וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין גבול לחוצפה: המדינה תפגע במענק לחיילים המשוחררים

עודכן לאחרונה: 16.10.2024 / 9:28

טיוטת חוק ההסדרים כוללת הקפאה של עדכון של כספי המענק לחיילים משוחררים שהיה צפוי לעלות במאות שקלים לאדם, ולמרות שמדובר בחיילים שלקחו חלק במלחמה הקשה. לצד הקיצוץ לחיילים הממשלה ממשיכה לקדם את חוק הגיוס, שיעלה למשק עשרות מיליארדים

חטיבה 7 השלימה תרגיל המדמה תמרון בלבנון.26 בספטמבר 2024/דובר צה"ל

אחת מגזירות האוצר המתוכננות לכיסוי עלות המלחמה היא הקפאת העלאת כספי מענקי החיילים המשוחררים. כך על פי טיוטת הצעת התקציב לשנת 2025.

בסעיף 7א' לטיוטת התקציב מוצע לתקן את חוק חיילים משוחררים (קליטת חיילים משוחררים תשנ"ד-1994) כך ש"לא יעודכנו סכומי התשלומים המשולמים מכוח סעיף החוק האמור, והעדכון הראשון של סכומי התשלומים שייעשה לאחר תקופת ההקפאה יהיה בניכוי שיעור עליית המדד הרלוונטי במהלך תקופת ההקפאה".

כספי מענקי השחרור של חיילי צה"ל צמודים למדד המחירים לצרכן, שעלה מתחילת השנה ב-3.4%. לא ידוע בכמה המדד יעלה בתקופת ההקפאה, שעל פי ההערכות הממשלה עדיין תהיה תקופת מלחמה, אך גם אם העלייה תעמוד בסביבות 3% מדובר בקיצוץ של עשרות מיליוני שקלים.

זאת היות ותקציב חוק חיילים משוחררים עמד השנה על כ-2.4 מיליארד שקל, המאפשר לחיילי צה"ל זכאות למענק על פי סוג השירות הצבאי ומספר החודשים בהם שירתו.

פעילות צה"ל בגבול עזה. דובר צה"ל
פעילות צה"ל בגבול עזה/דובר צה"ל

גובה המענק: 23.8 אלף שקל ללוחם ששירת 3 שנים

חיילי סדיר ששירתו כלוחמים, לדוגמה, זכאים לכ-662 שקל לכל חודש שירות סדיר, בעוד תומכי הלחימה זכאים לכ-551 שקל, וחיילים המשרתים בתפקידים אחרים זכאים לכ-441 שקל.

חייל צה"ל שסיים שירות כלוחם ושירת בתפקיד זה 3 שנים מלאות זכאי, לפיכך, למענק של כ-23.8 אלף שקל, בעוד תומך לחימה ששירת תקופה זהה זכאי לכ-19.8 אלף שקל. משמעות הגזירה המתוכננת היא גריעת מאות שקלים בממוצע מהמענק לו זכאי כל אחד מהחיילים המשוחררים בשנת 2025.

זוהי הפעם השנייה בה האוצר העלה על כוונת הצמצומים את חיילי צה"ל בשרות הסדיר, לאחר שלפני כשבוע ביקש לתקן את חוק ביטוח לאומי כך שיבוטל מענק העבודה המועדפת לו הם זכאים, ולאחר מכן הודיע בעקבות הזעם הציבורי כי לא יבטל את המענק.

כל זאת, יש לציין, בזמן שהממשלה ממשיכה לדחוף לפתרון פוליטי שיאפשר את מעבר חוק הגיוס, שידרוש גיוס גדול יותר של חיילי מילואים, שעלותם למשק מוערכת בעשרות מיליוני שקלים יותר אל מול גיוס החרדים כחיילי סדיר.

יתרה מכך, על פי חוות דעת של משרד האוצר חוק הגיוס יגרע תועלת של כ-42 מיליארד שקל למשק, שהיו יכולים להתקבל בהנחה ויתבצע גיוס מלא של חרדים לתקופה של 3 שנים.

עוד בוואלה

מה אתם יודעים על המשפחות של הכדורגלנים? שחקו עכשיו.

לכתבה המלאה
חגי רזניק. שמואל לנדנד,
"פגיעה במי שתרם למדינה דווקא בתקופה זו". רזניק/שמואל לנדנד

התגובות לגזירה המתוכננת של האוצר לא איחרו להגיע.

מכתב ששלח אתמול (ג') חגי רזניק, יו"ר הקרן לחיילים משוחררים, לשלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, מעלה את מחויבות האזרחים ונציגיהם בממשלה לחיילי צה"ל, ובעיקר בעת הזו.

רזניק כתב, בין היתר, כי "פגיעה מסוג זו במי שתרם למדינה דווקא בתקופה זו בה אנו עדים לתרומתם המשמעותית של המשרתים בסדיר ובמילואים, יכולה להביא להשלכות רבות שנו בוודאי לא מייחלים להם".

עוד נכתב, כי "פגיעה מסוג זה המסתכמת במאות שקלים לחייל משוחרר (על המענק ועל הפיקדון, כל אחת) הינה משמעותית למי שמשתחרר בימים אלו ונדרש לכסף על מנת להתחיל את דרכו בחיים האזרחיים".

רזניק סיכם בבקשה מהייזלר להוצאת "החיילים המשוחררים מהצעתכם, כפי שהוצאתם את הכוונה לפגוע במענקי עבודה מועדפת לחיילים משוחררים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully