים שלא לצאת לשוק בזמן, דבר שעלול להסב נזקים כלכליים כבדים.

"בשעה שמדברים על יוקר המחייה, נושא שהינו בעל חשיבות מרבית לממשלת ישראל, נזקים והפסדים אלה של היבואנים לא ישרתו את מטרת הממשלה במאבק ביוקר המחייה ועלולים גם לפגוע במגוון המוצרים הצפויים להיות משווקים בישראל".

היבואנים מבקשים מהרבנות למצוא פתרון אשר יאפשר המשך הוצאת תעודות כשרות: "שיווק ומכירת מוצרים המוצגים ככשרים ללא אישור הרבנות הראשית מהווים עבירה מכוח חוק איסור הונאה בכשרות, אבקשך למצוא פתרון מיידי שיאפשר את שיווק מוצרי המזון - בין אם באמצעות מתן אישור גורף לתקופה זו ובין אם בדרכים אחרות".

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
גילית רובינשטיין, מנכ"לית איגוד לשכות המסחר. אביגיל פיפרינו באר,
רובינשטיין. "eיצור ואף איבוד טוטאלי של חיי מדף, כמו גם אובדן של לקוחות בשל אי יכולת לספק סחורה בזמן"/אביגיל פיפרינו באר

ברבנות מודעים לבעיה והסבירו כי בהתאם להנחיית היועץ המשפטי לרבנות, עם פקיעת כהונת המועצה הנוכחית, עובדי הרבנות אינם רשאים להנפיק תעודות כשרות. עוד הוסיפו כי הם פועלים בכל המישורים האפשריים למציאת פתרונות עבור היבואנים. נכון לעכשיו, ההצעה להארכת כהונת הרבנים והמועצה מיועדת לדיון בקריאה שנייה ושלישית בכנסת ביום חמישי הקרוב, מה שעשוי לפתור את הסוגיה, אך אין ודאות שההצבעה אכן תתקיים ושהנושא ייפתר עד אז.

בינתיים מזון מיובא שמגיע לישראל לא מקבל תעודת כשרות על כל המשתמע מכך, הן לשוק והן לצרכנים.

גורם בענף אמר כי "גם בשבוע שעבר הבטיחו ברבנות שזה ייפתר והנה אנחנו עדיין מחכים לאישורים. החגים מגיעים שבוע הבא ולהם יש זמן".

יש לזכור את לוחות הזמנים - שבוע הבא חל ראש השנה שנחשב יחד עם פסח לשני החגים המרכזיים לארוחות חגיגיות שמצריכות קניית מזון רב. גם אם השנה יש להניח כי בשל המצב הביטחוני רבים יחגגו את ראש השנה באופן צנוע יחסית, עדיין מדובר בחג שיוביל לקניות רבות וצורך באספקת מוצרים שיעלו על שולחן החג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully