וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוועדה לבחינת תקציב הביטחון: להגדיל רכש מיירטים ולנצל את הסיוע האמריקני

עודכן לאחרונה: 14.10.2024 / 12:46

ראש הממשלה קיבל את המלצות הביניים של ועדת נגל והנחה לקדמן; איזה נושאים נשארו בחוץ, למה מדובר בניצחון לבצלאל סמוטריץ' ובאיזה נושאים רגישים לצה"ל יעסוק הדוח הסופי של הוועדה?

שיגורי כיפת ברזל .23 בספטמבר 2024/עסיף 27 א

שיפור ההגנה האווירית, הגברת ייצור חימושים בארץ, אך גם ניצול מירבי של תקציב הסיוע הביטחוני האמריקאי לרכש: אלה הם מסקנות הביניים של ועדת נגל לבחינת תקציב הביטחון ובניין הכוח, שהוצגו אתמול לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

הוועדה הוקמה בעקבות מלחמת חרבות ברזל ופערי ההצטיידות שנחשפו בצה"ל, כדי לקבוע עדיפויות לקראת הגדלת תקציב הביטחון. החלה את עבודתה בתחילת אוגוסט, במטרה להמליץ על הכיוונים המרכזיים לבניין הכוח לעשור הקרוב, תקציב הביטחון הנגזר מכך, והמשמעויות הכלכליות הנלוות להחלטות שיתקבלו. בראש הוועדה עומד תא"ל בדימוס יעקב נגל, לשעבר בכיר ביחידה 8200, במנהל פיתוח אמצעי לחימה במשרד הביטחון (מפא"ת) ובמועצה לביטחון לאומי (המל"ל).

בדוח הביניים אין המלצות מהפכניות, אולם יש רמיזות לעיסוק בנושאים רגישים יותר למערכת הביטחון, תוך חדירה לתחומים שהיו עד כה באחריות שר הביטחון והרמטכ"ל, כמו תפיסת ההפעלה של צה"ל, והבקרה על הוצאות מערכת הביטחון.

מדובר בניצחון לשר האוצר סמוטריץ', מבקר חריף של מערכת הביטחון של השר גלנט והרמטכל הרצי הלוי, ולאנשי המקצוע באוצר שמנסים כבר זמן רב לקבל יותר מידע בזמן אמת וסמכויות לבלום הוצאות מסויימות בצבא, בעיקר בתחומי השכר והפנסיה.

לא פלא שסמוטריץ' מיהר לברך על מסקנות הביניים. "לא בכדי התעקשתי על הקמת ועדת נגל, שנועדה לבחון לעומק את תקציב הביטחון, לייעל את השימוש בו ולבצע בחינה מחודשת של תרחישי הייחוס והאיומים העומדים בפני מדינת ישראל", מסר. "אני מודה לחברי הוועדה על עבודתם המקיפה בחודשים האחרונים, בהתאם למנדט שניתן להם. מסקנות הביניים שהוגשו נובעות מהצורך הדחוף להיערך בהתאם, ואינן כרוכות בהגדלת התקציב, אלא מחייבות עבודה משותפת עם משרד הביטחון לצורך התאמת השימושים הקיימים. אני מאמץ את מסקנות הביניים וקורא לחברי הוועדה להמשיך לפעול במקצועיות ואחריות, ולהגיש מסקנות סופיות שיעצימו את חוסנה וביטחונה של מדינת ישראל".

מערכת החץ 2
29 ביולי 2004. Israeli Aircraft Industries via Getty Images, עיבוד תמונה
מערכת החץ 2 29 ביולי 2004/עיבוד תמונה, Israeli Aircraft Industries via Getty Images

הנושאים שהועלו לדיון המלצות הביניים כוללים רכש וייצור, הרחבת ייצור החימושים ומערך ההגנה האווירית; יציבה יבשתית לתמרון; עליונות ימית; כוח אדם; שיטות והתארגנויות חדשות לפיתוח וייצור; ומרכיבי הגנה בגבולות.

בין העקרונות שנקבעו לגיבוש ההמלצות הם הקצאת תקציב ייעודי לנושא, שלא יהיה ניתן להשתמש בו לצרכים אחרים. עקרון חשוב נוסף הוא ניצול הזדמנויות רכש מוגבלות בזמן, "כאשר אי-קבלת החלטה עלולה לגרור לאיבוד יכולת הרכש או לדחייה ארוכה במימושו ו/או להתייקרויות", והעמסה פחותה ככל הניתן על תקציב המימון השקלי בשנת 2025 ובשאיפה גם בשנת 2026, כלומר התבססות מרכזית על התמיכה האמריקנית המגיעה בדולרים ובאפשרות רכש מחברות אמריקניות, לצד הגדלת ייצור התחמושת בארץ כדי לאפשר מקסימום מרחב תמרון כאשר ברקע קשיים מול ארה"ב בקבלת מלוא הסיוע וכן אמברגו הולך ומתגבר מצד מדינות אחרות.

יש לציין כי המלצות הביניים לא כוללות המלצות תקציביות והן לא מיועדות להגדיל את מסגרות התקציב שאושרו עד-כה, אלא רק על-מנת לקדם את יכולת השימוש בהם.

הפעם הגזמנו

וואלה מובייל במבצע עם 4 מנויים ב100 שקלים וחודש ראשון חינם!

לכתבה המלאה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בוועדת הכלכלה בכנסת

16 בספטמבר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
סמוטריץ'. יצא מנצח/פלאש 90, יונתן זינדל

מבחינת המסקנות עולה כי ניתן דגש על הצורך המיידי של רכש מיירטים של מערכות חץ, כיפת ברזל וקלע דוד. תחת נושא העליונות הימית נמצאת סוגיית רכש הסטילים החדשים מדגם רשף ממספנות ישראל, במקום סטילי הסער 4.5 הישנים שבנו בארץ (להבדיל מ-3 ספינות סער 5 גדולות שקנו מארה"ב ו-4 ספינות סער 6 מגרמניה).

בנוסף יואץ רכב כלי רכב משוריינים ללחימה מארה"ב, למרות שבארץ יש שני מפעלים שמייצרים כלים דומים, פלסן בקיבוץ סאסא שממשיך לפעול תחת אש חיזבאללה ומפעל היבשה של התעשייה האווירית בבאר שבע.


נושא נוסף שעל הפרק הוא בניית גדר בין ישראל לירדן, אשר נדרשת בשל הברחות נשק אך תיצור ככל הנראה משבר מול מלך ירדן עבדאללה.

נושא נוסף שלא נרשמו בו החלטות למרות הצורך הדחוף והמתגבר הוא גיוס חרדים - צה"ל גייס השנה כמות עצומה של חיילי מילואים שחלק נקראו לסבבים ארוכים ומרובים, אך המדינה נמנעת מהחלטה על גיוס נרחב של חרדים בהתאם לחוק, ומנסה להמשיך לפטור אותם מחובה לאומית זו.

ישיבת ועדת נגל, אוקטובר 2024. דוברות ראש הממשלה,
ישיבת ועדת נגל, אוקטובר 2024/דוברות ראש הממשלה

מהוועדה נמסר עוד "לוועדה הוצגו עד-כה צרכי מערכת הביטחון, לרבות הכיוונים המרכזיים לקידום הנגזרים מתרחיש הייחוס הצה"לי ודגשי משרד האוצר ובנק ישראל. הוועדה קיימה דיונים מעמיקים עם אנשי אגף התקציבים, החשב הכללי, בנק ישראל, האגף הממונה על השכר באוצר, ומערכת הביטחון. דיונים אלו כללו את תרחיש הייחוס, העקרונות לתכנון התר"ש, יעדי תר"ש "מעלות" (טרום מלחמת חרבות-ברזל) והטמעת לקחים מהמלחמה עד-כה והשפעתם על התכניות והתקציבים הנדרשים, במדרגות שונות במשרד הביטחון ובצה"ל.

"בדו"ח הסופי יכללו המלצות הקשורות לתרחיש הייחוס ולתפישת ההפעלה, וכנגזרת מהן דירקטיבות ויעדים לתכניות בניין הכוח ומדרגות התקציב המומלצות למימושו, בכל אחת משנות הייחוס, כפי שהוגדר לוועדה בכתב המינוי. הוועדה מתכוונת להגיש גם המלצות בנושאים הקשורים לשקיפות, ופיקוח-ובקרה על אופן מימוש תקציב הביטחון והשגת היעדים שהוגדרו לביצור מדינת ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully