וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל: לראשונה בתולדות המדינה - ירידה בשכר הנומינלי - ירד ב-2002 ב-0.4%

עינב בן יהודה

31.3.2003 / 12:00

במגזר העסקי נרשמה ירידה של 1%, ובשירותים הציבוריים נרשמה עלייה של 1.2%; השכר הריאלי במשק ירד ב-2002 ב-5.7%



השכר הנומינלי למשרת שכיר ירד ב-2002 ב-0.4%, לאחר עלייה של 2.7% ב-2001, כך עולה מנתוני בנק ישראל המתפרסמים היום. בבנק ישראל מציינים כי השכר הנומינלי מעולם לא רשם ירידה, מאז החלו במעקב בתחילת שנות ה-60.



ירידת השכר הנומינלי נובעת מעלייה של 1.2% בשירותים הציבוריים (עובדי המגזר הציבורי ועובדים במגזר העסקי המספקים שירותים ציבוריים באופיים כגון בריאות, סעד וחינוך), וירידה של 1% במגזר העסקי. עוד עולה מהדו"ח כי במהלך 2002 נבלמה מגמת הירידה בשכר הנומינלי ולקראת סופה חלה עלייה מועטה. בבנק ישראל מסבירים הירידה מהמנעות מעסיקים, כתוצאה מהעמקת המיתון, מהעלאות שכר ופגיעה בתנאי העסקה.



מהנתונים עולה כי השכר הריאלי ירד ב-5.7%, שיעור שלא נרשם מתחילת שנות ה-80 (מורכב מירידה של 4.2% בשירותים הציבוריים וירידה של 6.3% במגזר העיסקי). ירידה זו מוסברת על ידי בנק ישראל כתוצאה מהמיתון, שיעור האינפלציה הגבוה, היעדר הסכם תוספת יוקר עד סוף השנה, כמו גם הקפאת שכר המינימום.



נתונים עגומים נוספים המתפרסמים בדו"ח בנק ישראל מזכירים כי שיעור האבטלה עלה ב-2002 עלייה חדה, ועמד על ממוצע של 10.3%, לעומת ממוצע של 9.4% ב-2001, זהו שיעור האבטלה הגבוה ביותר מאז אמצע שנות ה-50, להוציא את השנים 1991-1992 - שנות העלייה הגדולה ממדינות חבר העמים.



מבנק ישראל נמסר כי בשל הגידול התעסוקה בשירותים הציבוריים, הרבה מעבר לגידולו של כוח העבודה האזרחי, וירידת שיעור ההשתתפות בכח העבודה ב-0.2%, נמנעה עלייה נוספת בשיעור של 0.8% בשיעור האבטלה. עוד עולה מהנתונים כי הירידה בשיעור ההשתתפות בקרב גברים, התגברה ב-2002 ועמדה על 0.5%. בקרב הנשים נרשמה עלייה מתונה של 1.7% לאחר עליות גדולות בשנים קודמות. בבנק ישראל מציינים כי התפתחויות אלה מעידות על ייאוש מחיפוש עבודה.



כמו כן, נרשמה ב-2002 ירידה של 1.1% במספר המועסקים במגזר העסקי תוך עלייה קלה במספר שעות העבודה למועסק. תשומת העבודה במגזר העיסקי עלתה ב-1.1% לעומת ירידה של 1% ב-2001. התעסוקה בשירותים הציבוריים התרחבה ב-2002 ב-3.1%, ותשומת העבודה עלתה ב-4.4%, לעומת 3.2% ב-2001. עליות בולטת נרשמו בתעסוקה במנהל הציבורי בעיקר ברשויות המקומיות (9.6%) ובמינהל הציבורי של המדינה. כמו כן, מספר המועסקים בשירותי החינוך גדל ב-2.9%.



התעסוקה בענפים עתירי עבודה לא מיומנת פחתה בשיעורים מתונים יחסית, מלבד בתעשייה. התעסוקה בענפים עתירי כח אדם משכיל ומיומן (תעשיות מתקדמות ושירותי מיחשוב) הצטמצמה באופן ניכר. מספר המועסקים הלא ישראלים ירד ב-7%, עיקר הירידה נרשמה בקרב תעסוקת עובדי שטחים, כאשר מספרם של העובדים הזרים נותר יציב.



בבנק ישראל מציינים כי הרעת תנאי חוק ביטוח אבטלה בתקופה של אבטלה גואה ללא שימוש באמצעים פעילים בשוק העבודה דוגמת הכשרה מקצועית, סבסוד שכר, שיפור תפקודו של שירות התעסוקה והקטנת מימדי התעסוקה של עובדים זרים, כמעט לא תגביר את התעסוקה והיא עלולה לפגוע קשה באוכלוסיות חלשות המתקשות בלאו הכי למצוא עבודה. לטענת בנק ישראל, בהיעדר מערכות תומכות מספקות לאבחון מעמיק של צרכי הנתמכים ולסיוע בשילובם בעבודה בתקופה זו, יש חשש שהעוני בקרב מקבלי הקצבאות יעמיק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully