וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אופק ני"ע: "גם אם הקיצוץ בתקציב יעבור במלואו הגירעון יעמוד על 4%; הורדת מסים בקרוב אינה ריאלית"

ניצן כהן

3.4.2003 / 14:01

הכלכלן הראשי של אופק, יוסי מעלם: תחזית האינפלציה ל-2003 עומדת על 2.5%; הציפיות בשוק ההון הן שהאוצר יצליח להעביר את התוכנית הכלכלית כמעט במלואה



יוסי מעלם, הכלכלן הראשי של אופק ני"ע, מעריך שמדד חודש מארס עלה ב-0.3% כשתחזית למדד חודש אפריל היא לעלייה, לכל היותר, בשיעור של 0.2%. זאת, בהנחה ששער הדולר הממוצע בשבועות הקרובים יהיה בטווח של 4.65-4.7 שקלים. תחזית האינפלציה הכוללת של מעלם לשנת 2003 עומדת כיום על רמה של 2.5%.



מעלם מציין שהציפיות בשוק ההון הן שהאוצר יצליח להעביר את התוכנית הכלכלית כמעט במלואה ולכן הציפיות האינפלציוניות בשוק ההון לטווח של שנה ושנתיים ממשיכות לרדת, אולם עדיין נמצאות בשיעורים גבוהים מהיעדים ארוכי הטווח.



ברבעון החולף נפתח פער גדול בין מדד המחירים לצרכן למדד המחירים הסיטונאיים: מדד המחירים לצרכן עלה במונחים שנתיים של 1.2% ואילו מדד המחירים הסיטונאיים עלה במונחים שנתיים של 7.9%. מעלם מציין שנתון זה משקף את המיתון הכבד השורר במשק, שאינו מאפשר לסוחרים "לגלגל" את עליות המחירים על הצרכנים ושתומך בירידה באינפלציה.



בשבוע החולף נסחר הדולר ברמות מחירים של 4.65-4.7 שקלים. מעלם מעריך שבטווח הקצר יושפע הדולר מההתפתחויות במלחמה בעיראק והמדיניות הפיסקלית של ממשלת ישראל. פער הריביות הגבוה בין ישראל לארה"ב - בשיעור של 7.45% - ממשיך ללחוץ להיחלשות של הדולר מול השקל.



באופק ני"ע מעריכים שהצלחת התוכנית הכלכלית שגובשה באוצר בטווח הקצר תלויה בהיקף הקיצוצים שיאושרו בכנסת, כשבטווח הבינוני יפעלו כוחות מנוגדים על השקל שיושפעו מהירידה בהכנסות המדינה ממסים ומהחששות לאי יכולתה של הממשלה לעמוד ביעדי הגירעון.



העודף התקציבי בחודש מארס בהיקף של 1.05 מיליארד שקל נובע מגירעון מקומי של 1.2 מיליארד שקל ומקבלת סיוע מארה"ב בהיקף של 2.25 מיליארד דולר. יוסי מעלם מעריך כי גם אם הקיצוץ בתקציב המדינה יעבור במלואו, עדיין יעמוד הגירעון בתקציב על 4% מהתוצר. הפחתת שיעורי המס בשלב הזה היא בעייתית בעיקר בעקבות הירידה הנמשכת בגביית המסים במשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully