וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים גרושים? כך תעברו את החגים בשלום

8.10.2024 / 8:30

הסכם ברור מצד אחד, גמישות ופרגון מהצד השני - החגים עלולים להיות תקופה נפיצה להורים גרושים, אבל אם תדבקו בכללים האלה תצליחו לעבור את הימים האלה ואפילו ליהנות

בוידאו: יפו תקיפה אכזרית לאור יום בגלל סכסוך גירושים/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

תקופת החגים היא לרוב קשה ולחוצה לכולם, במיוחד אצל הורים גרושים. בתקופה זו, הסדרי הראייה משתנים, דבר שיכול לייצר מריבות סביב השאלה: היכן יבלו הילדים את החגים, עם מי וכמה זמן. לא אחת, אי הסכמות בשאלות אלה מגיעות לבית משפט בדמות "בקשה לקביעת הסדרי שהות בחגים". ברור, שהנפגעים העיקריים מהמתח של תקופה זו הם הילדים, שמוצאים עצמם בעין הסערה.

אז איך מחלקים את זמני השהייה עם הילדים בחודש של החגים? לדברי עו"ד רות דיין וולפנר, בעלת משרד המתמחה בדיני משפחה וירושה, ברירת המחדל היא שהילדים ישהו בחג מסוים עם אחד ההורים ובשנה שלאחר מכן עם ההורה השני. נהוג, שאם בשנה אחת הילדים עם האב בראש השנה הם יהיו עם האם בערב פסח באותה שנה, שכן אלו שני חגים מאוד מרכזיים. את שאר החגים נהוג לחלק באופן שווה פחות או יותר. בכל מקרה, הסדר מתהפך בשנה שלאחר מכן.

יחד עם זאת, אצל כל משפחה יש את המנהגים שלה וזכותם של ההורים להחליט לחלק את החגים ביניהם באופן אחר מה"מקובל". לדוגמה, בני זוג שהחליטו שהילדים ישהו עם האם ומשפחתה בכל ערב פסח, שכן במשפחתה נערך סדר חגיגי במיוחד שהילדים אוהבים, יוכלו להיות עם האב בכל יום העצמאות בשל ארוע מנגל משפחתי גדול במשפחתו.

כאשר שני ההורים מגלים גמישות ונכונות לראות את התמונה כולה ולהעדיף את טובת הילדים, הם מאפשרים לעצמם חגים שקטים ורגועים יותר, שלא מלווים במתח ובאיומים מדי שנה.

הסכם הגירושים חייב לכלול התייחסות לנושא החגים

חשוב להתייחס לחלוקת החגים באופן כללי, לחלוקה פנימית של החגים (למשל, חג סוכות ראשון + מחצית ראשונה של חול המועד אצל האב וחג שני + מחצית שניה של חול המועד אצל האם), לשעות שבהן ישהו הילדים עם כל אחד מההורים, האם החגים גוברים על סופי השבוע או להיפך, ולימי חופשה מבית הספר שאינם ימי חג, כמו בפסח או בימי "גשר" בין החגים.

למרות שיש הסכם מחייב, כדאי לקחת בחשבון שקשה לחייב ילד, במיוחד מתבגר, לשהות במקום שאינו מעוניין בו. לכן, כדאי לגלות גמישות ולהתחשב גם ברצון המתבגר

אילוסטרציה גרושים 19 ביולי 2017. שאטרסטוק, מערכת וואלה! NEWS
אילוסטרציה גרושים 19 ביולי 2017/מערכת וואלה! NEWS, שאטרסטוק

מה קורה כשאחד ההורים חילוני והשני דתי?

הורים רבים עוברים את החגים בצורה שונה. יש מקרים בו האב מגיע ממשפחה דתית והאם ממשפחה חילונית, ולהיפך. הילד צריך להתאים את עצמו לאורח החיים בכל בית. לכן, לא מומלץ לכפות על ילד שהחליט לצום להיות עם הורה שלא צם, ולהיפך. הילד, במיוחד המתבגר, יכול להסביר להורה הוא אינו מעוניין לצום ולפיכך הוא לא ירגיש בנוח אצלו ביום כיפור.

לחילופין, אפשר להציע במקום זה שהילד ישהה אצלו בסוכות במקום ביום הכיפורים. אם קיימות מחלוקות בעניין השהות בחגים, מומלץ בהחלט לנסות לגשר עליהן ולזכור שהיעדר גמישות שלכם תגרור היעדר גמישות כלפיכם בהמשך. זכרו שבכל חג שהילדים לא יהיו אתכם השנה, הם יהיו אתכם בשנה הבאה, ולכן כדאי להגיע להסכמות, כי הן בדרך כלל הדדיות.

צו עיכוב יציאה לילד?

כל הורה יכול להגיש בקשה לצו עיכוב יציאה מהארץ לילד במקרה שקיים חשש שהו יוצא בניגוד להסכמתו. במקרה כזה, בית המשפט מוציא צו שתופס עד להגיעו של הילד לגיל 18. ברגע שניתן הצו, הרי שההורה שרוצה לצאת עם הילד לחו"ל צריך להגיש בקשה לביטול הצו, לפרט את מהות הנסיעה ולהציע ערבות להחזרתו לארץ בתום החופשה.

בית המשפט ייטה ככל הנראה לאשר את הנסיעה בכפוף להפקדת ערבויות להחזרתם לארץ בתום החופשה. בית המשפט גם יקבע ערבויות כספיות לצורך הבטחת השבת הילדים והן תלויות ברמת הסיכון. בדרך כלל, לא מדובר על ערבויות שלא ניתן לעמוד בהן.

מצד שני, חשוב לזכור שבפעם הבאה כשההורה האחר ירצה לטוס עם הילד לחו"ל, גם הדרך שלו לנתב"ג תעבור דרך בית המשפט.

שחררו טינות ישנות

רגשי האיבה כלפי ההורה השני, לא רק שאינם מקדמים אתכם, אלא הם פוגעים בילדיכם. אחת הנוסחאות הבדוקות לנזק נפשי בלתי הפיך לילדים היא גילוי פומבי של איבה, טינה, שנאה ובוז כלפי ההורה השני.

אחת ההחלטות היותר פרודוקטיביות שתוכלו לקבל לכבוד השנה החדשה היא להימנע בכל מחיר מגילויי שנאה שכאלה, לפחות לא ליד הילדים.

פרגנו לילדים

רצוי לקבל החלטות בקשר לתקופת החגים על בסיס השאלה: מה יעשה טוב לילד. הערמת קשיים שלא לצורך על נסיעת הילדים לחו"ל עם ההורה האחר; התעקשות על שעות קבלת הילדים באופן שאינו מאפשר להם להנות מארוחת חג או מבילוי אחר; שליחת הודעות טקסט "ארסיות" בגין כל איחור; איומים בהגשת תלונות למשטרה והסתת הילדים - כל אלה לא יתרמו לרווחתם הנפשית של ילדיכם. למעשה, זהו מתכון בדוק לטראומת חגים.

הכנה מוקדמת

צרו במחשב קובץ "חגים" משותף או דאגו לשלוח דואר אלקטרוני תחת הכותרת "חלוקת חגים" וכך תוכלו לאתר בקלות איך התנהלו הסדרי השהיה בשנה שעברה. בדרך כלל, נחגגים החגים במהופך מדי שנה, כך שאם הילדים שהו עם האם בראש השנה בשנה שעברה, הם ישהו השנה עם האב. רצוי לעשות שימוש בקובץ משותף או בהסטוריית מיילים למקרה של מחלוקת בקשר לסדר השהייה.

גלו גמישות ואל תיצמדו להסכם

נכון שהסכמי גירושים כוללים, בדרך כלל, התייחסות לחגים אבל במקרה של אי הסכמה, כדאי ורצוי להתחשב גם ברצון הילדים, ולא בהכרח להיות כפופים לחלוקה הסטורית שנקבעה בהסכם הגירושין. למשל, אם הילדים שהו עם האב בראש השנה ועם האם ביום כיפור בשנה שעברה, והשנה האב לא ישהה בארץ בכיפור ומבקש לקבל שוב את ראש השנה, ניתן לגלות גמישות בעניין.

היעדר גמישות הוא נשק דו כיווני: מי שלא מגלה גמישות יכול לצפות שגם הצד השני יערים קשיים בבוא העת. ככל שהילדים קטנים יותר, שנות חלוקת החגים ארוכות יותר ועלולות להוות קרקע לסגירת חשבונות בגין נוקשות משנים קודמות.

עו"ד רות דיין וולפנר. ענבל מרמרי,
עו"ד רות דיין וולפנר/ענבל מרמרי

תכנון פעילות מראש

אם הילדים לא אתכם ואין לכם זוגיות, תכננו מראש פעילויות מהנות לתקופה זו: הצטרפו לטיול מאורגן, או ארגנו בעצמכם מספר הורים בסטטוס דומה, או אפילו תפסו אומץ וצאו להרפתקה בחו"ל לבדכם. תכנון פעילות מרגשת יאפשר לכם לשחרר את הילדים בקלות ובאהבה, ויעזור להם להעביר את החג ללא רגשי אשם.

לעניין זה חשוב להזכיר - השמרו מפני הישענות על הילדים. ילדים לא אמורים לתמוך בהורה, לא אמורים לדאוג לו שלא יהיה לבד, ולא אמורים לחשוש שהם משאירים אותו לבד. בכל פעם שאתם נשענים על הילדים, אתם שוברים להם חוליה בעמוד השדרה הרגשי ומחלישים אותם.

- אומנם מדובר בעניין טכני, אבל הוא יכול להרוס את כל חופשת החג. אם אתם מתכננים נסיעה לחו"ל עם הילדים, בדקו היטב שלא נשאר נגדם צו עיכוב יציאה מהארץ מתקופת הליך הגירושים. צו עיכוב יציאה כנגד קטינים נותר בתוקפו עד הגיעם לגיל 18 ואינו פוקע מעצמו. לכן, חשוב לוודא עניין זה באמצעות פניה למשטרת הגבולות, ולא להמתין לרגע האחרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully