וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

14 אלף שקל: היישוב מושבת, המסעדה סגורה, למה חשבונות החשמל קפצו?

עודכן לאחרונה: 6.10.2024 / 15:58

תושבי היישוב "מנות" שבצפון סובלים מהפגזות תכופות, רבים מהם התפנו ואחרים במילואים, אך חשבונות החשמל שלהם קפצו: "התנהלות מחפירה כשאנחנו במלחמה"; חברת חשמל: "תקלה במערכת שתוקנה, ללקוח נשלח חשבון חדש"

כטב"מ מתפוצץ בשמי צפון הארץ/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

13,994.80 שקלים, זה הסכום שחברת החשמל דרשה משמואל שאלתיאל הלוי (שפי), הבעלים של "שפי - ביסטרו בגליל" שבמושב מנות. למי שאחרי שנה של מלחמה עדיין לא בקי בשמות היישובים בצפון שלא פונו, אבל מטווחים כל הזמן, נזכיר שמנות הוא אחד מהם, ולכן שפי נאלץ לסגור את שערי הביסטרו שלו, הצופה על חניתה ואדמית ונמצא במיקום אסטרטגי על הכוונת של חיזבאללה, מהיום שבוא פרצה המלחמה.

מיד עם קבלת ההודעה של חברת החשמל, שאינה יכולה לקרוא מונים מסוג "תעו"ז" בגלל המצב, הוא שלח, כנדרש, ארבע תמונות של המונה, והתריע שבשום אופן לא יקבל חיוב ב"הערכה", שיטה שבה חברת החשמל מעריכה כמה צרך הצרכן. כעבור שבועיים וחצי, כששוב נשלחה הודעה שלא יגיע נציג החברה לקרוא מונה, שוחח שפי עם הנציגה רחל, שלח ארבע תמונות, קיבל ממנה אישור וקיווה לטוב.

אלא שהטוב לא הגיע, אלא ההפך כשבדק באזור האישי באתר חברת החשמל התברר שלמרות הפעילות הענפה שעשה, בכל זאת מתעקשים שם לעשות הערכה ולא קריאת מונה לפי הפרטים ששלח. שפי היה בטוח שכאן הסיפור הסתיים, אבל רז קיבל את חשבונית החיוב בסך כ-14,000 שקלים, במקום פחות מ-5,000, על פי קריאת המונה.

"זאת התנהלות מחפירה, בטח כשאנחנו נמצאים במלחמה והעסק סגור. היום בבוקר התקשרתי שוב, ואמרו לי שכנראה יזכו אותי על הסכום העודף. המחדל הגדול הוא לא רק גובה החיוב המופקר, אלא שהם משתמשים בקבלן משנה, מכיוון שהקבלן הקבוע לא מוכן להגיע לכאן בגלל הירי, והמחליף לא מבין מה הוא צריך לעשות".

גבר מחזיק בחשבון חשמל. ShutterStock
חשבון חשמל, אילוסטרציה. חשבונות חשמל של אלפי שקלים, התושבים טוענים כי החברה מתבססת על הערכות מהעבר/ShutterStock

מתברר ששפי לא לבד. תושבים רבים ממנות, שרובם מתפרנסים בקושי, ואינם מקבלים שום פיצוי מהמדינה, קיבלו חשבונות חשמל מנופחים בגלל רשלנות של אותו הקבלן. אתי משולם, למשל, קיבלה חשבון של 3,000 שקלים, לעומת 2,400 שהיא מקבלת בשוטף, וזה אחרי שהעסק שלה לאפיה מהבית, בקושי פועל. "לא רק שההכנסות שלנו נפגעו", היא אומרת, במקום לבוא לקראתנו, נשארנו מאחור ואנחנו מרגישים את יוקר המחיה חונק אותנו".

משפחת מתן ממנות פתחה עסק של השכרת סוויטות חודשיים לפני ה-7.10. החיוב האחרון שקיבלה לפני המלחמה היה על 2,661 שקלים. מאז העסק מושבת, אבל חשבון החשמל נשאר זהה. גם מלכה ועזרא עובדיה ממנות עובדי עצות. הם חויבו בהוראת הקבע 1,325 שקלים, כשלפני המלחמה שילמו רק 700 שקלים לחשמל. "אני מקבלת שכר מינימום", אומרת מלכה, "בקושי עובדת מהפחד להיפגע בנסיעה, אנחנו לא מפונים למרות שהיינו צריכים, ועוד מחייבים אותנו בסכומים כאלה. זה הזוי".

עמית ומשפחתה עזבו את מנות ב-8.10 והשאירו בבית שני מקררים מופעלים על מצב צריכה חסכונית בלבד, ומקבלים חיוב דו חודשי על סך 300 שקלים. בשיחה עם נציג החברה, נאמר להם שמדובר בקריאה ולא בהערכה.

לימור ממנות זכתה לקבל חשבון חשמל של 6,900 שקלים. היא מספרת שכשפנתה לחברת החשמל נאמר לה נשלח ליישוב קבלן משנה חדש ושהם מודעים לכך שיש שם הרבה טעויות ולכן זיכו אותה ב-50% מהסכום, וגם זה אחרי מאבק לא קל.

"בחודשיים הראשונים הסתובב פה עובד חברת חשמל שהסתבך בקריאת המונים ולא הגיע לכל בתי המושב", אומרת אחת התושבות במקום. "מאז לא היה פה אף אחד מחברת חשמל. הכל הערכות. זה מכעיס כי הצריכה ירדה. או שתושבים עזבו, או שיצאו למילואים, אבל ממשיכים לחייב כרגיל. כנראה שהם מסתמכים על שנים קודמות, רק שאין לזה שום קשר למציאות".

sheen-shitof

עוד בוואלה

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
נזק שנגרם לבית ממטח חיזבאללה, מנות, 25 באוגוסט 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
בית שנפגע ביישוב מנות באוגוסט האחרון. "אני בקושי עובדת מהפחד להיפגע בנסיעה, אנחנו לא מפונים למרות שהיינו צריכים, ועוד מחייבים אותנו בסכומים כאלה. זה הזוי"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

חברת החשמל: "אין שום כוונה לחייב לקוח על מה שלא צרך"

מחברת החשמל נמסר כי "מונה החשמל של הלקוח נקרא לאורך כל השנה ע"י קורא המונים והחשבונות חושבו על פי קריאה בפועל. בחודש ספטמבר בלבד לא בוצעה קריאה והלקוח מסר קריאה ב-22.9. לצערנו, בעקבות תקלה במערכת הממוחשבת, החשבון שנשלח אליו ב 30.9.24, נשען בכל זאת על בסיס הערכה.

"כבר למחרת היום ב-1.10, עם מציאת התקלה, נשלחה ללקוח חשבונית תיקון במייל, כך שהלקוח יחויב בכל מקרה ביום 21.10 על פי הצריכה בפועל ולא על פי הערכה. לחברת החשמל אין שום כוונה לחייב לקוח על מה שהוא לא צרך, וככל שקיימות פניות נוספת הן תבדקנה בהתאם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully