וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרבה יותר מסתם תיירות: דווקא עכשיו מגיעים לישראל

אבנר לש, טור אורח

6.10.2024 / 10:56

משלחות רבות מגיעות ליישובי העוטף, הזדמנות מצוינת ליצור הסברה, להעניק להם את תחושת הביטחון ולשים עוד דגש על העשייה האזרחית, ההתנדבות והעזרה לזולת

הרצוג בעוטף עזה: "עלינו לעשות הכל כדי לשמר את ההתיישבות"/אתר רשמי- רועי אברהם דוברות בית הנשיא

גם בימים טרופים אלו, למרות הירידה הברורה בתיירות הנכנסת, ישראל עדיין נחשבת כיעד ביקור אטרקטיבי וחשוב. אז כיצד בניגוד לדעות הרווחות, כן ניתן לאפשר למבקרים מחו"ל להגיע לארץ בתקופה מאתגרת זו ומהי החשיבות והמשמעות שבדבר?

מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, אנחנו ב'החוויה הישראלית' - חברת בת של הסוכנות היהודית, הגענו לתובנה כי הדרך הנכונה מבחינתנו להמשיך ולפעול מול הקבוצות והמבקרים, היא אינה להתכחש ולהסתיר את המציאות הקיימת. הפתרון מבחינתנו הפוך - להציב זאת כעובדה קיימת, ובאמצעותה לצייר את הפסיפס של העם היהודי ברחבי העולם בעת הנוכחית.

בהתאם לזאת, אנו רואים חשיבות רבה בהגעתן של משלחות בין היתר ליישובי העוטף, מתוך אמונה בכוחה וחשיבותה של ההסברה ברחבי העולם. מניסיוננו אנחנו יודעים להתנהל בשגרה ובחירום להענקת ביטחון ובטיחות לכל משתתף תחת אחריותנו, מרגע הגעתו ועד עזיבתו את ישראל - בהתחשב שעברנו לאורך 66 שנות קיום ארגוננו לא מעט תקופות של מלחמות, מבצעים, קורונה ועוד. משלחות רבות הגיעו בעיקר בתחילת המלחמה לשטח וחזו במו עיניהן במראות הקשים. חבריהן פגשו מפונים, משפחות חטופים וחללים, ראשי ערים ויישובים, התוודעו לעשייה האזרחית הענפה בתחום ההתנדבות והעזרה לזולת, פגשו גם תושבים ביישובים דרוזים ובדואים ודנו ובחנו יחד באפשרויות למאבק באנטישמיות.

באמצעות האופן בו התאמנו את פעילותנו למלחמה עם אותן משלחות, הצלחנו לחזק ענפים אחרים הפועלים למען עשייה והסברה ישראלית. זו תרומתנו בימים של מצב כלכלי מאתגר מצד אחד, ולהנעת כלכלת התיירות בישראל מהצד השני.

אבנר לש, מנכ"ל החוויה הישראלית. סיון פרג',
אבנר לש, מנכ"ל החוויה הישראלית/סיון פרג'

בין השאר אירחנו קבוצות דיפלומטיות ורשמיות מובילות של ראשי הארגונים היהודיים בעולם, אך גם קהלי יעד משמעותיים שאינם יהודים וביניהם הקונסיסטואר וארגון הקריף הצרפתיים, משלחות תורמים מובילות ברחבי תבל, עשרות משלחות של מחנכים מכל העולם ועוד, כמו גם סטודנטים זרים ואפילו מבוגרים - שמגיעים לפה ללמוד על נושאים שונים כדוגמת חדשנות, גיאופוליטיקה ועוד. בשיא חודשי הלחימה, הבאנו לכאן אלפי משתתפים לחוויה משמעותית וחשובה, אך לא פחות חשוב גם מהנה.
כדי לחזק את הפעילות בחודשי המלחמה הראשונים, קידמנו יותר ביקורים של קבוצות מבוגרים, בדגש על קבוצות שהתעניינו בהתנדבות וסולידריות. גם קיימנו פעילות באירופה עבר משלחות שחששו מהגעה לארץ בעת הזו. כארגון בעל שיקול כלכלי, אמנם הקפדנו יותר על הוצאותינו בימים של חוסר וודאות, אך כדי לקיים פעילות מקיפה ונכונה בחרנו לשלם את מחיר שחיקת הרווחיות. כמו כן, פעלנו לשימור מלא של עובדינו כלקח מימי הקורונה וכהכנה ליום שאחרי המלחמה.

עם זאת, היעד של התיירות החינוכית הוא בעיקר מול צעירים יהודי התפוצות, לרוב בני 18 עד 30. הם מגיעים למסלולים קצרים וארוכים ויוצאים מכאן עם כלים וידע לגבי התמודדות עם אנטישמיות, קרבה וזיקה לעם היהודי וחיזוק הקשר שבין הצדדים. בהתחשב שמדובר בתכניות לצעירים המעודדות עליה, חלקם אף בוחרים לעשות זאת מיד בתום המסע ואף מקימים פה משפחות.

בנוסף, אנחנו שמים את הפן ההתנדבותי בראש מעייננו ומקיימים תכניות שונות כאלו באורך 5 ימים עד חודש, המהווים גשר חינוכי חשוב בין המדינה למאות קהילות יהודיות ועשרות אלפים מבנותיהן ובניהם. משלחות של צעירים מגיעות לתקופת התנדבות בתחומי עשייה מגוונים כדוגמת קטיף, אריזת מזון, עזרה ראשונה, הסברה ועוד, בשיתוף פעולה עם גופים חזקים כגון מסע, תגלית, אונוורד, מד"א וכדומה. המטרה לאפשר למתנדבים מכל רחבי העולם המקדישים מעצמם ומזמנם, להעמיק את היכרותם עם ישראל ולחוות חוויה ייחודית ומשנה חיים שמותירה רושם עמוק בתוכם, תוך רכישת הכשרות שחלקן לא יסולאו בפז להמשך חייהם.

במיוחד כעת, כל קבוצה שבניגוד לכל הציפיות המוקדמות מגיעה לארץ דווקא עכשיו בעיצומה של מלחמה, מחממת את הלב וממלאת אותנו בהתרגשות כאילו היו הראשונים. הם נחשפים לצדדיה היפים של החברה הישראלית ולתרבותה העשירה. חלקם מתרגמים זאת בפועל לעשייה התנדבותית, לרבות בפריפריה ומול קשת קהילות מגוונת. הדבר מעיד על מסירותם וחיבורם העמוק למדינה וסולידריות עם תושביה, ולרצונם לתרום ולקחת חלק בתמיכה אקטיבית עם ישראל בשעה מאתגרת זו. נדרשת עבודה קשה כדי לבנות עצמנו מחדש, למטרת מילוי החור שנפער בחברה הישראלית בעקבות טרגדיית ה-7.10 - ולקהילות התפוצות תפקיד חשוב בכך. אין שיעור טוב בערכי הציונות מלהתוודע אליהם ולפועלם.

אבנר לש הוא מנכ"ל 'החוויה הישראלית' - חברת בת תיירותית של הסוכנות היהודית והמובילה בישראל בטיולי קבוצות חינוכיות

  • עוד באותו נושא:
  • עוטף עזה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully