וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ויסמן: עסקת מימון רכישת השליטה ברבוע כחול סגורה; הערכות: אלון דור ניגשה למכרז ללא מימון מבנקים מקומיים

שלומי שפר

8.4.2003 / 0:05

גורם באחת הקבוצות המפסידות במכרז: "במחיר הזה, לא ברור מהיכן יש לזוכים מימון ואיך יחזירו אותו"



מאת שלומי שפר, אמיר טייג ואיתן אבריאל



דודי ויסמן, בעל השליטה בחברת אלון דור, אמר היום בתגובה לזכיית הקבוצה אותה הוא מוביל במכרז לרכישת מלוא האחזקות של קו אופ רבוע כחול, כי חבילת מימון הרכישה כבר סגורה, אך סירב לפרט אם הגורם המממן הוא מהשוק המקומי או זר.



עם זאת, מקורות בענף הבנקאות אמרו היום כי ככל הידוע להם, קבוצת אלון דור ומתיו ברונפמן שזכו במכרז לרכישת מלוא האחזקות בקו אופ הרבוע הכחול ניגשו למכרז ללא מימון בנקאי מקומי. לפיכך, ההערכות הן כי אם עסקת המימון אכן נסגרה, הרי שמדובר בכסף מבנקים בחו"ל, או שהרוכשים מתכוונים להשתמש בהונם העצמי. במערכת הבנקאות הישראלית לא שוללים מצב שבו לאחר הזכייה במכרז, הרוכשים יפנו לבנקים ישראליים לקבלת מימון. זאת, מכיוון שהערכות הן כי ההון העצמי של הקבוצה לא יספיק לממן את עסקת הרכישה.



ויסמן אמר כי הבעלות בקבוצתו מתחלקת שווה בשווה בין חברת אלון ישראל ובין המשקיע הזר מתיו ברונפמן. לשם הרכישה תוקם חברה ייעודית בה יחזיק ברונפמן 50%. ויסמן: "ברונפמן הוא בין המשקיעים הזרים הבודדים אשר הנותנים אמון במשק הישראלי. בימים קשים אלה הוא מוכן להשקיע סכומי כסף גדולים בכלכלה המקומית. הפעילות של אלון דור בארה"ב מאפשרת למשקיעים אמריקאים להרגיש נוח יותר להשקיע בישראל לצד חברה מנוסה כמו אלון דור, העומדת בדרישות המשקיעים הזרים".



מתיו ברונפמן הוא אחיו הצעיר של אדגר (ג'וניור) ברונפמן, המחזיק את קרן אתגר בישראל. רכישת רבוע כחול היא השקעתו הראשונה של מתיו ברונפמן בישראל. מתיו ברונפמן ירש את הונו מאביו, אדגר ברונפמן.



אלון דור, שבשליטת דודי ויסמן, הציעה עבור 78% ממניות רבוע כחול 1.4 מיליארד שקל, מחיר המגלם לחברה שווי של 1.8 מיליארד שקל, הגבוה בכ-25% ממחיר השוק שלה. החברה הנסחרת בבורסה בניו יורק.



לדברי המקורות, לפני שניגשה למכרז ערכה החברה בדיקה בכל הבנקים הישראלים, אך לבסוף החליטה לגשת למכרז ללא מינוף בנקאי. עם זאת, בענף מעריכים כי ייתכן שכעת, לאחר שזכתה במכרז, הקבוצה תפנה לבנקים כדי לקבל מימון. בענף אומרים כי מדובר בקבוצה בעלת הון עצמי גבוה, כך שתוכל לממש את הזכייה גם ללא מינוף בנקאי. בכל מקרה, ההערכה היא כי אם יינתן מימון בנקאי הוא יהיה מכמה בנקים.



אלון דור היא חברת הדלק הצעירה בין ארבע חברות הדלק הישראליות הגדולות. החברה הוקמה בשנת 1990 על ידי התנועה הקיבוצית, ובשנת 1992 הצטרפה קבוצת בייסול, בבעלות שרגא בירן ודודי ויסמן. שנתיים מאוחר יותר צירפו השניים את אפריקה ישראל לבעלות בחברה. כיום מתפעלת החברה כ-125 תחנות ברחבי הארץ, ו-41 חנויות נוחות תחם השם "סופר אלונית".



מנהלי אלון דור ראו את הפוטנציאל הגלום בשילוב בין קמעונאות מזון ובין רשת תחנות הדלק. אלון דור הקדימה את מתחריה הוותיקים, והיתה הראשונה לשלב בין תחנות תדלוק ובין מרכזים מסחריים קטנים, באמצעות סופר אלונית. בתפעול מרכזים מסחריים אלו בחרה אלון דור לשלב ידיים עם השופרסל, קמעונאית המזון הגדולה בישראל, אשר מפעילה את סופר אלונית באמצעות זיכיון. רכישת רבוע כחול מהווה רכישה אסטרטגית עבור אלון, אשר צפויה לשלב בין פעילות חנויות הנוחות הקיימת שלה ובין פעילות רבוע כחול.



"במחיר שבו נסגר המכרז, עם הצעה של כ-100 מיליון דולר יותר מההצעה השנייה והשלישית, שהיו די קרובות אחת לשנייה, לא ברור כיצד ניתן לממן את הרכישה" - כך העריך היום גורם בכיר מאחת הקבוצות שהפסידו במכרז על רבוע כחול.



"בריבית השוק ללווים טובים, של צמוד פלוס 7%, על רבוע כחול לייצר מדי שנה כ-28 מיליון דולר - והוא מעולם לא הרוויח סכומים כאלה. גם אם הקונים יעבירו לידיהם חלק מנכסי רבוע כחול על ידי תשלום דיווידנד בהיקף של 100 מיליון דולר - עדיין נראה המימון כמעט בלתי אפשרי," הוא הוסיף.



הגורם הבכיר באחת הקבוצות שלא זכו הוסיף, כי המחיר שהוצע על ידי קבוצת אלון דור גבוה מדי. "ניגשנו למכרז מתוך מטרה לנצח, והעובדה שמישהו אחר הציע 25% יותר מאיתנו מראה מה אנחנו חושבים על המחיר. או שהמחיר גבוה - או שאנחנו לא יודעים לשעות חשבון".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully