וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: המלחמה הגבירה את ההתנדבות בישראל ושינתה את דפוסיה

30.9.2024 / 16:41

28% מהנשאלים החלו להתנדב לראשונה בעקבות המלחמה • 39% מהמתנדבים שהתנדבו בעבר, הגבירו את פעילותם ההתנדבותית. למעלה מ-85% מהנשאלים הרגישו שהם מועילים לאוכלוסייה עמה התנדבו והתחזקו מכך

תמונה באדיבות כושי ישראל מנהל פרדסים קיבוץ מפלסים. יחצ,
תמונה באדיבות כושי ישראל מנהל פרדסים קיבוץ מפלסים/יחצ

סקר חדש שנערך על ידי עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, המחברת בין מתנדבים לעמותות וארגונים הזקוקים למתנדבים, חושף תמונה מקיפה של השינויים בדפוסי ההתנדבות בישראל בעקבות אירועי ה-7 באוקטובר. הסקר, שכלל מעל ל600 משיבים, מגלה כי המלחמה הובילה לעלייה בהיקף ההתנדבות ולשינוי בתחומים, בהם מבקשים להתנדב.

אחד הממצאים המשמעותיים הוא שכ-28% מהנשאלים החלו להתנדב לראשונה בעקבות המלחמה. מתוך אלה שכבר התנדבו לפני המלחמה, 39% הגבירו את פעילותם ההתנדבותית באופן מתמשך, ו-18% נוספים התנדבו באופן חד פעמי.

"הסקר מראה את הנכונות הגבוהה של החברה האזרחית בישראל להתגייס בעת משבר, אומר רפי אלול, יו"ר עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון, ומוסיף כי "אנו רואים כיצד אזרחים מכל שכבות החברה מתנדבים לסייע, מה שמחזק את החוסן הקהילתי ויוצר רשת תמיכה חברתית חיונית. ראינו כיצד ההתנדבות בחמ"לים מקומיים וחיזוק הקשרים בין חברי וחברות הקהילה תרמו משמעותית לחוסן המקומי וגם בסקר - למעלה מ-85% מהנשאלים הרגישו שהם מועילים לאוכלוסייה עמה הם התנדבו, וכשני שליש הרגישו שההתנדבות חיזקה את הקשר שלהם עם קהילתם ואת חוסנם האישי".

הסקר מגלה גם שינוי בתחומי ההתנדבות. בעוד שלפני המלחמה התחומים הפופולריים ביותר היו סיוע לקשישים וניצולי שואה (24%) ונוער בסיכון (15%), לאחר ה-7 באוקטובר התווספו תחומים חדשים. 30% מהמשיבים דיווחו על התנדבות בהכנת ואריזת מזון, 21% סייעו לכוחות הביטחון, ואחוז זהה תמך במפונים. מעניין לציין כי 96% מהמשיבים הצהירו כי ימשיכו להתנדב גם בעתיד, מה שמעיד על השפעה ארוכת טווח של המלחמה על תרבות ההתנדבות בישראל.

עידו לוטן, מנכ"ל עמותת רוח טובה מקבוצת אריסון מוסיף: "אנחנו רואים שההתנדבות אינה רק תגובה זמנית למשבר, אלא חלק מתפיסה רחבה יותר. אנשים מבינים את הכוח שיש להתנדבות בחיזוק הקהילה שלהם ובתמיכה באוכלוסיות מוחלשות. בסביבה הקרובה".

הסקר בחן גם את המניעים להתנדבות. 67% מהמשיבים ציינו כי ההתנדבות "עושה להם טוב", 54% רוצים לתרום לחברה האזרחית, ו-39% רוצים להרגיש חלק מהמאמץ הלאומי. באשר לתפקידן של עמותות וארגוני התנדבות, 56% רואים בהם מענה הכרחי לצרכים מגוונים של אוכלוסיות שונות, 52% רואים בהם מקור לחיבור וחיזוק הלכידות החברתית, ו-44% רואים בהם גורם מרכזי המשלים את פעילות הממשלה והרשויות. לוטן מסכם כי "הסקר מציג תמונה מעודדת של חברה אזרחית מעורבת, שמגלה נכונות גבוהה להתנדב ולתרום. האתגר העומד בפני ארגוני ההתנדבות הוא לשמר את המומנטום הזה גם לאחר שהמשבר יחלוף, ולהמשיך לרתום את האנרגיה החיובית הזו לטובת חיזוק הקהילות המקומיות בטווח הארוך".

להתנדבויות באתר רוח טובה מקבוצת אריסון.

  • עוד באותו נושא:
  • התנדבות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully