וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בורסה: המעו"ף זינק ב-2.5% בעקבות החדשות מעיראק

אילן מוסנאים

7.4.2003 / 17:27

רכישות של זרים הקפיצו את מניות לאומי והפועלים ב-6.5%; המחזור צמח ל-413 מיליון שקל; עליות חדות גם במניות קבוצת אי.די.בי; אבנר ודלק קידוחים ירדו בכ-6%


אחרי מימושים קלים במסחר אתמול, התחדשה היום המגמה החיובית בבורסה לניירות ערך בתל אביב והמדדים נסגרו בעליות חדות. האופטימיות בשווקים נרשמה על רקע הדיווחים מעיראק כי כוח אמריקאי משוריין נכנס לבגדאד מדרום, וכבש שורה של יעדים אסטרטגיים בלב הבירה העיראקית - בהם שלושה מארמונותיו של סדאם חוסיין.

המשקיעים בתל אביב נהנו היום מרוח גבית מעמיתיהם בבורסות המרכזיות באירופה, בהן נרשמות עליות חדות של 3%-6%, לנוכח ההתקדמות המהירה של כוחות הקואליציה בסוף השבוע - והציפיות שהמלחמה בעיראק תסתיים בתוך שבועות ספורים. פעילים בשוק ציינו כי גם בתל אביב בלטו המשקיעים הזרים ברכישות מאסיוויות, במיוחד במניות הבנקים - כאשר חלק מהמוסדיים המקומיים ניצלו את העליות למימושי רווחים.

מדד המעו"ף עלה ב-2.5%, תוך שהוא חוצה את רמת 360 הנקודות לרמה של 364.46 נקודות. מדד ת"א 100 הוסיף 2% לרמה של 368.32 נקודות, ומדד התל-טק 15 עלה ב-2%. מחזור המסחר היה גבוה יחסית, והסתכם בכ-413 מיליון שקל.

העליות היום משלימות טיפוס של כ-9% במדד המעו"ף מאז תחילת השנה. מדד תל אביב 100 עלה במהלך התקופה בכ-11%, ואילו הדולר נחלש בתקופה זו בכ-10 אגורות מרמה של 4.74 שקלים לרמה של 4.64 שקלים בסיום המסחר הערב.

הדולר נחלש היום בכ-0.43% לעומת שערו היציג מיום שישי, לרמה של 4.641 שקלים. במקביל שבו השחרים, שאתמול נסחרו בירידות שערים, למגמה החיובית שמאפיינת אותם בשבועות האחרונים והם סיימו את המסחר בעליות של כ-1%. התשואות בטווחים הארוכים ירדו לרמה של 9.68%.

גדעון בן נון, הכלכלן הראשי של חברת חיסונים פיננסיים, מציין שירידת התשואות בשחרים נובעת מצירוף של 3 גורמים. ראשית, המשקיעים בתל אביב (ובעצם בכל העולם) כבר החליטו שהמלחמה בעיראק הסתיימה בניצחון אמריקאי קל. שנית, בשוק צופים שאחרי המלחמה ארה"ב תתפנה לטפל בסכסוך הישראלי-פלשתינאי, ולא תותיר לישראל מקום להתמקחויות רבות בדרך להסדר בין הצדדים. שלישית, למרות איומי ההסתדרות - בשוק מאמינים כי היא תגיע להבנה עם האוצר, והתוכנית הכלכלית תצא אל הפועל - גם אם בשינויים קלים.

בן נון מעריך שהתשואות בשחרים הארוכים צפויות להתבסס בימים הקרובים סביב רמות של 9.7%. לדבריו, העליות בשחרים ייעצרו בשלב זה ברמת תשואות זו - הגבוהה בכ-1% מעל ריבית בנק ישראל. היעד הבא, אליו צפויות להגיע התשואות בשחרים הארוכים בשבועות הקרובים, הוא רמה של 9.2%. ירידה זו, אם תתרחש, תבוא במקביל להפחתת הריבית על ידי הנגיד בחודשים הקרובים - ולהיחלשות הדולר עד לרמות של מתחת ל-4.6 שקלים.

מניות שני הבנקים הגדולים ריכזו היום את מירב העניין בשעה שמניית בנק הפועלים , שאתמול ירדה ב-1% בעקבות התפטרות המנכ"ל אלי יונס, טיפסה ב-6.6% במחזור ענק של כ-71 מיליון שקל - הגבוה בשוק, ומניית בנק לאומי נעה מעלה ב-6.5%.

קבוצת אי.די.בי נהנתה אף היא מהאופוריה בשווקים, ונסחרה בעליות חדות. מניית אי.די.בי אחזקות עלתה ב-3.3%, מניית אי.די.בי פיתוח טיפסה ב-3.3%, מניית דיסקונט השקעות נעה מעלה ב-1.8% , וכלל תעשיות עלתה ב-1.8%.

המשקיעים שבו היום גם אל המניות הקטנות, שעד כה לא הצטרפו אל חגיגת העליות בבורסה. היום רשמה שורה ארוכה של מניות קטנות עליות נאות במחזורים גבוהים. מניית אמת מיחשוב טיפסה ב-109.5 במחזור של 420 אלף שקל, פלרם הוסיפה 4.9% במחזור חריג של מיליון שקל ור.ה. טכנולוגיות עלתה ב-7.2% במחזור של 750 אלף שקל.

בצד האדום של הבורסה בלטו יחידת ההשתתפות של אבנר אשר איבדה 6.3%, ויחידת ההשתתפות של דלק קידוחים שנעה מטה ב-5.9%. פעילים בשוק מציינים כי הירידות ביחידות ההשתתפות לעיל נובעות, ככל הנראה, מהידיעה שפירסם הבוקר עיתון "מעריב" - ולפיה שר התשתיות, יוסף פריצקי, צפוי לטוס ביום חמישי ללונדון לפגישה עם בכירי בריטיש גז, כדי לבחון אפשרות שהחברה תבצע את פרויקט הולכת הגז הטבעי - שעלותו נאמדת בכ-400 מיליון דולר. בידיעה נמסרו הערכות מצד מקורבים לבריטיש גז, שהעריכו שהחברה תסכים לבצע את הפרויקט רק במידה שהממשלה תתחייב לצרף אותה כספק גז נוסף של חברת החשמל. אם אכן הממשלה תיענה לדרישה של בריטיש גז, הדבר יבוא על חשבונה של שותפות "ים תטיס" - בה חברות אבנר ודלק קידוחים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully