וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פריצקי במו"מ עם המגזר העסקי למציאת תחליף לחברת החשמל להקמה ותפעול התשתית להולכת הגז הטבעי

עמירם כהן

2.4.2003 / 20:28

האוצר תומך במסירת הפרויקט להקמה ותפעול לחברת כביש חוצה ישראל; הקבינט הכלכלית-חברתי נעתר לתביעת פריצקי לאפשר לו לבחון שוב האפשרות למסור התפעול למגזר העסקי



הקבינט הכלכלי-חברתי לא הגיע בישיבתו אתמול להסכמה בסוגיית תפעול הפרויקט להולכת הגז הטבעי. לפני מספר חודשים החליטה הממשלה כי הפרויקט יימסר להקמה לחברת החשמל, בעוד שבנושא התפעול הוגשו שתי הצעות: זו של הוועדה לקידום הפרויקט בראשותו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה אביגדור יצחקי, שהמליצה למסור את התפעול לחברת החשמל לתקופה מוגבלת, וזו של שר התשתיות יוסף פריצקי, לפיה התפעול יימסר לחברה ממשלתית חדשה שתוקם במיוחד לצורך זה. פריצקי מתנגד בתוקף למסירת התפעול לחברת החשמל בשל היותה מונופול בצריכת הגז הטבעי, והיא אמורה לצרוך 70% מהגז שיסופק לישראל.



הקבינט לא הכריע בין שתי ההצעות, אך נעתר לתביעת פריצקי לאפשר לו לבחון פעם נוספת את האפשרות למסור את התפעול למגזר העסקי באמצעות הליך של פנייה לקבלת הצעות (מכרז סגור) או באמצעות מסירת התפעול לאחד היזמים באמצעות פטור ממכרז. לדברי פריצקי, ניתן לבחור את המפעיל במכרז סגור או בפטור ממכרז, אף שהמסלול של פטור ממכרז מחייב תיקון בחוק משק הגז הטבעי שמשרד התשתיות בין כך וכך מתכוון לבצעו.



"הודעתי בקבניט כי אני מתכוון ומחויב לקדם במהירות את הפרויקט, ואני מאמין שניתן למצוא פתרון שיהיה עדיף על מסירת התשתית להקמה והפעלה לחברת החשמל", אמר פריצקי, והוסיף כי בכוונתו להציג בפני הקבינט מפעיל פוטנציאלי כבר בישיבה הבאה וכי ניתן להקים בתוך 60 יום חברה ממשלתית שתקים ותפעיל את הפרויקט באמצעות החברה שתיבחר.



היום נפגש פריצקי עם נציגי חברת האנרגיה הבינלאומית בריטיש גז (BG), במטרה לבחון את מוכנותה לקבל את ההקמה והתפעול כקבלן של החברה הממשלתית שתוקם. ל-BG ניסיון בינלאומי בהקמת תשתיות הולכה לגז טבעי בעולם כולו באורך עשרות אלפי ק"מ. כן ייפגש פריצקי בימים הקרובים עם נציגי ספקית הגז הישראלית ים תטיס שבשליטת קבוצת דלק, המניחה בימים אלה צינור גז באורך 40 ק"מ ממאגר הגז שלה מרי לחוף אשדוד, ויבחן את האפשרות למסור לה את הפרויקט.



מועמדים נוספים להקמה ותפעול התשתית הם קבוצת גזפרום-יעקב אנגל וקבוצת פז-אפריקה ישראל, שהשתתפה במכרז להקמת התשתית אך נפסלה על ידי ועדת המכרזים. גם נציגי קבוצות אלו ייפגשו בקרוב עם שר התשתיות.



בתוך כך נודע כי שר האוצר, בנימין נתניהו, מתנגד באופן נחרץ למסירת תפעול ההולכה לחברת החשמל, וכי עמדתו וזו של פריצקי זכו לרוב בקרב שרי הקבינט הכלכלי-חברתי. בכירים באוצר אמרו היום כי הפתרון הטוב ביותר הוא למסור את הפרויקט לחברת כביש חוצה ישראל כפלטפורמה שמולה יפעל היזם הפרטי כקבלן. באוצר אמרו כי חברת הכביש היא חברת תשתית בעלת ידע בכל הרמות, בעלת ניסיון בעבודה עם זכיינים, יכולת להשיג חבילת מימון וידע וניסיון בהפקעות קרקע. באוצר אמרו כי הקמת חברה ממשלתית מיוחדת לצורך התפעול עלולה להסתבך מסיבות משפטיות, ואז יימסר הפרויקט בחזרה לחברת החשמל, דבר שיש למונעו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully