וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחירי הנפט הגולמי ירדו ל-30.40 דולר לחבית עם הסרת איום השבתת המשק בניגריה

יהודה שויצר

1.4.2003 / 19:13

ניגריה היא מפיקת הנפט השמינית בגודלה בעולם; ההתנגשויות בין שבטים בניגריה הובילו לירידה של כ-40% מתפוקת הנפט במדינה



מחירי הנפט הגולמי שבו וירדו היום לאחר שאיגוד העובדים בניגריה החליט להימנע מהשבתת המשק - השבתה שהיתה מובילה לשיבוש קשה בהספקת הנפט מהמדינה. מחירי החוזים על הברנט למאי ירדו ל-26.90 דולר לחבית. מחירי הנפט הגולמי בארה"ב מסוג לייט קרוד ירדו ל-30.40 דולר - ירידה של 2% מאתמול.



ניגריה, יצואנית הנפט הרביעית בגודלה בקרטל הנפט אופ"ק והשמינית בגודלה בעולם, שסועה כבר תקופה ארוכה במלחמת אזרחים עקובה מדם. בסוף השבוע האחרון החריף המאבק בפורט הארקור, בדלתא של נהר הניז'ר, בין שבטים שונים. מלחמת האזרחים בניגריה מאיימת על אספקת הנפט העולמית, והובילה לירידה של 800 אלף חביות ביום ביצוא הנפט של ניגריה. חברות הנפט הפועלות במדינה, בהן שברון-טקסקו האמריקאית וטוטאל פינה הצרפתית, אמרו כי אינן יודעות מתי יחודש יצוא הנפט במלואו.



אם השביתה הנוכחית היתה קורמת עור וגידים אזי הספקת הנפט מהמדינה התה נפסקת כמעט לחלוטין. עד עתה ההתנגשויות במדינה הובילו לירידה של כ-40% מתפוקת הנפט מהמדינה המסתכמת בכ-2.2 מיליון חביות ליום.



השילוב של החדשות המרות מניגריה עם המלחמה בעיראק הובילו לעלייה מחודשת במחירי הנפט בשבועות האחרונים. עם פרוץ המלחמה בעיראק הופסקה כמעט לחלוטין תפוקת הנפט מעיראק שמפיקה בימים כתיקונם 1.8 מיליון חביות ביום.



בינתיים, הלחימה בעיראק נמשכת והיום אף טען הצבא העיראקי כי גרם ל"אבידות רבות" בקרב כוחות הקואליציה ליד העיר בצרה בדרום עיראק, והשמיד שבעה טנקים ליד העיר נג'אף. עדי ראייה מדווחים כי מטוסי הקואליציה הפציצו היום מטרות ליד העיר קירקוק בצפון עיראק. במקום נראו ענני עשן כבדים. במהלך הלילה נמשכה ההפגזה האווירית הכבדה על בגדד.



בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאוול, יצא היום לביקור בטורקיה ובבלגיה. לדברי פקיד בממשל האמריקאי, בביקורו בבריסל ידון פאוול עם נציגי נאט"ו והאיחוד האירופי בתוצאות המלחמה בעיראק. הביקור באנקרה, מנגד, נועד לתקן את היחסים העכורים בין שתי המדינות, אשר נפגעו בעקבות סירובה של טורקיה לאפשר לאמריקאים להכניס צבא לשטחה.



מחיר הנפט הגולמי רשם שיא של 12 שנים בפברואר - 39.99 דולר לחבית. עם תחילת המתקפה על עיראק נפל מחירו, אולם התמשכות הקרבות הובילה להיפוך מגמה. המחיר הממוצע לרבעון הראשון של 2003 היה 33.79 דולר לחבית, 56% יותר ממחירו הממוצע ברבעון הראשון של 2002.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully