וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

75% ממנהלי קרנות ההון סיכון בישראל לא צופים גיוס הון לפני 2005

צורי דאר

31.3.2003 / 11:30

על פי סקר ה-VC Indicator: כ-92% צופים כי האקלים הכלכלי יישאר כפי שהוא ואף יחמיר; 70% מעריכים כי היקף ההשקעות ב-Homeland Security יגדל בחצי השנה הקרובה

רק 25% ממנהלי קרנות ההון סיכון הישראליות צופים כי יגייסו כספים לקרנות המשך או קרנות חדשות במהלך 2003-2004. 59% צופיםכי הגיוס הבא שלהם יהיה בשנת 2005 ו-16% צופים כי הגיוס הבא שלהם לא יהיה לפני 2006. כך עולה מסקר VC Indicator לרבעון הראשון של שנת 2003, שפירסמה היום קבוצת ההיי-טק של חברת הייעוץ דלויט-טוש בריטמן-אלמגור.

לעומת התעשייה המקומית, 39% מהמשיבים בעמק הסיליקון צופים כי יגייסו הון כבר ב-2003-2004. עם זאת, 35% מהמשיבים שם צופים כי גיוסם הבא יהיה קטן יותר מהסיבוב האחרון, ורק 5% צופים כי יגדילו את היקף ההון שיגייסו.

צפי זה מדגיש את הקושי אשר תעשיית ההון סיכון תעמוד בפניו המהלך השנה הבאה, לאור ההערכות בשוק, כי במהלך שנת 2004 יאזל רוב הכסף בתעשיית ההון סיכון הישראלית.

על פי הסקר, 92% ממנהלי הקרנות הישראלים צופים כי האקלים הכלכלי יישאר כפי שהוא ואף יחמיר (45%). לעומתם, 24% ממנהלי ההשקעות בקרנות האמריקאיות צופים כי האקלים הכלכלי ישתפר ורק 9% צופים החמרה.

לדברי רו"ח אילן בירנפלד, ראש קבוצת ההיי-טק בדלויט-טוש בריטמן-אלמגור, ישנה עדיין דרך ארוכה לפני שהתעשייה תגיע ליציבות שתתבטא בגיוס כספים חדשים ממשקיעים בארץ ובחו"ל ובמימושי השקעות על בסיס קבוע. התנאי ליצירת היציבות הוא התפוגגות אי הוודאות העוטפת את המשק המקומי והגלובלי, גם במישור הפוליטי וגם במישור הכלכלי.

עוד מציין בירנפלד כי השוק הישראלי מגיב לשינויים בשוק האמריקאי שמגלה סימני התאוששות, באיחור מסוים, ולכן שינוי בהלך הרוח הישראלי יבוא לידי ביטוי רק בטווח של עוד כחצי שנה עד שנה וכאשר ייפתחו מקורות מימון לקרנות עצמן.

על פי הסקרים ברבעונים הקודמים, מנהלי קרנות ההון סיכון סבורים כי על הממשלה לעודד השקעה של הגופים המוסדיים בקרנות ההון סיכון בארץ, וזאת במיוחד על רקע מחסור במקורות מימון זרים. לפי ההערכות הרווחות כיום, הגופים המוסדיים בישראל משקיעים כ-0.1% מההון המנוהל על ידם בקרנות הון סיכון, לעומת הגופים המוסדיים בארה"ב אשר משקיעים בין 7% ל-12% מהונם בתעשיית ההון סיכון. פער זה נובע מתרבות השקעה שמרנית יותר בקרב הגופים המוסדיים הישראלים ומקשיים רגולטוריים, אלטרנטיבות השקעה מועדפות וחשיפה מועטה לתעשיית ההון סיכון.

בתשובה לשאלה אילו צעדים יש לנקוט על מנת לגשר בין הקרנות לגופים המוסדיים, השיבו 14% ממנהלי ההשקעות בקרנות כי יש ליצור תקן לחישוב שיעור תשואה פנימי (IRR) לקרנות, 41% השיבו כי יש לקיים מפגשים קבועים בין נציגי הקרנות והגופים המוסדיים ו-45% השיבו שיש לספק לגופים המוסדיים מידע השוואתי לגבי פעילות הגופים המוסדיים בחו"ל.

למרות הקשיים הקיימים והצפויים, 66% מהמשיבים הישראלים (לעומת 75% בארה"ב) השיבו שזהו זמן טוב לעסוק בהון סיכון. לדברי בירנפלד, כיום המצב מאפשר בדיקה מעמיקה של ההזדמנויות מבלי לקבל החלטות תחת לחץ זמן. התוצאה היא עלייה משמעותית באיכות ההשקעות. מעבר לכך, אומר בירנפלד, ערך ההשקעה עולה כיוון שלאחר ביצוע ההשקעה, נדרשים מנהלי ההשקעות בקרנות לרתום את יכולותיהם וכישוריהם לטובת חברות הפורטפוליו שלהן בניהול היומיומי יותר מאשר בעבר - וזוהי זירה למקצוענים בלבד.

70% השיבו כי היקף ההשקעות בתחום טכנולוגיות הביטחון (Homeland Security) צפוי לגדול בחצי השנה הקרובה. תחומים טכנולוגיים נוספים שייהנו מגידול בהשקעות הם המכשור הרפואי וביוטכנולוגיה (47% ו-35%, בהתאמה). אולם, הנתון המעניין ביותר הוא ש-42% מהמשיבים צופים גידול בהיקף ההשקעות שבתחומים שאינם טכנולוגיים טהורים.

בדומה לרבעון הקודם, רוב מנהלי הקרנות צופים, כי עיקר השקעתם בחברות תהיה בסיבובים המוקדמים: בשלב הסיד - 28%, בסיבוב הראשון - 34%. 38% ציינו כי רוב השקעותיהם בחצי שנה הקרובה יהיו בחברות שנמצאות בסיבוב שני.

לדברי 67% מהמשיבים הישראלים, המדד החשוב ביותר שיוביל לגידול בהשקעות של הקרנות הינו התאוששות של השווקים הפיננסיים. לעומת זאת, מרבית האמריקאים (54%) סבורים כי המדד החשוב ביותר שיוביל אותם להגברת קצב ההשקעות הוא גידול בהוצאות IT של ארגונים. זאת, לעומת 26% בלבד מהישראלים שסבורים כך.

ממצאים נוספים מהסקר: 67% ממנהלי ההשקעות צופים גידול בפעילות של קרנות שניוניות; 38% מהמשיבים צופים גידול בהיקפי המיזוגים בין הקרנות ו-58% צופים גידול בהעברת חברות פורטפוליו לחברות ניהול אחרות.

VC Indicator הינו סקר ציפיות לששת החודשים הבאים, המתקיים מדי רבעון ונערך זו הפעם השישית ברציפות. תוצאותיו מייצגות תשובותיהם של שותפים ומנהלי השקעות ב-49 קרנות הון סיכון, המהוות כ-90% מהשוק. יש לציין, כי התשובות לסקר נאספו לפני פרוץ המלחמה בעיראק ולפני פרסום הגזירות/ההחלטות הכלכליות החדשות. את ההשפעות של אירועים אלה לא ניתן לנבא או להעריך בשלב זה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully