וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי 18 שנה זוכו מרבית הנאשמים בפרשת פרויקט הבנייה בבזל גם בפרשיות הנלוות

אמיר הלמר

31.3.2003 / 19:45

סך כל הקנסות שהוטלו על המורשעים 106 אלף שקל; השופטים: "לא נפריז אם נאמר שתיק שהחל בתרועה רמה הסתיים בכמעט קול דממה דקה"



לאחר כ-18 שנה מאז התרחשות האירועים שבגינם הגישה המדינה כתבי אישום כנגד 16 נאשמים בולטים שהיו מעורבים בבניית ומכירת דירות בפרויקט הבנייה היוקרטי ברחוב בזל בתל אביב, הגיע המשפט בעניינם לסיומו כאשר ביהמ"ש המחוזי בתל אביב זיכה חלק מהנאשמים גם ב-6 הסוגיות האחרונות שנותרו על הפרק. זאת, לאחר שאותם נאשמים כבר זוכו בבית המשפט המחוזי מעבירות הליבה שיוחסו להם.



ראשית הפרשה בשנת 1995 עת המדינה החליטה להגיש כתבי אישום כנגד יצחק שני, יוסף דיאמנט, עו"ד שמואל ברזל, עו"ד חיים שטריקס, אפרים גלעד, זאב סוקולובסקי וחברות הקשורות לעסקה, קבוצת ברנוביץ' - האחים אריה ומרדכי ברנוביץ' - וחברות שבשליטת בני המשפחה בגין אירועים שהתרחשו עשור קודם כן.



התביעה טענה בעיקר כי הנאשמים עשו הסכמים כוזבים במחצית שנות ה-80 כדי להערים על שלטונות המס, וכי העלימו את שוויה האמיתי של התמורה שקיבלו היזמים מקבוצת ברנוביץ' - 11 דירות ו-4 פנטהאוזים במתחם בזל שבתל אביב.



המשפט בפני השופטת עדנה בקשטיין בבית משפט השלום התארך כשנתיים וחצי, ובספטמבר 98' היא הרשיעה את הנאשמים וגזרה עליהם קנסות בהיקף כולל של מאות אלפי שקלים. בנוסף נגזרו על כמה מהנאשמים עונשי מאסר לריצוי על תנאי.



אלא שפסק הדין לא החזיק מעמד בערעור שהוגש על ידי הנאשמים, וביהמ"ש המחוזי, בהרכב השופטים דבורה ברלינר, זאב המר ונורית אחיטוב, הפך את ההחלטה על פיה וזיכה את הנאשמים מרוב העבירות שיוחסו להם. זאת, למעט 6 סוגיות משניות אותן החזירו חברי ההרכב לשופטת בקשטיין כדי שתקבע בהן קביעות עובדתיות.



על החלטת הזיכוי הזו עירערו הן המזוכים והן המדינה לביהמ"ש העליון. ערעורה של המדינה על הזיכוי וערעורם של המזוכים על השארת 6 הסוגיות תלויות עדיין נדחתו, אלא שהעליון החליט כי השלמת פסק הדין תיעשה על ידי ביהמ"ש המחוזי ולא על ידי בימ"ש השלום.



כאמור, היום הושלם פסק הדין. בסוגיית ניפוח ההוצאות בהיקף של 513 אלף דולר עבור הוצאות שונות או שירותים שבפועל, קבע ביהמ"ש כי הרשעתו של יצחק שני תישאר בעינה אך שאר הנאשמים זיכה ביהמ"ש מעבירה זו.



בסוגיית השמטת הכנסות בהיקף של למעלה ממיליון דולר, החליטו השופטים לזכות את כל המערערים אך הרשיעו את שני בעבירה של רישום כוזב. שני וברנוביץ הורשעו גם בעבירות של אי דיווח למס שבח בסוגיית המכר החוזר של דירות בפרויקט, וברנוביץ הורשע גם באי דיווח למס שבח בנוגע להעברת דירה לבנו. ברנוביץ הורשע עוד ב-4 עבירות של הצהרות כוזבות על חוק מס שבח בנושא העברת דירות לצדדים שלישיים. משאר העבירות זוכו כל הנאשמים.



עם סיום הקראת פסק הדין הודיעו השופטים לפרקליטות ולנאשמים כי עליהם לסכם בע"פ כבר עתה את טיעוניהם לעניין העונש. השופטים ציינו כי מאחר שמדובר בעבירות טכניות ושוליות אין צורך למשוך את המשך המשפט וניתן לסיימו כבר עתה, בייחוד כאשר ההרכב מצוי בשנת שבתון ויקשה עליו להתכנס שוב לצורך העניין.



השופטים לחצו על נציגת הפרקליטות, עו"ד דינה רדלמן, לעשות זאת וכך היה. רדלמן לא היססה, ולמרות הזיכוי ואמירות השופטים כי המדובר בעבירות זניחות, היא ביקשה כי ביהמ"ש יטיל על הנאשמים שהורשעו עבודות שירות. עורכי הדין, מנגד, ביקשו שיוטלו על המורשעים שנותרו סכומים סמליים בלבד, כאשר עו"ד עופר צור ביקש כי על מרשו, זאב סוקולובסקי, יוטל עונש של שקל אחד שייגבה בהליך אזרחי.



השופטים נענו לבקשת הסניגורים וקבעו: "לא נפריז אם נאמר שתיק שהחל בתרועה רמה הסתיים בכמעט קול דממה דקה". השופטים קבעו כי הענישה צריכה לשקף נתון זה.



לפיכך, הטילו השופטים על יצחק שני וחברת ברקי פטה המפריס, שיוצגו על ידי עו"ד ליפא מאיר, קנס של 50 אלף שקל כל אחד. על יוסף דיאמנט, שיוצג ע"י עו"ד גיורא אדרת, הוטלו 10,000 שקל. על אריה ברנוביץ, שיוצג ע"י עו"ד אדרת ואילן סופר, הוטל קנס של 30 אלף שקל. על אפרים גלעד וזאב סוקולובסקי הוטל קנס של 5,000 שקל.



השופטים סיימו את גזר הדין באמירה כי "אנו יכולים רק לקוות שבכך תמה הסאגה של פרשת פרויקט בזל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully