וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מראני: איננו שוללים מתן הטבות לעובדי חברת החשמל במסגרת השינוי המבני

עמירם כהן

3.4.2003 / 21:43

אוברקוביץ אמר באחרונה כי העובדים דורשים 25.1% ממניות החברה המופרטת, ולהקצות 25% מהמניות לחברת אנרגיה אמריקאית שהתחייבה להעניק לעובדים מימון לרכישת המניות



"איננו שוללים מתן הטבות לעובדי חברת החשמל במסגרת השינוי המבני שעומדת הממשלה לבצע בחברה", כך אמר היום מנכ"ל משרד האוצר, אוהד מראני, בהתייחסו לאפשרות שעובדי חברת החשמל ינסו לטרפד את המהלכים לשינוי מבני בחברה. מראני עמד בראש הוועדה הבין-משרדית לשינויים במשק החשמל, יחד עם המנכ"ל לשעבר של משרד התשתיות, יאיר מעיין; בראשית השבוע הגישה הוועדה את המלצותיה לראש הממשלה אריאל שרון ולשר התשתיות יוסף פריצקי.



יו"ר מזכירות עובדי חברת החשמל, יורם אוברקוביץ, אמר באחרונה כי עובדי החברה דורשים להחזיק 25.1% ממניות החברה המופרטת. מתוכם 15% ללא תמורה, כפיצוי על מאמציהם להקמת משק חשמל, ו-10.1% מהמניות בתשלום. בנוסף תובע אוברקוביץ להקצות 25% מהמניות לחברת אנרגיה אמריקאית שהתחייבה להעניק לעובדים מימון לרכישת המניות. משמעות דרישת אוברקוביץ היא שתובטח מראש שליטת העובדים ושותפיהם האמריקאים בחברת החשמל לאחר הפרטתה.



מראני אמר כי אין בכוונתו להתייחס בשלב זה לתביעות העובדים, אך הוא משוכנע כי ניתן יהיה להשיג את תמיכתם המלאה בשינוי המבני. עובדי בזק ועובדי הבנקים שהופרטו קיבלו מהמדינה 10% מהמניות בהנחה של 25%, בעוד שעובדי אל על עשויים לרכוש את מניות החברה בהנחה של 30%. ‏



הוועדה הבין-משרדית המליצה בדו"ח על שינוי מבני שיהפוך את משק החשמל בישראל למבוזר ותחרותי, על פי מודלים שיושמו בהצלחה בארה"ב ובאירופה. להלן עיקרי ההמלצות:



- מקטע ההולכה בחברת החשמל ייהפך לחברת אחזקות שתחזיק בחברות בנות בתחום הייצור והחלוקה. ההולכה היא מונופול טבעי ועל כן מתחייב כי מקטע זה ימשיך לפעול כמונופול תחת פיקוח ממשלתי.



- ייצור החשמל בתחנות הכוח יבוצע בתנאים תחרותיים; תחנות הכוח יאוגדו במסגרת שלוש חברות בנות שיופרטו בהדרגה. במקביל תעודד הממשלה את המגזר העסקי להקים תחנות כוח פרטיות.



- מקטע החלוקה יפוצל לחמש חברות בנות שיפעלו כמונופולים אזוריים תחת פיקוח ממשלתי, ויופרטו גם הן בהדרגה. בהמשך יועמדו רישיונות החלוקה האזוריים לרכישה במכרזים.



- יתאפשר מסחר בחשמל בין יצרני החשמל לבין הצרכנים השונים ובין הצרכנים לחברות החלוקה. בהמשך יוקם מנגנון למסחר בחשמל שיפעל בשקיפות מלאה.



לדברי מראני, המבנה המוצע אינו עניין תיאורטי, הוא ברור, פרקטי ניתן ליישום תוך קביעת לוח זמנים מוגדר וגמיש. החל ב-2012 לא תחזיק יותר חברת החשמל בחברות ייצור וחלוקה, לאחר שכולן יופרטו; כמו כן ייקבעו יעדי ביניים כך שהחל ב-2010 לא תחזיק חברת החשמל ביותר מ-50% מכושר ייצור החשמל והיקף חלוקתו לצרכנים, והחל ב-2008 לא תחזיק החברה ביותר מ-70% מהיקפים אלה.



עוד אמר מראני כי הוועדה המליצה על "הפרטה מלמטה", כלומר, הפרטה לאחר תיאגוד החברה (חלוקתה לתאגידים נפרדים), במקום "הפרטה מלמעלה", בה נמכרות מניות החברה ללא תיאגוד. זאת, מכיוון שבהפרטה מלמעלה רוכשי המניות עלולים למנוע ביצוע שינויים מבניים. בנוגע להפרטת אמצעי הייצור והחלוקה, אמר מראני כי כל האפשרויות מובאות בחשבון: בבורסה, למשקיע אסטרטגי, ולמשקיעים פיננסיים כמו קרנות פנסיה, קופות השתלמות וגופים מוסדיים אחרים.



יו"ר ארגון עובדי חברת החשמל במרחב צפון, דוד ביטון, אמר אתמול: "כל ניסיון ליישם את התוכנית יהפוך את משק החשמל בישראל לתוהו ובוהו. כל מטרתו של השינוי הזה היא חיסול העבודה המאורגנת במשק החשמל, תוך יצירת תנאים נוחים למסירת החברות הממשלתיות על מגש של כסף לשמונה המשפחות השולטות במשק". לדבריו, ארגון העובדים של חברת החשמל ייאבק בכל הדרכים הארגוניות כדי למנוע את יישום התוכנית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully