וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה מבית: חיילי המילואים מקריבים גם את הזוגיות

6.10.2024 / 11:25

אירועי 7 באוקטובר השפיעו על החברה הישראלית, כשאחת ההשפעות הבולטות הייתה על התא המשפחתי. עד כמה צפויה מפת הגירושין להשתנות ביום שאחרי?

כניסת כוחות אוגדה 162 לרצועת עזה/מעריב

בימים האחרונים התחלנו לציין שנה לאירועי ה-7.10 ולתחילתה של מלחמת חרבות ברזל. אירועים מכוננים אלו השפיעו על החברה הישראלית במובנים רבים. אחת ההשפעות שלהם היתה על התא המשפחתי ועל ההחלטות של זוגות להישאר ביחד או להתגרש.

שיעורי הגירושין ירדו בעקבות המלחמה

בעתות משבר אנחנו נוטים להישאר יותר ביחד. ראינו את הנתונים הללו בקורונה, ואנחנו רואים אותם גם בחודשים הראשונים לאחר אירועי ה-7.10 שהיו מטלטלים וקשים מכל מה שהכרנו עד כה.

כל תיק גירושין של זוג יהודי מסיים את דרכו בבית הדין הרבני לצורך מתן הגט. כדי לבחון את ההשפעה של המלחמה על שיעורי הגירושין, בחנו את השינויים בהיקפי פתיחות התיקים בנושא זה בבית הדין הרבני.

חיילי מילואים ברמת הגולן. איל מרגולין, פלאש 90
חיילי מילואים בפעילות. רבים מהם ייתקלו בקשיים ב"אזרחות". לכל המצולמים אין קשר לכתבה/פלאש 90, איל מרגולין

בין החודשים אוקטובר-דצמבר 2023, נפתחו 890 תיקי גירושין בבית הדין הרבני. מדובר בירידה של 10% בהשוואה לתקופה זו בשנת 2022, בה נפתחו 987 תיקי גירושין. בעוד שרוב הזוגות שמגישים בקשה לפתיחת תיק גירושין מתגרשים, 14.33% מתוכם החליטו שלא לסיים את התהליך בשנת 2023. מדובר בעלייה של 3.16% ביחס לשיעור הזוגות שהחליטו להקפיא או לחזור בהם מהחלטתם, בתקופה המקבילה ב-2022.

בין ינואר-לספטמבר 2024 נפתחו 2,756 תיקי גירושין - כ-5% פחות בהשוואה למספר תיקי הגירושין שנפתחו בתקופה זו בשנת 2023 (2892 תיקים). מנגד, שיעור הזוגות מתוכם שהחליטו שלא לסיים את התהליך קפץ מ-27.1% ב-2023, ל-32.2% ב-2024, קפיצה של 5%.

לשמור על הבית אל מול הסכנות

לדברי עו"ד אטי אברהמי ארז, בעלת משרד לדיני משפחה וגירושין, "המלחמה אמנם גרמה לשבר ולטלטלה אצל רבים מאיתנו. אחרי ההלם הראשוני, רובנו התמודדנו עם שאלות שנוגעות לאופן שבו אנחנו תופסים את חיינו, ובין השאר את חיי הזוגיות. אנשים רבים איבדו את ביתם ואנשים שיקרים להם, או ראו את בני הזוג שלהם משתנים בעקבות השפעת האירועים עליהם. אל כל אלו התווספו גלי המילואים הארוכים שהעמיסו בבתים רבים קושי לתא המשפחתי, וחוסר וודאות שיצר אצל זוגות רבים חיכוכים בנושאים כגון ירידה מהארץ. ואף על פי כן, בטווח המיידי של השנה הזו, רבים בחרו לשמור על התא המשפחתי כיחידה היציבה בחייהם לעומת הסכנות הביטחנויות שמאיימות על כולנו. דומה כי אנשים נאחזים בחיי המשפחה".

מה יקרה לשיעורי הגירושין ביום שאחרי המלחמה?

"שיעורי הגירושין ב-2024 משקפים את המתח ואת ההתלבטות. אנחנו רואים עלייה מספרית קטנה, ואת הניסיון של זוגות להלחם על הקשר. אבל הניסיון אומר שאת המספרים האמיתיים נראה בסוף המלחמה: הסטטיסטיקות מראות שבתקופות קשות אנחנו נשארים ביחד. בכל חג ובכל חופש גדול יש ירידה במספר המתגרשים. בכל אירוע משמעותי - בין אם מדובר במבצע צבאי או מגיפה, שיעור המתגרשים יורד במהלכו. אבל עם שוך הסערה שיעור הבקשות עולה.

"אחרי המלחמה אני צופה גל גירושין חסר תקדים. מחקרים שנעשו בתחום מראים שהורים שכולים נוטים לפרק את התא המשפחתי תוך שנה וחצי בממוצע מהיום בו אבדו את ילדם. מחקרים מראים נתונים דומים גם עבור משפחות שבהם יש פצועים קשים. לצערנו, אנחנו צפויים לראות לא מעט משפחות שכרגע מלקקות את הפצעים ויתפרקו בשנה הבאה. אליהם יתווספו זוגות רבים שהזוגיות שלהם נמצאת כעת על מצב הישרדות מתמשך של חודשים. הם נלחמים בחזית ונלחמים לנהל את הבית, וכשהכל ייגמר הם יצטרכו להתמודד עם כל ההשלכות של התקופה הזו, לרבות ההשלכות הזוגיות".

עו"ד אטי אברהמי ארז. יחצ,
עו"ד אטי אברהמי ארז/יחצ

זה מרגיש שכולם מסביב מתגרשים. האם באמת 1 מכל 3 זוגות יסיימו ברבנות?

"מצד אחד הנתון הזה נשמע לא סביר, ומצד שני אנחנו מכירים אותו מסביבנו כעובדה. אז החלטתי לבדוק את הנתונים ולבחון אותו מספרית. בדקתי את נתוני הלמ"ס לשנת 2022 ובחנתי את כמות המתחתנים, הזוגות הנשואים וכמות המתגרשים. החישובים מראים כי הממוצע עומד על קצת יותר מ-33%".

אז אין עתיד למוסד הנישואין?

"פסקי הדין שניתנו בשנים האחרונות טרפו את הקלפים בנוגע לזכויות ידועים בציבורים, ולאורם אני חושבת שלמוסד הנישואין עדיין יש מקום חשוב והכרחי. אני דווקא רואה מגמה חיובית למוסד הנישואין, שבה יותר ויותר זוגות עורכים הסכמי ממון, מתכננים קדימה ואפילו מכניסים סעיפים חשובים שמונעים מצב שבו האישה תשאר עגונה. תכנון מאפשר לנו להערך להמון תרחישים נוראיים, ולאפשר למי שאנחנו אוהבים לחזור ולעמוד על הרגליים במהירות ובקלות גם אם הקשר או המעורבים בו עברו משבר. ולכן המגמה הזו מתכתבת גם עם ה-7.10 והמלחמה, שלמדו אותנו שהכל שברירי כל כך. בזמנים הכי קשים האהבה והרצון להשאר ביחד מנצחים. אפילו הסטטיסטיקה מראה את זה."

  • עוד באותו נושא:
  • גירושין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully