וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גזירות חדשות: איך ניתן לצמצם הפגיעה בפנסיה ובקרנות ההשתלמות?

רועי הרטמן

29.9.2024 / 7:10

מס על קרנות השתלמות ועל הפנסיה לצד הקפאת מדרגות מס יקטינו את החסכונות שלנו ואת הכסף שנקבל בפרישה, אם ייצאו לפועל. איך אפשר להתכונן ומה לעשות כדי להקטין את הנזק?

סמוטריץ' תוקף את נגיד בנק ישראל אמיר ירון/מעריב

לאחרונה פורסמו חלק מהגזירות הצפויות להיכלל כנראה בחוק ההסדרים לשנת 2025 וביניהן הכוונה להטיל מס על הפנסיה ועל בעלי קרנות השתלמות נזילות החל מהשנה השביעית, במטרה למלא את קופת המדינה הריקה.

בין הצעדים שמשרד האוצר שוקל ליישם ניתן למצוא מיסוי חדש על קרנות השתלמות, קיצוץ בהטבות המס על קצבאות הפנסיה והקפאת מדרגות מס הכנסה. שינויים אלו צפויים להקטין את היקף החיסכון נטו של הציבור ולהעמיק את הצורך בחיסכון נוסף והגדלת יחס התחלופה - אותו מדד קריטי המשקף את רמת החיים אחרי הפרישה ביחס לשכר לפני הפרישה.

השינויים שעל הפרק - מה צריך לדעת?

על פי הטיוטה התקנות החדשות המיועדות להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2025, הרווחים והריבית הנצברים בקרנות ההשתלמות לאחר שהן הופכות לנזילות יחויבו במס. משמעות הדבר היא שאותם רווחים שעד כה היו פטורים ממס, יתחילו להיכנס תחת מיסוי, מה שיפחית את התשואה נטו.

בנוסף, הפטור ממס על קצבה מזכה, שהיה אמור לעלות ל-67%, יישאר ברמה של 52%, מה שיפגע בהכנסות העתידיות של הפנסיונרים. צעדים אלו, יחד עם הקפאת מדרגות מס ההכנסה למשך שלוש שנים (2025-2027), עלולים להוביל לשחיקה בהכנסות הציבור לאחר הפרישה.

מטרת השינויים אם אכן ייכנסו לתוקף היא להקטין את הגירעון בתקציב המדינה ולהגדיל את הכנסות המדינה, אך השפעתם הישירה על ציבור החוסכים עלולה להיות משמעותית, במיוחד במציאות כלכלית שבה ייתכנו עליות מחירים מתמשכות.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בוועדת הכלכלה בכנסת

16 בספטמבר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
שר האוצר. שורה של צעדים נשקלים/פלאש 90, יונתן זינדל

מה עושים עם הפנסיה וקרן ההשתלמות?

כמובן שאין להיכנס לפאניקה ולמשוך את כספי הפנסיה לפני הזמן כי זה כרוך בתשלום מס בשיעור של 35%, הרבה יותר ממה שהמדינה עשויה לקבוע במסגרת חוק ההסדרים, אם וכאשר גזירה זו תתממש.

אין סיבה ולא מומלץ למשוך כבר עכשיו קרן השתלמות נזילה הפטורה ממס ולהשקיע את הכספים בתוכניות חיסכון או השקעה החייבים במס.

שינויים בקרן ההשתלמות, אם ייכנסו לתוקף, יפגעו בכיסם של החוסכים ובפרט של אלו המתקרבים לגיל הפרישה, ויהפכו את נושא הפטור ממס לרלוונטי וקריטי יותר מאי פעם.

לדוגמא, בהשקעה של 300,000 ש"ח עם תשואה של 10%, החוסך ירוויח 30,000 שקל. אם רווח זה היה פטור ממס, כל הסכום היה נשאר בידי החוסך. אך תחת המיסוי החדש של 25% על רווחי הון, החוסך יצטרך לשלם 7,500 שקל מס על הרווח, כך שהתשואה נטו שלו תרד ל-22,500 שקל בלבד.

יחד עם זאת, חשוב לציין שגם אם זה יקרה, קרן השתלמות תישאר מוצר מועדף ואטרקטיבי לחיסכון והשקעה לטווח ארוך גם אם יוסר הפטור ממס רווח הון, שהיום עומד על 25%, בזכות יתרונות אחרים כמו אפקט ריבית דה ריבית, הטבות מס בהפקדה, עלויות, וגמישות במעבר בין מסלולים וגופים פיננסיים ללא אירוע מס.

אישה צעירה עם קופת חיסכון בצורת חזיר. ShutterStock
איך אפשר להגדיל את החיסכון?/ShutterStock

חיסכון נוסף - איך אפשר להתכונן?

במצב החדש אם אכן יתממש, הסתמכות על קרן הפנסיה לבדה עלולה שלא להספיק. הקטנת ההטבות הפנסיוניות תוביל לפגיעה משמעותית בקצבת הפרישה שקרנות הפנסיה מספקות. לכן, חיסכון נוסף הוא הכרחי כדי לשמור על רמת חיים יציבה לאחר הפרישה.

חיסכון נוסף מעבר לקרן הפנסיה יכול להתבצע בכמה דרכים. אחת הדרכים היא להגדיל את ההפקדות העצמיות לקרן הפנסיה מעבר למינימום החוקי. אופציה נוספת היא השקעה במכשירי חיסכון אלטרנטיביים, כמו קופות גמל להשקעה, תיקי השקעות פרטיים, או פוליסות חיסכון. מכשירים אלו מציעים לעיתים תנאים גמישים ואטרקטיביים יותר מבחינת נזילות ותשואות.

כדי להתאים את האסטרטגיה הנכונה חשוב להתייעץ עם סוכן פיננסי מנוסה שמבין את השינויים הרגולטוריים ולהתאים את תוכנית החיסכון למציאות החדשה.

מה זה יחס התחלופה ולמה הוא חשוב

יחס התחלופה הוא מדד מרכזי שקובע את רמת החיים לאחר הפרישה והוא מייצג את הפער בין ההכנסה הפנסיונית לבין השכר לפני הפרישה. הגדלת יחס זה היא קריטית להבטחת רמת חיים נאותה, והשינויים הצפויים עלולים לפגוע ביחס זה עבור חוסכים רבים.

מדובר במדד מרכזי שקובע את רמת החיים לאחר הפרישה והוא מייצג את הפער בין ההכנסה הפנסיונית לבין השכר לפני הפרישה.

לדוגמה, אדם שהרוויח 20,000 שקל בחודש לפני הפרישה, ויחס התחלופה הצפוי שלו עומד על 60%, הפנסיה החודשית שלו תהיה 12,000 שקל. במקרה הזה, הלקוח יצטרך לתכנן את ההוצאות העתידיות שלו על פי 12,000 שקל לחודש, מה שיכול להוביל להבדלים משמעותיים באורח החיים לעומת התקופה בה הרוויח 20,000 שקל.

הגדלת יחס זה היא קריטית להבטחת רמת חיים נאותה, והשינויים הצפויים עלולים לפגוע ביחס זה עבור חוסכים רבים.

כדי להבטיח רמת חיים נאותה, יש לפעול באחריות כלכלית ולנקוט צעדים להגדלת ההון הפנסיוני.
חיסכון נוסף והשקעות במכשירים פיננסיים, כגון קופות גמל, נכסים מניבים או תוכניות השקעה ארוכות טווח, יכולים לספק תוספת הכנסה חשובה לאחר הפרישה. השקעות אלו יקטינו את התלות בקרנות הפנסיה וישפרו את רמת החיים גם לאחר הפחתת הטבות המס.

רועי הרטמן. אורי נמליך,
רועי הרטמן/אורי נמליך

ולסיכום

השינויים על פי הטיוטה של חוק ההסדרים שטרם אושרה כוללים מיסוי על קרנות השתלמות, קיצוץ בהטבות המס על פנסיה והקפאת מדרגות מס, עשויים להציב אתגרים משמעותיים לציבור החוסכים בישראל.

כדי להיערך כראוי לשינויים אלו, אם וכאשר ייכנסו לתוקף - חשוב להדגיש את החשיבות של חיסכון נוסף והגדלת יחס התחלופה. שילוב של תכנון פיננסי חכם, חיסכון נוסף והשקעות במכשירים גמישים, בליווי ייעוץ מקצועי, יסייע לך לשמור על רמת חיים נאותה גם בתקופה שלאחר הפרישה.

הכותב רועי הרטמן הוא סוכן פיננסי ופנסיוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully