וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודי'ס הורידה את הדירוג האשראי בשתי דרגות: "כלכלת ישראל תיחלש"

עודכן לאחרונה: 28.9.2024 / 0:00

החברה הורידה את הדירוג באופן דרמטי בשתי דרגות בפעם אחת וכן תחזית שלילית: "כלכלת ישראל תיחלש כתוצאה מהסכסוך הצבאי באופן מתמשך, מעבר לציפיות שהיו קודם לכן. הממשלה לא גיבשה אסטרטגית יציאה מהעימות הצבאי"; האוצר: "החלטה מוגזמת ולא מוצדקת"

קויק: נתניהו המריא לעצרת האו"ם בניו יורק/לע"מ

חברת דירוג האשראי מודי'ס הודיעה כי היא הורידה את דירוג האשראי של ישראל בפעם השנייה מאז תחילת המלחמה.

החברה הורידה את הדירוג באופן דרמטי בשתי דרגות בפעם אחת, מ-A2 ל-Baa1, עם תחזית שלילית.

לפי הודעת החברה "המניע המרכזי להורדת הדירוג הוא השקפת החברה כי הסיכון הגיאופוליטי התגבר באופן משמעותי, לרמה גבוהה מאוד, עם השלכות שליליות מהותיות על כושר החזר האשראי של מדינת
ישראל, הן בטווח הקצר והן בטווח בארוך. עוצמת הסכסוך בין מדינת ישראל לחיזבאללה עלתה
באופן משמעותי בימים האחרונים. בהקשר של היעד המוצהר של מדינת ישראל להחזיר את
התושבים המפונים בחזרה לצפון הארץ. השגת מטרה זו עשויה להיות כרוכה בסכסוך אינטנסיבי
עוד יותר. במקביל, הסיכויים להפסקת אש בעזה התפוגגו והסיכונים הפוליטיים הפנימיים עלו לצד
סיכונים גיאופוליטיים".

עוד מציינת החברה כי "בטווח הארוך, החברה צופה שכלכלת ישראל תיחלש כתוצאה מהסכסוך הצבאי באופן מתמשך, מעבר לציפיות שהיו קודם לכן. עם סיכונים ביטחוניים מוגברים, החברה כבר לא צופה התאוששות כלכלית מהירה וחזקה כפי שהיה לאחר סכסוכים קודמים. משכך, לדעת החברה, התאוששות כלכלית מאוחרת ואיטית יותר, בשילוב עם מערכה צבאית ממושכת יותר, ישפיעו בצורה מתמשכת יותר על המצב הפיסקלי, וידחקו עוד יותר את הסיכוי לייצוב של יחס החוב לתוצר ביחס לתחזיות הקודמות של החברה. ההסלמה המשמעותית בסיכון הגיאופוליטי מצביעה גם על ירידה באיכות המוסדות והממשל של ישראל, אשר לא היו אפקטיביים בצורה מלאה במניעת פעולות הפוגעות
במדדי האשראי של המדינה.

"השארת התחזית השלילית משקפת את עמדת החברה כי הסיכונים השליליים נמשכים גם ברמת דירוג 1Baa. הסלמה חמורה של הסכסוך עם חיזבאללה עשויה להיות עקבית עם דירוג נמוך בצורה ניכרת, בפרט אם ה חוזק הכלכלי והפיסקלי של ישראל ייחלש עוד יותר. הסיכון להסלמה רחבה יותר בסכסוך עם איראן נותר בעינו, למרות שהוא ממשיך להיות נמוך. אי הוודאות לגבי ביטחונה של ישראל ותחזיות הצמיחה לטווח ארוך הינם גבוהים בהרבה מהמקובל ברמת דירוג Baa, כאשר סיכונים ארוכי טווח למגזר ההייטק המתאפיין במוביליות גובהה רלוונטיים במיוחד. להתפתחויות שליליות כאלה עלולות להיות השלכות פוטנציאליות חמורות על המצב הפיסקלי, ועשויות לסמן שחיקה נוספת באיכות המוסדית".

מודי'ס היתה הראשונה להוריד את הדירוג של ישראל בפברואר האחרון, ושתי החברות הנוספות הלכו בעקבותיה.

Moody's Corporation. Dariusz Gryczka, ShutterStock
Moody's Corporation/ShutterStock, Dariusz Gryczka

החברה מציינת עוד כי לישראל "חשיפה משמעותית לסיכונים חברתיים, המשקפת את ההשפעה השלילית מאוד של העימות על הערכת החברה של המצב הבריאותי והביטחון במדינה. פתרון בר קיימא לעימות לא נראה באופק והביטחון של הציבור בישראל פחות מבוסס ממה שהחברה הניחה לפני מתקפת חמאס. בפני ישראל ניצבים גם אתגרים ארוכי טווח הנוגעים לשינויים דמוגרפיים ופערים במיומנויות, עם הבדלים משמעותיים בין קבוצות האוכלוסייה השונות במדינה בכל הקשור לשיעורי ההשתתפות בשוק העבודה, הכנסה, מיומנויות ופריון, המביאים כולם למתיחות חברתית מוגברת".

מודי'ס מודיעה גם כי "שינתה את ציון הממשל של ישראל מרמה של -1G לרמה של -2G כדי לשקף את
ההתדרדרות בחוסנם של המוסדות ובמשילות. הממשלה לא גיבשה אסטרטגית יציאה מהעימות הצבאי שתסייע בהחזרת רמה מסוימת של ודאות וביטחון, עליה נשענים המשק וההשקעות העסקיות. בעוד שהחברה האזרחית ומערכת המשפט הוכיחו את עצמם באופן יחסי כחוזקות במבנה המוסדי של ישראל, כעת החברה סבורה שיכולתן לספק איזונים ובלמים נחלשה ביחס להערכתה עד כה. המסגרת המאקרו כלכלית והמוניטרית של המדינה יציבה ומאפשרת התערבות במדיניות כאשר הדבר נדרש".

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן

החשב הכללי: "החלטה מוגזמת ובלתי מוצדקת"

החשב הכללי, יהלי רוטנברג, מסר כי "החלטת חברת דירוג האשראי מוד'יס היא מוגזמת ובלתי מוצדקת. עוצמת פעולת הדירוג שננקטה לא מתיישבת עם הנתונים הפיסקליים והמאקרו-כלכליים של המשק הישראלי. ברור כי המלחמה בחזיתות השונות גובה מחירים מהמשק הישראלי, אך אין הצדקה להחלטת חברת הדירוג.

"במקביל, יש לנקוט בצעדים נחושים ומהירים לאישור תקציב מדינה לשנת 2025. התקציב חייב להוביל לבנייה מחדש של הרזרבות הפיסקליות, באמצעות שמירה על גירעון מרבי בשיעור של עד 4% מהתוצר וחזרה לתוואי ירידה ביחס החוב לתוצר. תקציב המדינה חייב לעודד מנועי צמיחה, השקעה בתשתיות, התייחסות לצרכים חברתיים ומענה לדרישות הביטחון של ישראל.

"ערב ראש השנה תשפ"ה אנו מציינים שנה לאירועים הקשים של 7 באוקטובר בגינם יצאה מדינת ישראל למלחמת חרבות ברזל. ישראל נמצאת בלחימה עזה בדרום לבנון במטרה להחזיר את השקט ואת תושבי הצפון לבתיהם. במקביל, המאמצים להשבת חטופינו נמשכים והלוואי ונראה אותם בבית במהרה. הכלכלה הישראלית חזקה, מגוונת, בעלת שווקים פיננסים עמוקים ונזילים. נדע להתמודד בהצלחה עם ההשלכות הכלכליות של המלחמה להחזרת הביטחון למדינה".

רו״ח יהלי רוטנברג מונה לחשב הכללי במשרד האוצר. גלעד ארצי, אתר רשמי
רו״ח יהלי רוטנברג מונה לחשב הכללי במשרד האוצר/אתר רשמי, גלעד ארצי

בתקופה האחרונה נפגשו כלכלני החברה עם בכירים באוצר ובשוק הישראלי ושמעו מהם על המצב. בכך הפכה החברה לראשונה מבין חברות הדירוג לזו שהורידה את הדירוג בפעם השנייה.

בחודש שעבר התריעה מודי'ס כי עימות צבאי כולל של ישראל עם חיזבאללה או איראן עלול להוביל ל"השלכות אשראי משמעותיות" על מחזיקי החוב של מדינת ישראל.

בהתייחסות למתקפת המנע הישראלית על חיזבאללה בתחילת השבוע, כתבו במודי'ס כי "חילופי האש בין ישראל לחיזבאללה משמעותם הסלמה, למרות שהמחיר הכלכלי נותר מוגבל ונכלל בתרחיש הבסיס שלנו".

לצד זאת בסוכנות הדירוג סייגו את הדברים: "אנחנו ממשיכים להניח כי המתח המתמשך לא יוביל לעימות צבאי כולל בין הצדדים או יתפשטו למעורבות של איראן", נכתב בהודעה, "מה שיגביל את ההשפעה השלילית המיידית על האשראי באזור". כלומר, כל עוד במודי'ס ממשיכים להחזיק בסברה שהמתיחות לא תסלים - ייתכן כי השפעה בטווח הקצר על דירוג האשראי תישאר מתונה.

מודי'ס היתה הראשונה מבין שלוש חברות דירוג האשראי שהורידה את הדירוג של ישראל בפברואר האחרון, תוך שהשאירה את תחזית הדירוג על שלילית. במאי אישררה החברה את הדירוג הקיים ואת התחזית השלילית - כאשר ההערכות הן כי יש סיכוי גבוה להמשך ירידה של הדירוג והחשש הוא שהחברות יפחיתו בסבירות גבוהה את הדירוג הישראלי פעם נוספת בחודשים הקרובים..

מדובר היה בפעם הראשונה שדירוג האשראי של ישראל ירד, מאז נכנסה למדידות החברות הבינלאומיות בשנת 1998, גם בעת מלחמות או תקופת האינתיפאדה השנייה. חודשיים לאחר מכן, לאחר המתקפה האיראנית, הורידה גם סוכנות S&P את הדירוג מ-AA מינוס ל-A פלוס.

באוגוסט הצטרפה גם סוכנות דירוג האשראי פיץ' למודי'ס ו-S&P, והורידה לראשונה את דירוג האשראי של ישראל. למעשה אגרות החוב של שמנפיקה ישראל כבר נסחרות בשווקים לפי דירוג נמוך עוד יותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully