וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגיד בנק ישראל: "הכלכלה מראה עמידות וחוסן, אנשים קונים בתים גם במלחמה"

26.10.2024 / 8:00

בראיון לבלומברג אמר נגיד בנק ישראל אמיר ירון כי המשק מראה עמידות מול המלחמה המתמשכת, וכי העובדה כי שער הדולר נע סביב 3.6-3.8 שקלים היא סימן מעודד, וכי היו שצפו תנודתיות גבוהה בהרבה. על החרדים אמר ירון כי "נצטרך להגדיל את ההשתתפות שלהם"

נגיד בנק ישראל אמיר ירון בוועידת מעריב/מעריב

המשק הישראלי מגלה עמידות משמעותית במלחמה הנמשכת - כך אמר נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בראיון לבלומברג, לקראת הכינוס השנתי של קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי בוושינגטון.

לדברי ירון, "המלחמה הזאת מציגה תנאים אחרים של היקף ומשך, ובהינתן כל זה הכלכלה הישראלית מראה עמידות וחוסן רב. אנחנו רואים את הדולר נע בין 3.6 ל-3.8 שקלים בעיקר בעקבות אירועים גאופוליטיים, זה סך הכל טוב, היו מי שחשבו שנראה תנודתיות קיצונית יותר, זה מראה ביטחון".

ירון הוסיף כי "אנשים קונים דירות - זאת ההשקעה הכי לא נזילה שאפשר לחשוב עליה, ואנשים קונים בתים", אמר והוסיף כי "אנחנו רואים גם עלייה בייצוא ובגיוס בסקטור ההייטק החזק".

בנוגע להתמשכות המלחמה אמר ירון כי "התחזית שלנו היא שהמלחמה תימשך לתוך הרבעון הראשון של 2025, פחות או יותר באותה אינטנסיביות שאנו רואה היום, ולאחר מכן תיבלם מעט", הבהיר. "הפרמטרים הקריטיים מבחינת הכלכלה הם מה האינטנסיביות של הלחימה, מה היקף גיוס המילואים, האם מערכת החינוך פתוחה או לא - אלה היבטי מפתח עבור הצמיחה. מובן שיש תרחישים אחרים, בהם המלחמה יכולה להיות אינטנסיבית יותר".

נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בראיון לבלומברג. מערכת וואלה, צילום מסך
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון בראיון לבלומברג/צילום מסך, מערכת וואלה

בהתייחסות לרצף הורדות דירוג האשראי של ישראל, אמר כי "פרמיית הסיכון של ישראל אומנם התייקרה, אבל נכון לעכשיו, אנחנו רואים שהממשלה תוכל לממן את החוב שלה. הדבר הכי חשוב כרגע הוא לבצע את ההתאמות הנדרשות, לשמר את האמינות של השווקים בנו ולבצע שינויים משמעותיים".

אחד השינויים שמציין הנגיד, הוא הצורך בגיוס החרדים ושילובים במעגל העבודה: "אנחנו צריכים להסיר תמריצים שליליים שכיום מעודדים חרדים לא להיכנס לשוק העבודה, ולהחיל גיוס שלהם לצבא. עלינו להבטיח גם השקעה בתשתיות ובחינוך, יחד עם ההתאמות הפיסקליות בתקציב". זאת ברקע האולטימטום שהציבו במפלגות החרדיות, לפיו אם לא יעבור חוק גיוס, הן לא יתמכו בתקציב.

"זו שאלה של שוויון ואי שוויון", אמר, "בעוד שאנחנו יודעים שנזדקק לחיילי מילואים נוספים ולהמשך שירותם של אנשי המילואים הנוכחיים, ולאור העובדה שהחיילים הסדירים יצטרכו להאריך את שירותם ל-36 חודשים, מה שיעלה למשק 0.5% מהתמ"ג בשנה - אנחנו נצטרך להגדיל את גם השתתפותם של החרדים".

ירון הוסיף כי "כלכלה צריכה ביטחון. אבל מהצד השני, גם ביטחון צריך כלכלה", הצהיר, "החוב עלה וב-2024 הממשלה עשתה את הצעד הראוי וביצעה התאמות פיסקליות בסדר גודל של 1% מהתמ"ג. יש תקציב גם ל-2025 בדרך, ואנחנו בבנק אמרנו שיש לבצע התאמות נוספות, בהתאם להוצאה העודפת. כך נשדר לשווקים אמינות פיסקלית, ונשמור על החוזק והאמינות שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully