וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר הנפט הגולמי ירד בניו יורק בסיום השבוע ב-5.4%; בלונדון ירד לרמתו הנמוכה ביותר מזה 3 שבועות

רונן סרברניק

4.4.2003 / 23:38

סוכנות רויטרס פירסמה שמועות כי חברות הנפט רויאל דאץ'/של ושברון טקסאקו מתכננות לחזור ולשאוב נפט בניגריה על אף המשך האלימות במדינה



מחיר הנפט הגולמי מסוג ברנט ירד בלונדון ב-4.3% למחיר של 24.40 דולר לחבית נפט לאספקה בחודש מאי, המחיר הנמוך מזה 3 שבועות. כמו כן, נסגר מחיר הנפט בבורסת הסחורות של ניו יורק בירידה של 1.2% ובירידה שבועית של 5.4% לרמה של 28.62 דולר לחבית נפט גולמי מסוג טקסס אדום.



הירידות נובעות משמועות כי חברת הנפט רויאל דאץ'/של מתכננת לחזור ולשאוב נפט בניגריה על אף המשך האלימות, ומדיווחים על התקדמות כוחות הקואליציה, השתלטותם על שדה התעופה של בגדאד ועל כניעת 2,500 חיילי דיוויזיית בגדאד.



מקור בתעשיית הנפט מסר לרויטרס כי חברת רויאל דאץ'/של מתכננת לחזור לתפוקה של 100 אלף חביות ליום בניגריה על אף המשכות האלימות במדינה. כמו כן הודיעה הבוקר חברות שברון טקסאקו כי היא מתכננת לחזור ולשאוב נפט בנגריה, וכי היא מתכוונת להגיע לרמת תפוקה של 310 אלף חביות ביום.



היום דווח כי 2,500 מחיילי משמר הרפובליקה הניחו את נשקם ונכנעו לכוחות הקואליציה בפאתי בגדאד. דיווחים אלה ואחרים מעוררים תקוות כי המלחמה תיגמר במהרה והספקת הנפט מעיראק תשוב לקצב מלא. עוד דווח כי כוחות הקואליציה מהדקים את טבעת החנק על בגדאד.



אתמול בלילה נכבש שדה התעופה הבינלאומי של העיר. ארה"ב מסרה כי בקרב נהרגו 320 חיילים עיראקים, וכי כוחותיה השתלטו על חלקים מהשדה, המרוחק כ-20 ק"מ מהבירה. עוד דווח ברשתות הזרות כי הכוחות חדרו הלילה לפרברים הדרומיים של הבירה בגדאד, לאחר שלחמו במשך כארבע שעות עם חיילי משמר הרפובליקה. במקביל פעלו מצפון מערב לבגדאד כוחות קומנדו אמריקאים, שפשטו על אחד מארמונות הנשיאות של סדאם. בפעולה נהרג לפחות חייל אמריקאי אחד ושלושה נפצעו מאש ידידותית.



נשיא ארה"ב, ג'ורג' בוש, נאם אמש בפני נחתים אמריקאיים במדינת צפון קרוליינה. בוש אמר בנאומו כי "המלחמה לא תיפסק עד הרגע שבו עיראק תהיה חופשיה". בוש הוסיף כי המשימה היא להוציא את הנשק להשמדה המונית מידיו של "הרוצח ההמוני - סדאם חוסיין". הנשיא האמריקאי התייחס בדבריו להתקדמות הכוחות ואמר כי הוא מרוצה, וכי הכל פועל לפי התכנית. "לא נקבל שום תוצאה חוץ מניצחון", סיים בוש.



אתמול אמר המהנדס הראשי של צבא ארה"ב במפרץ הפרסי, אל"מ מייקל מורו, כי כוחות עיראק עדיין שולטים ביותר מ-40% משדות הנפט הגדולים של דרום המדינה. עוד ציין מורו כי שדות הנפט בצפון עיראק, באזור העיר קירקוק, אף הם נמצאים עדיין בשליטת עיראק. עד כה עלה מהדיווחים מעיראק כי שדות הנפט כבר נמצאים בשליטת כוחות אמריקאים, אך דברי מורו יצרו חוסר ודאות אשר למצב, וגררו הערכות כי ייתכן שיידרש זמן רב יותר להשיבם לפעילות מלאה.



עוד ציין מורו כי מבדיקה ראשונית של שדות הנפט שנכבשו על ידי כוחות ארה"ב, עולה כי להוציא תשע בארות נפט בדרום עיראק, אשר בערו בימים הראשונים של המתקפה האמריקאית, נראות התשתיות תקינות פרט לכמה נזקים קלים שנגרמו להן.



מחירי הנפט נמצאים בירידה מתמדת בתקופה האחרונה לאור הערכות כי מלחמה קצרה בעיראק תוביל להקלה בשוק האנרגיה העולמי עת עיראק תוכל לייצא נפט ללא הפרעות. מחירי הנפט הגולמי ירדו ב-33% בחודש וחצי האחרון ממחיר שיא של 12 שנים- 39.99 דולר לחבית, למחיר הנוכחי.



עיראק מספקת כ-3% מתפוקת הנפט העולמי והיא מחזיקה במלאי הנפט השני בגודלו בעולם לאחר ערב הסעודית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully