וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ירי לכיוון "כריש"? "אם יעזו לגרום נזק לאסדת גז לא יהיה חשמל בביירות"

עודכן לאחרונה: 30.9.2024 / 17:02

אסדת כריש, שאליה כוון כנראה הכטב"מ שיורט הבוקר, היא השלישית בגודלה בישראל: "מספקת 50% מתצרוכת הגז של המדינה"; מה ההשלכות של פגיעה? "בלבנון יודעים שפגיעה ב'כריש' תביא לשינוי באופי פעולות ישראל"

כטב"מ מתפוצץ בשמי צפון הארץ/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

הבוקר יירט צה"ל כטב"ם שחדר מלבנון למים הכלכליים של מדינת ישראל בצפון, וכוון לפי הערכות לאסדת הגז כריש. דובר צה"ל מסר שספינת חיל הים היא זו שיירטה, אחת מאלה שמאבטחות בים את האסדה השלישית בגודלה, אחרי תמר ולוויתן, שבעצם אינה אסדה כמוהן, אלא מעין אוניה, המכונה "אסדה צפה". במהלך התקיפה, כמו מתחילת המלחמה, "כריש" ממשיכה כל העת להפיק גז.

אסדת כריש הוקמה בשנת 2019 והחלה לפעול באוקטובר 2022 כאשר מפעילתה הבלעדית היא חברת האנרגיה הבריטית - יוונית "אנרג'יאן". היא ממוקמת כ-90 קילומטרים מהחוף, בשטחה הכלכלי הבלעדי של ישראל, זאת לאחר שנתיים של משא שהתנהל על הסכם הגבול הימי בין ישראל ללבנון בשנת 2022, במהלכו ויתרה ישראל על חלק ממאגר צידון, שהתברר, בדיעבד, כמאגר יבש.

אורכה של הספינה שעליה ממוקם ציוד שאיבת הגז הוא 227 מטרים, רוחבה 50 מטר, גובהה 120 מטר ומשקלה 70 אלף טונות. הגז הטבעי שמפיקה האסדה נשאב מבארות בעומק של 1,700 מטר מתחת לפני הים ובעומק תת קרקעי של שלושה עד ארבעה ק"מ. מפרוץ המלחמה ולמרות האיומים, תפוקת הגז בכריש גדלה, מאחר שאסדת תמר נסגרה זמנית מחשש שתותקף מכיוון רצועת עזה. כאן לא לוקחים סיכונים ונערכים גם לתרחישי קיצון, וההיערכות הזו הוכיחה את עצמה עד כה.

כדי להקל לוגיסטית על אבטחתה, הוקמה "כריש" בקירבה יחסית לבסיס חיל הים, מכיוון שכבר עם הקמתה היה ברור שתהווה מטרה לירי חיזבאללה. כדי להגביר את האבטחה, שכרה המדינה את שירותיה של "אלביט מערכות" לתפירת "חליפת מגן טכנולוגית", במכרז שעלותו 15 מיליון דולר, וכוללת מגוון גדול של סנסורים הכוללים מערכות אלקטרו אופטיות, מכ"מים, סונרים, מרכז שליטה ובקרה, וחיישנים יעודיים על סירות התערבות מהירות.

כל זה כדי לגלות איומים מעל ומתחת לפני המים ויאפשר לצוותים האזרחיים והצבאיים להגיב בזמן אפס.

מבצוע ספינות טילים מסוג ׳סער 6׳ ומשימת הגנת המים. דובר צה"ל
ביולי האחרון היו שתי תקיפות כטב"מים ששוגרו לעבר כריש, שתיהן יורטו על ידי ספינות חיל הים/דובר צה"ל

גורמים המעורים בפרטים אומרים לוואלה, שאם חיזבאללה יצליח לפגוע בכריש, פוטנציאל הנזק בכלכלה ובמשק יהיה גדול, למרות שלווייתן ותמר ערוכות לגבות אותו בכל רגע. "כריש מספק 50% מתצרוכת הגז של מדינת ישראל ומכוון כולו למשק המקומי. החשש הוא שנטרול 'כריש' עלול להבי לעליה במחיר הגז".

זאת לא הפעם הראשונה שהאסדה מותקפת. עוד לפני חתימת ההסכם עם לבנון שהוזכר קודם, יירט צה"ל שלושה כטב"מים ששוגרו אליה, אחד מהם באמצעות מטוס קרב. בדצמבר 2023, יורט כטב"ם נוסף, שהמיליציות הפרו-איראניות טענו ששגרו לעבר כריש, וביולי האחרון היו שתי תקיפות של כטב"מים ששוגרו לעברה בהפרש של יומיים, ושתיהן יורטו על ידי ספינות חיל הים, באמצעות מערכת "כיפה ימית", המקבילה של "כיפת ברזל".

"בלבנון יודעים", אומר הגורם, "שפגיעה בכריש תביא לשינוי באופי הפעולות של ישראל. עד היום, ישראל נמנעה, לפי דרישת האמריקאים, לפגוע בתשתיות אזרחיות בלבנון. אם הם יעזו לגרום נזק לאסדת גז, לא יהיה חשמל בביירות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully