וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת גרונאו ממליצה על הפחתת תעריפי בזק ב-5.5% בממוצע; הפגיעה בבזק - כ-250-300 מיליון שקל בשנה

ערן גבאי

1.4.2003 / 12:04

תעריפי השיחות יופחתו ב-23% בממוצע ויבוטל תעריף מינימום; תוספת תשואה להון עצמי בבזק של 13% * חבר בוועדה: "לא יודע אם הרחקנו את הכבלים משוק הטלפוניה"



ועדת גרונאו, להסדרת תעריפי בזק , הגישה היום את המלצותיה לראש הממשלה, אריאל שרון, המכהן גם כשר התקשורת, ולשר האוצר, בנימין נתניהו. הוועדה ממליצה להפחית את תעריפי בזק בשיעור ממוצע של 5.5%. ההפחתה תיעשה תוך מהלך משולב בו יופחתו תעריפי השיחות בשיעור ממוצע של 23%, ויועלו דמי השימוש ב-15%.



חברי הוועדה קובעים כי מאחר שההוצאה על שיחות היא המרכיב העיקרי בחשבונות בזק, המהלך יביא להקטנת חשבון הטלפון של מרבית לקוחות בזק.



כיום כל שיחה בקווי בזק (מטלפון נייח אחד למשנהו) מחויבת בתעריף מינימלי של 22.5 אגורות, גם בשעות השיא וגם בשעות השפל. כתוצאה מכך, התעריפים השוליים של בזק - 14 אגורות לדקה בשיא ו-2.5 אגורות לדקה בשפל - נגבים רק עבור פחות משליש מהשיחות.



הוועדה מציינת בדו"ח כי תעריף השפל של 2.5 אגורות לדקה רלוונטי רק עבור כשמינית מהשיחות בשעות אלה. הוועדה ממליצה לבטל את תעריף המינימום.



עוד קובעת הוועדה כי תעריף שיחה בשעות השיא ייקבע ברמה של 12.9 אגורות - הורדה משמעותית מהתעריף הממוצע בשעות השיא העומד כיום על 17.6 אגורות, ותעריף השפל החדש ייקבע על 5.9 אגורות, הפחתה בהשוואה לתעריף הממוצע כיום - 6.3 אגורות לדקה.



הוועדה ממליצה שבמהלך תקופת ההסדר החדש - בשנים 2003-2007 - תחול הפחתה נוספת בתעריפי השיחות ובתעריפי השירותים האחרים בקצב של 3.5% לשנה (ריאלית), תוך התחשבות בשינויים בתפוקות החברה.



הוועדה מציינת כי דמי השימוש הנוכחיים - 45 שקל לחודש כולל מע"מ - אינם מכסים את עלות הנגישות (עלות הקו המחבר את בית הצרכן עם המרכזייה). ועדות קודמות להסדרת התעריפים החליטו על העלאת דמי השימוש, אך התעריף נשחק בשנים האחרונות עקב האינפלציה.



על פי המלצת הוועדה, דמי השימוש החדשים יועלו ל-52 שקל לחודש (כולל מע"מ), כאשר צרכנים שאינם מרבים להשתמש בטלפון ימשיכו ליהנות מתעריף מוזל. העלאת דמי השימוש תצמצם את הסבסוד הצולב בתעריפי בזק ותתרום לחוסנה של החברה, קובעת הוועדה.



חישוב התעריפים החדשים מבוסס על עלויות בזק בתוספת תשואה להון עצמי בשיעור של 13%. שיעור תשואה זה מהווה העלאה של כ-25% בהשוואה לשיעור שהוכר על ידי הוועדה הקודמת ב-1998. העלאת שיעור התשואה משקפת את הגידול בסיכונים בפניהם ניצבת החברה, אם כתוצאה מהגברת התחרות בעתיד או כתוצאה מהמיתון העמוק בו נמצא המשק.



כדי לעודד את התחרות המליצה הוועדה להפחית את תעריף השלמת שיחה ברשת בזק בשיעור של 8.2%. התעריף לקטע השיחה היוצאת מרשת בזק לרשת הסלולרית יופחת באופן דומה, לאחר שיותאם לשינוי בחישוב הוצאות הגבייה של תעריפי שיחות אלה.



הוועדה קובעת שלמרות ההתקרבות שחלה בשנים האחרונות בין השוק הנייח והשוק הסלולרי, משמרת בזק את כוחה המונופוליסטי בענף התקשורת הפנים ארצי. עם זאת, הוועדה ממליצה להגמיש את משטר הפיקוח על בזק כל עוד אין בכך בכדי לפגוע בתחרות.



זו הוועדה הרביעית העוסקת בהסדרת תעריפי בזק ולטענת חבריה היא עמלה בניסיון לאזן בין טובת הצרכן, חוסנה הכלכלי של בזק ועידוד התחרות.



בראש הוועדה עמד פרופסור ראובן גרונאו, וחבריה היו ד"ר אסף כהן (סמנכ"ל כלכלה משרד התקשורת), אמיר לוי (סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר), ונציגי הציבור אבי טייטלמן, רו"ח שרית כהן, רו"ח יאיר לפידות, וד"ר אילן מעוז.



הכנסות חברת בזק ב-2002 הסתכמו ב-5.6 מיליארד שקל, והן כללו הכנסות משיחות בארץ, מדמי שימוש, משיחות בינלאומיות והתקנות. בנטרול השיחות הבינלאומיות, ההתקנות וסעיף ההכנסות השונות, נאמדת הפגיעה השנתית בבזק בכ-250-300 מיליון שקל בשנה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully