וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משבר תעסוקה חריף": 70% ממפוני הצפון שוקלים לא לחזור הביתה

עודכן לאחרונה: 22.10.2024 / 10:56

סקר בקרב תושבי הצפון המפונים שעבדו לפני המלחמה מעלה ממצאים קשים: שליש מהם לא עובדים,70% חוו ירידה בהכנסות: "זה לא רק משבר אישי, אלא סוגיה כלכלית לאומית מהותית שתשפיע על הכלכלה בישראל עשורים קדימה"

להב 433 עצרו חשוד שהונה משפחות מפונים ואת רשויות המדינה במיליוני שקלים.20 באוגוסט 2024/דוברות משטרת ישראל

70% ממפוני הצפון שוקלים לא לחזור לביתם, 50% מהם נפגעו כלכלית במלחמה והכנסתם ירדה, וכמעט שליש מהם כלל לא עובדים - כך לפי סקר שערכו עמותת 121" ו"מיזם 710 למציאת עבודה למפונים.ות" בקרב מפונים מהצפון ובדק את מצבם התעסוקתי שנה לאחר המלחמה. הסקר נערך על ידי מכון "מאגר מוחות" ובוצע בקרב מדגם מייצג של מפונים במהלך ספטמבר. בסקר השתתפו רק מפונות ומפונים שעבדו לפני המלחמה.

מקרב תושבי הצפון המפונים 67% שימשו שכירים במשרה מלאה, 20% שכירים במשרה חלקית, ו-13% עצמאים, ואילו כעת מצבם התעסוקתי כיום הידרדר דרמטית: רק 39% מאותם תושבים עובדים כיום כשכירים במשרה מלאה, 17% שכירים במשרה חלקית ו-10% מהם עצמאים. כמעט שליש מהם לא עובדים - 32% מתושבי הצפון שענו לסקר לא עובדים כיום.

22% בלבד ממפוני הצפון העידו כי הכנסתם בתקופה זו לא השתנתה, ואילו עבור 70% נרשמה ירידה בהכנסה: 20% אמרו כי הכנסתם נפגעה מעט ואילו חצי מהמפונים העובדים העידו כי הכנסתם נפגעה מאוד. 6% נוספים אמרו כי הכנסתם דווקא השתפרה בתקופה זו, ואילו 2% נוספים לא רצו להשיב לשאלה.

מטח כבד לעבר קרית שמונה. כבאות והצלה מחוז צפון, אתר רשמי
מטח לקריית שמונה. כשליש ממפוני הצפון הפסיקו לעבוד/אתר רשמי, כבאות והצלה מחוז צפון

כמחצית מהעובדים באזור הצפון לא קיבלו כל עזרה תעסוקתית מהמדינה בתקופת הפינוי, ואילו 25% קיבלו עזרה, אך ברובה היא לא היתה מספקת. 20% נוספים אומרים כי לא ניסו לבקש סיוע.

70% ממפוני הצפון שוקלים כאמור לא לחזור כלל ליישובי המקור שלהם. חלק מהמפונים העידו כי החזרה לעבודה סייעה למצבם הנפשי, וחלק אמרו כי הכשרה מקצועית או לימודים יוכלו לסייע להם למצוא את דרכם חזרה לשוק העבודה. בסקר נבחנו גם מפונים מהדרום שעבדו לפני הפינוי, והם הציגו תמונה חיובית יותר לעומת מקביליהם מהצפון.

רוב בולט מכלל המפונים בצפון ובדרום לא מאמין כי הצעדים השונים של המדינה יסייעו לו בתחום התעסוקה. הגורמים העיקריים שיש בהם בכדי לסייע במידה מסוימת הם הכשרה או לימודים (34%), קשרים אישיים ומידע "מפה לאוזן" (30%), וייעוץ והכוונה אישית ומקצועית (27%). רוב המפונים בצפון ובדרום (68%) לא קיבלו סיוע תעסוקתי בכלל ו- 53% נותנים ציון גרוע עד גרוע מאוד לממשלה על הטיפול במצבם התעסוקתי. מבין אלה שחזרו לעבוד 35% העידו שמצבם הנפשי השתפר בעקבות החזרה למעגל העבודה.

sheen-shitof

עוד בוואלה

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
עו"ד טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121. ניקול פיינחולץ,
עו"ד טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121/ניקול פיינחולץ
חנה רדו, מייסדת מיזם 710 למציאת עבודה לאוכלוסיות שנפגעו במלחמה. ענת קזולה ל E-beauty,
חנה רדו, מייסדת מיזם 710 למציאת עבודה לאוכלוסיות שנפגעו במלחמה/ענת קזולה ל E-beauty

עו"ד טלי ניר, מנכ"לית עמותת 121 שמובילה את שותפות המקפצה הכוללת 50 ארגונים עסקים וחברתיים הפועלת למען השקעה בפיתוח תעסוקתי: "אנחנו עומדים בפני משבר תעסוקה חריף בקרב המפונים, בעיקר מהצפון, כאשר 32% מדווחים שאינם עובדים בכלל והכישורים התעסוקתיים שלהם נשחקים. זוהי סכנה אמיתית הן לכלכלה והן לבריאות הנפשית של אותם אנשים. הסקר מצא כי ישנו ביקוש רב להכשרה מקצועית או לימודים בקרב מפונים כדי לשפר את הכישורים התעסוקתיים שלהם, וזהו צורך שהמדינה חייבת להיענות לו מיידית.

"משבר הוא גם הזדמנות. חשוב ודחוף לנצל דווקא את התקופה הזו כדי לתמוך במי שלא עובד ויכול ללמוד קורס מקצועי, אך זקוק למימון מדינה לשם כך. ניצול נכון של התקופה הזו תאפשר צמיחה מהירה אחרי המשבר, כיוון שהעובדים ייצאו ממנו מחוזקים עם יכולות גבוהות יותר, ועתידית תהיה להם משכורת גבוהה יותר".

חנה רדו, מייסדת מיזם 710 למציאת עבודה לאוכלוסיות שנפגעו במלחמה, אמרה: "ממצאי הסקר הזה ממחישים את הצורך הדחוף בתמיכה מערכתית למפונים, במיוחד מצפון הארץ, המתמודדים עם אתגרים חסרי תקדים בחזרה לשגרה ובמציאת תעסוקה יציבה. עם 71% מהמפונים שלא קיבלו סיוע תעסוקתי וחלק ניכר מהם שמבקשים להגדיל את הכנסתם או לשנות מקצוע, מדובר לא רק במשבר אישי עבור אותם אנשים, אלא גם בסוגיה כלכלית לאומית מהותית שתשפיע על הכלכלה בישראל עשורים קדימה.

"אחרי למעלה מעשור של פעילות ליצירת תעסוקה בנגב ובגליל, אני מאמינה שעכשיו יש הזדמנות להיכנס עם כל העוצמה לנושא הכשרה ותעסוקה כדי לבנות את הגליל והנגב בצורה בריאה. אחרי 75 שנות הזנחה של ממשלות ישראל חשוב לשנות גישה ולפעול לפני הקטסטרופה הבאה. חשוב שהמדינה תתערב ותספק את ההכשרה והמשאבים הדרושים כדי לסייע להם לשקם את פרנסתם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully