וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרעה רשמית לארקיע בגין הפקעת מחירים: "הקנס יכול להגיע לעשרות מיליונים"

30.9.2024 / 10:42

הרשות להגנת הצרכן הוציאה אתמול מכתב התרעה לארקיע בגין הקפצת מחירים בעת המלחמה: "העלאה ניכרת וחריגה שמעלה חשש לניצול לרעה. ככל והטיסות לא יחזרו למחירן המקובל, ניאלץ לעשות שימוש בכלים המוקנים מכוח החוק"

נוסעים עומדים באמצע טיסת ארקיע בערב יום הזכרון, 12.5.24/צילום: דוברות ארקיע

לקרוא ולקבל סחרחורת ועצבים: 3,322 שקלים, יתכבד לשלם מי שירצה לטוס עם ארקיע מאתונה לישראל מחר. ב-7 באוקטובר מורידה החברה את המחיר "בחדות" ל-2,893 שקלים בלבד, וב-26 לחודש הוא יזנק שוב ל-3,074 שקלים לאדם.

המלחמה, ביטולי הטיסות של חברות תעופה רבות, וההמלצה של רשות התעופה האירופית שלא לטוס לישראל עד סוף אוקטובר, הם יופי של תירוצים להשתוללות המחירים חסרת הרסן הזאת. אבל מתברר שלא רק הצרכנים כועסים. גם הרשות להגנת הצרכן שמה את ארקיע על הכוונת.

אתמול שלח קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מכתב חריף למנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ', בו הוא מזהיר אותו מהעלאת מחירים ניכרת וחריגה בזמן מלחמה.

במכתב שהגיע לידי וואלה, מצוין כי "מבדיקה שערכה הרשות עולה כי בתקופה האחרונה, וביתר שאת, בימים האחרונים, חברת ארקיע העלתה מחירים באופן חריג וניכר מהמחיר המקובל של אותן הטיסות".

זריהן מונה כי "כך למשל, טיסה מאתונה לישראל בתאריך 1.10.24 עולה באתר החברה 899$! טיסה בתאריך 7.10.24 עולה 783$, וטיסה בתאריך 26.10.24 עולה 832$. הכל מחיר לאדם בלבד".

מטוס ארקיע. באדיבות ארקיע,
מטוס ארקיע. אלפי שקלים לכרטיס בודד לאתונה/באדיבות ארקיע

במכתב מוסבר הרקע החוקי לאכיפה שתופעל על החברה: "בדברי ההסבר לחוק הגנת הצרכן צוין, 'במצבי חירום, ובהם המצב הביטחוני המיוחד השורר במדינה מאז ה-7 באוקטובר 2023, עשויה להידרש התערבות רגולטורית כדי למנוע ניצול לרעה של המצב להעלאת מחירים של מוצרים או שירותים במידה ניכרת וחריגה ביחס למחיר המקובל, ולהבטיח שמוצרים ושירותים חיוניים ישארו זמינים לכל האוכלוסיה גם בתקופת מצב החירום'".

זריהן מתריע בפני ברלוביץ' שאם מחירי הטיסות ימשיכו להיות גבוהים ולא יחזרו למחירם המקובל, הוא ייאלץ לפעול בכלים העומדים לרשותו מכוח התיקון לחוק: "אין צורך להרחיב היריעה באשר למצב החירום בו אנו מצויים ולחיוניות לפיה ישראלים רבים נדרשים לשירותי טיסה לישראל או ממנה וזאת ערב חגי תשרי. העלאת מחירים כה ניכרת וחריגה בתקופה זו, מעלה את החשש לניצול לרעה לכאורה של המצב. אשר על כן, ככל ומחירי הטיסות ימשיכו להיות ברמה המתוארת לעיל ולא יחזרו למחירם המקובל, איאלץ לפעול ולעשות שימוש בכלים המוקנים מכוח החוק לתיקון המצב".

האזהרה החמורה מגיעה אחרי הפרסום לפיו שר הכלכלה, ניר ברקת, שוקל להפעיל נגד ארקיע סעיף העוסק בהפקעת מחירים ובוחן אם חברות התעופה הישראליות ניצלו את ביטולי הטיסות וגרמו להעלאה מופרזת של מחירים.

sheen-shitof

עוד בוואלה

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנ

בשיתוף אאורה נדל"ן
שדה תעופה נתב"ג. ShutterStock
"אין צורך להרחיב היריעה באשר למצב החירום בו אנו מצויים ולחיוניות לפיה ישראלים רבים נדרשים לשירותי טיסה לישראל או ממנה"/ShutterStock
בסוף מאי 2018, הטילה הרשות קנס של 10 מיליון שקלים על חברת "לירף" שעקצה קשישים

ואולם מכיוון שהפעלת הסעיף עשויה לקחת זמן רב, שכן מדובר בהליך מסובך יחסית, הורה ברקת לזריהן לטפל בחברות התעופה באמצעות התיקון לחוק הגנת הצרכן שעבר בתחילת יולי בכנסת בקריאה שלישית. אלא שגם העבודה על התיקון לא הושלמה עדיין.

גורם המעורה בפרטים אומר לוואלה, "כדי להפעיל את החוק צריכים משרד האוצר, הרשות להגנת הצרכן ומשרד הכלכלה לגבש רשימת מוצרים ושירותים שייכנסו אליו, כמו מוצרי מזון, מים, גנרטורים, בטריות וטיסות. מכיוון שמדובר בסוג של פיקוח מחירים, הדברים נשקלים לעומק. נכון לכרגע, הרשימה הזאת עומדת לפני חתימה ותיכנס לתוקף בקרוב.

"המסר שמעביר הממונה על הגנת הצרכן לארקיע, ובהמשך גם לישראייר, הוא שהן נמצאות תחת זכוכית מגדלת. יש לציין, שאלעל עושה מאמץ ניכר לגביית תשלום מופחת מהנוסעים. אם אכן תימצא חריגה קיצונית במחיר, זה ייחשב כהפעלת השפעה בלתי הוגנת, שיכולה לגרור אחריה קנס או הליך משפטי, כשעדיין לא נקבע המנגנון המדויק לתחשיב ההפרה. בכל מקרה, הקנס על גביית מחיר מופרז במצב מלחמה, שיכול להינתן גם בדיעבד, יכול להגיע לעשרות מיליונים".

כאן המקום לציין, שלרשות להגנת הצרכן יש סמכות להטיל קנס גבוה על מי שמפר את חוק הגנת הצרכן. בסוף מאי 2018, הטילה הרשות קנס של 10 מיליון שקלים על חברת "לירף" שעקצה קשישים ומכרה להם מוצרים שלא בידיעתם.

גם בת שבע מכלוף, שקנתה מאגרי מידע, התקשרה למבוגרים וחייבה אותם באלפי שקלים, שילמה קנס של 8.3 מיליון שקלים ובספטמבר 2022 קנסה הרשות את חברת באדג'ט ב-5.5 מיליון שקלים, על הצגה ופרסום כלי רכב כרכבי ליסינג, כשבפועל היו רכבי השכרה.

תגובת ארקיע לדברים טרם נמסרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully