וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך: "אני מפחד לחיות במדינה"

4.10.2024 / 7:43

המפכ"ל לשעבר בראיון חריף על המצב: "קצינים מספרים לי על דברים איומים שמתרחשים במשטרה, התחלחלתי כששמו של בן גביר עלה". המפכ"ל החדש? "זה מינוי מוזר"; במשפט נתניהו יצפה כמו כל אזרח: "העדות תהיה לרעתו, הוא לא יודע להעיד טוב ואפשר היה לראות את זה בוועדת מירון"

המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך בהפגנת התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה/מחאת התנועה לאיכות השלטון בכיכר הבימה

רוני אלשיך הוא אזרח מודאג במלוא מובן הדאגה. מודאג מאוד. מאז פרש מתפקיד מפכ"ל המשטרה תפקיד שבו כיהן מדצמבר 2015 ועד 2018 הוא עסוק בעיקר בעשייה ציבורית מתחת לרדאר. בנוסף הוא מנצל את ניסיונו הרב ב-27 שנות כהונתו בשב"כ כפעיל שטח ועד תפקיד כסגן ראש הארגון כדי לסייע בגיבוש מסקנות בנוגע לאירועי ה-7 לאוקטובר והמחדל שבו לקה הארגון.

הוא בן 61 ואב ל-7 ילדים ומבחינתו הדבר החשוב ביותר הוא עתיד המדינה למען ילדיו ונכדיו. הדבר הזכור ביותר מבחינתו הן חקירות נתניהו שהביאו לתיקי אלפים ולהגשת כתבי אישום כנגד ראש הממשלה.

אלשיך שרד אותם ימים והוא כאן כדי לפרוק ערב ראש השנה את הבטן המלאה מחוויותיו ותובנותיו מהמתרחש במדינה בימים אלה. בראיון לכאן רשת ב' מלפני כשבועיים סיכם אלשייך את המצב במילים הנוקבות הבאות:

"אני לא ישן בלילה מהמצב הביטחוני-אסטרטגי שלנו החל מה-8 באוקטובר. אבוי לנו אם נאבד את הממלכתיות של מערכת הביטחון. אני מוטרד מהמצב של המשטרה אבל אינני מופתע. כששמו של בן גביר עלה התחלחלתי. ליבי עם השוטרים".

רוני אלשיך המפכ"ל לשעבר בכנס "חדשנות ויזמות בקרימינולוגיה בעת שגרה וחירום". יניב ביטון, אתר רשמי
אלשיך. "כששמו של בן גביר עלה התחלחלתי. ליבי עם השוטרים"/אתר רשמי, יניב ביטון
"ברגע שהמשטרה מאבדת את עצמאותה, נגמר האמון בה. רואים שפתאום יש זירות שלא מגיעים בהן לפעילות. מרגישים שיש עבירות שלא מטפלים בהן או אירועים שבהם, להבדיל, דווקא שמים משקל יתר"

בוא נתחיל בנושאי כלכלה. בדו"ח הורדת דירוג האשראי של מודי'ס הושמעה בין השאר ביקורת חריפה על פגיעה במעמד מערכת המשפט והתנהלות שר המשפטי. האם גם לדעתך קיימת סכנה לדמוקרטיה?
"אני באמת חושב שההפיכה המשטרית שזאת אחת הסכנות הגדולות לדמוקרטיה. המבנה המשטרי שלנו הוא מאוד מוזר. אין באמת רשות מחוקקת אפקטיבית כי היא נשלטת בפועל על ידי הרשות המבצעת.

"כששר המשפטים יריב לוין כבר מבין שלא יוכל למנות נשיא לעליון הוא בא ומנסה לדרוס את המערכת. הוא מנסה ללכלך על השופטים. על כך בגין מתהפך בקברו. אחרי הכל כולם צריכים להיות כפופים לחוק ולמשטרה.

"גם לי יש טענות לשופטים ויש לי אין ספור ביקורת על מערכת המשפט אבל אסור לשפוך את התינוק עם המים. אני מפחד לחיות במדינה כזאת. קציני משטרה מספרים לי דברים איומים וזה מאוד מטריד אותי".

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה
"רואים את התמונות מההפגנות וזה משניא את המשטרה על הציבור. משטרה ללא אמון הציבור היא לא רלוונטית"

לדברי אלשיך, "כשרואים את החבטות בפרקליטות ובמשטרה ואני רואה מה שמתרחש ברשתות החברתיות אז אחריתה מי ישורנה. בסיטואציה הנוכחית היה צריך ללכת לבחירות כי אף אחד לא חשב שלשם זה יגיע. בימים אלה בחסות המלחמה מחדשים את ההתקפה כנגד המערכת והמשטרה נפגעת.

"רואים את התמונות מההפגנות זה משניא את המשטרה על הציבור. משטרה ללא אמון הציבור היא לא רלוונטית. למה שאני כאזרח אתנדב המשטרה אם אני מרגיש שהיא לא שלי. למה שאתלונן על במשטרה שאני לא מאמין בה".

אלשיך אומר כי "אני מפחד לחיות במדינה כזאת. קציני משטרה מספרים לי דברים איומים. זה מאוד מטריד אותי כשרואים את החבטות בפרקליטות ובמשטרה, ואני רואה מה שמתרחש ברשתות החברתיות. בחסות המלחמה מחדשים את ההתקפה כנגד המערכת, והמשטרה נפגעת. ברגע שהמשטרה מאבדת את עצמאותה, נגמר האמון בה. רואים שפתאום יש זירות שלא מגיעים בהן לפעילות. מרגישים שיש עבירות שלא מטפלים בהן או אירועים שבהם, להבדיל, דווקא שמים משקל יתר. זאת עלולה להפוך למשטרה פוליטית".

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב דני לוי בטקס הענקת דרגות ומינויים לקציני משטרה  . 23 בספטמבר 2024. דוברות משטרת ישראל
"תפקיד המפכ״ל הוא לבנות חומה בצורה בינו לבין השר. זה קריטי. אני מאוד מקווה שהוא ישכיל לעשות זאת אחרת לא תישאר לו משטרה"/דוברות משטרת ישראל

כשהוא נשאל על המפכ"ל החדש דני לוי הוא אומר כי "זה מינוי מאוד מוזר. כמו שהיית מצפה שלא ימונה רמטכ"ל אחרי 11 חודש כאלוף כך אי אפשר למנות מפכ"ל חסר ניסיון למשטרה", אומר אלשיך. "דיברתי באחרונה עם המפכ"ל לוי והוא הבטיח לי שאכן הוא יוכל למלא את תפקידו אבל ימים יגידו".

על המעורבות של בן גביר וטשטוש הגבולות בין הדרג הפוליטי למקצועי הוא אומר כי "השר יוצא לפשיטה עם משטרה למרות שאין לו סמכות להיכנס לבית, זאת שערורייה. תפקיד המפכ"ל הוא לבנות חומה בצורה בינו לבין השר. זה תפקיד קריטי. אני מאוד מקווה שהמפכ"ל ישכיל לעשות זאת אחרת לא תישאר לו משטרה.

"ברגע שהמדיניות נקבעת על ידי השר המשטרה אינה עצמאית ואינה ניטרלית. אני מקווה מאוד שכמות השוטרים בעלי עמוד השדרה תהיה גדולה יותר מהשוטרים והקצינים שמתיישרים עם הקו החדש. אם המפכ"ל לא ייצא חוצץ נגד מדיניות השר הוא לא יוכל להגן על המשטרה".

האם הערכת שביבי ימנה את בן גביר כשר לביטחון לאומי והאחראי למשטרה?
"ראיתי שהמגעים למינויו מתקדמים וכשזה קרה לא ראיתי שהשמיים נפלו על מישהו. לפני חמש שנים לא הייתי מאמין שמינוי כזה יקרה אבל אחרי הבחירות זה עבר בגרון. המחיר הוא פגיעה באמון הציבור והתוצאות הגרועות של המשטרה.

"בן גביר לא נותן שירות. כמות העבירות שהציבור נחשף הולכת וגדלה ורואים את זה במספר מקרי הרצח הגניבות ועוד. התוצאות רעות".

אבל בן גביר הצליח להשיג למשטרה תקציבים נוספים שלא היו בתקופתך.
"זה חרטא ברטא. השר ארדן הביא בתקופתו הרבה יותר כסף לשכר השוטרים מאשר מה שקורה היום. היום יש כל מיני סיפורים. כשאתה מסתכל מה קיבל השוטר בתכל'ס זה כלום ושום דבר אז שלא יספרו סיפורים".

לשאלה האם צריך ועדת חקירה ממלכתית לאירועי ה-7 לאוקטובר עונה אלשיך באופן חד וברור: "בוודאי שצריך. אין בכלל שאלה. כל השאלות הללו צריכות להישאל. אני מאוד אשמח לכוון את מי שצריך לעסוק בנושא. אני יודע שבשב"כ נעשים תחקירים מאוד נוקבים ולא נעימים. מה יצא מתחקירים אלה אני לא יודע. אבל השב"כ חייב לדעת מה צריך לשפר ומהר.

"הכשל של ה-7 לאוקטובר בנטו הוא בוודאי של מערכת הביטחון. אין בכלל שאלה. אבל הכשל הגדול יותר התפתח עד ה-7 לאוקטובר בקונספציה שהוביל הדרג המדיני לאורך שנים עד אז. היום אומרים שאם נצא מהרצועה לא נצליח לחזור אליה".

האם האמנת שלא נלך לבחירות אחרי מגה אירוע ביטחוני כזה שלא היה מאז הקמת המדינה?
"אני לא פרשן פוליטי גדול וכולם מבינים וגם אני סבור שצריכים בחירות אבל זה עניין של הגורם הפוליטי. כולם רוצים לנצח אבל אנחנו בהכרזת מלחמה אין סופית ואומרים לנו כשיש מלחמה אין זמן לבחירות.

"הדרג המדיני חייב לבקש מחדש את אמון הציבור כדי לבחור את האנשים הנכונים שיתקנו את המערכת. יש היום בעיה קשה של אמון ציבור ואקסיומה איך עושים את זה".

זירת הפיגוע ביפו. ניב אהרונסון
"בן גביר לא נותן שירות. כמות העבירות שהציבור נחשף הולכת וגדלה, התוצאות רעות"/ניב אהרונסון

חקירות נתניהו: "מפכ"ל אינו מעורב בחקירה. נקודה"

בוא נעבור לפיל שבחדר ולחקירות נתניהו. האם אחת ותמיד הייתה לך מעורבות אישית בחקירות? קצין המשטרה דני יופה העיד שלא היית מעורב.
"הוא צודק. מפכ"ל אינו מעורב בחקירה. נקודה. מפכ"ל כן מקבל דיווחים והיה לי בדיוק סדר עדיפויות איזה חומרים לקרוא כדי לוודא שנעשית עבור מקצועית ומה בסופו של דבר מעבירים לפרקליטות".

"מפכ"ל נמצא מאחורי הקלעים, שומע עדכונים והערכות מצב. הוא בשום אופן הוא לא מעורב בחקירות. בסוף החומרים מגיעים לשולחנו רק בפרשות משמעותיות ואז יושבים ומציגים את הראיות המרכזיות. יש וצוות משפטי המחווה את דעתו ואז מסכמים מה להעביר לפרקליטות".

"מבחינתי הדבר הכי חשוב היה לתת גיבוי לצוות החקירה כולל תוך כדי החקירה ויציאה לתקשורת. עובי העור של החוקרים אינו כמו של המפכ"ל והוא חייב להגן עליהם מפני גורמים שיילחמו במשטרה. מעולם לא צפיתי בשום חקירה פוליטית אפילו לא לדקה כי אם אתה רוצה לקבל החלטות רציונליות, אסור להיות מעורב אישית. כל השאר זה אגדות עם".

ראש הממשלה יעלה על דוכן העדים במשפטו ב-2 לדצמבר אלא אם כי תהיה התפתחות לא צפויה. האם תהיה שם?
"מה פתאום. אני לא חושב שתפקידי הוא לצפות בעדותו. אני לא חושב שזה משהו אישית ואין לי שום דבר אישי בנושא. אבל זה מסקרן אותי כמו כל אזרח במדינה. אני מנחש כי העדות תהיה לרעתו כי הוא לא יודע להעיד טוב ודי לצפות בעדותו בוועדת מירון. אני בטוח שזה לא מה שעורך הדין רצה שהוא יגיד".

אלשיך מוסיף עוד כי "בעדות ניתן לעמת אותו עם העדויות במשטרה. העדות שלו זה לא נאום לאומה. אבל אם אתה לא מעיד זה לרעתך. זה מלכוד 22".

עדותו של רוני אלשיך בוועדת נאור, ועדת החקירה הממלכתית לאירועי אסון מירון, מלחה, ירושלים, 11 בינואר 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
אלשיך. "הפוליטיקה של היום היא פופוליסטית. לא רואה את עצמי מתעמת כל היום עם כתבים בטוויטר"/פלאש 90, יונתן זינדל
"ההחלטה ללכת לעסקת טיעון אפשרית בתנאי שתהיה ראויה ולא מבזה את חקר האמת שתצא לאור אחרי כל החבטות במערכת אכיפת החוק. אני לא אפול מהכיסא אם תהיה עסקת טיעון"

האם המחיר ששילמה מדינת ישראל על העמדת נתניהו לדין לא היה כבד מדי. אולי היה צריך להגיע מזמן לעסקת טיעון הכוללת את פרישתו מהפוליטיקה ולגמור עם הסאגה?
"כמשטרה אסור לנו כגוף מקצועי לשקול שיקולים כאלה כי אנחנו צריכים להגיע לחקר האמת ולשלוח את הממצאים לפרקליטות. אנחנו צריכים לשקול שיקול יבש האם יש מספיק ראיות להעמדה לדין.

"לאחר הגשת כתב האישום עשויים להיות כל מיני שיקולים נוספים אפשריים שמותר לשקול. במעלה הדרך להחליט איזה עסקת טיעון היא ראויה והאם לטובת הציבור אפשר לעשות עסקה כזאת. כאזרח אני חושב שהסאגה עם ביבי לא טובה לישראל ואני רואה את המחירים.

"ההחלטה ללכת לעסקת טיעון אפשרית בתנאי שתהיה ראויה ולא מבזה את חקר האמת שתצא לאור אחרי כל החבטות במערכת אכיפת החוק. אני לא אפול מהכיסא אם תהיה עסקת טיעון.

"יש לי תחושה שהדמוקרטיה בישראל שברירית מדי ויש אינטרס ציבורי בעסקה כזאת אבל מי שצריך לקבוע זו היועצת המשפטית לממשלה. אסור שהעסקה תשמש קרדום לחפור בו לצורך השתלחות במערכת אכיפת החוק. אולי צריך לאחר מכן להקים ועדת שרים למלחמה בשחיתות".

האם יש מצב שתצטרף לפוליטיקה?
"עד כה אמרתי שהאצבעות שלי עבות מדי בשביל פוליטיקה וזו לא בדיחה. הפוליטיקה של היום היא פופוליסטית ואני לא רואה את עצמי מתעמת כל היום עם הכתבים בטוויטר. מי שיכול להשפיע הם אלה הם אנשים שמחפשים משהו אחר.

"אם יש רעיונות לשנות את מה שקורה אני עושה את זה מלמטה וכך אוכל לתרום ככל יכולתי. אני לא מחפש שום תפקיד. לא רואה את עצמי מתבוסס במי האפסיים בגלל הפופוליזם".

האם אתה בקשר עם אנשי המשטרה או אנשים פוליטיים?
"אני בקשר עם כל מי שבוחר להתייעץ איתי או להקשיב לי. במלחמה פגשתי פוליטיקאים כולל חברים בקבינט וסיפקתי להם את התובנות שלי. העמדה לא שייכת למפלגה מסוימת. אני מכיר קבוצה של הרבה ביטחוניסטים שרוצים לעזור.

"כמו כל אזרח יש לי עמדות, אבל העמדה המרכזית שלי היא קנאות למתינות. אם תקום מפלגה שזאת תהיה הרוח שלה הרבה אנשים מחכים לה ויצטרפו אליה. יכול להיות שגם אני מחכה למפלגה כזאת אבל אני לא מרגיש את החיידק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully